اختتامیه هشتمین مسابقات مناظره دانشجویی با پیام رییس‌جمهور

اختتامیه هشتمین مسابقات مناظره دانشجویی با پیام رییس‌جمهور

با پیامی از سوی رئیس جمهور، اختتامیه هشتمین مسابقات مناظره دانشجویی برگزار شد.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 10:1

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، مراسم اختتامیه هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران عصر امروز (دوشنبه، ۲ دی) با حضور مسئولان مختلفی چون رئیس جهاد دانشگاهی، سخنگوی دولت، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی در دانشگاه تهران برگزار شد و در قالب آن تیم "تنقیح مناط" از دانشگاه علم و فرهنگ به‌عنوان برنده این دوره مسابقات و تیم "آرمان" از دانشگاه "خواجه‌ نصیراالدین طوسی" هم به عنوان "تیم اخلاق" انتخاب شدند.

در این مراسم دکتر طیبی ، رئیس جهاد دانشگاهی به قرائت متن پیام رئیس جمهور به هشتمین مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران پرداخت. در متن این پیام آمده است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

فقدان گفت‌وگوی سازنده، از بنیادین مشکلات جامعه امروز ایران است. ایران عزیز، این روزها در شرایط حساس و ویژه‌ای به سر می‌برد. از یک سو دشمنان خارجی تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به ملت ایران دو چندان کردند و از سوی دیگر نبود گفت‌وگوی جامع ملی سازنده میان مردم و حاکمیت و نیز جناح‌ها، احزاب و شخصیت‌های موثر کشور، اتحاد و همبستگی در برابر دشمنان را دشوار ساخته است.

کشور ما به‌ویژه در شرایط حاضر به یک گفت‌وگوی ملی نیاز دارد. هرگز نباید تصور کرد که دولت به تنهایی می‌تواند گفت‌وگو را که بسترساز اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی است، پیش ببرد. این امر مستلزم همراهی، همدلی و مشارکت همه ارکان‌ کشور است.

گفت‌وگو با مناظره، مستلزم تحمل و مدارا است. تاریخ پر افتخار ایران و اسلام به‌ویژه رویکرد امامان بزرگوار شیعه مشحون از الگوهای مدارا، اعتدال، عقلانیت و گفت‌وگو است. دولت تدبیر و امید نیز در طی سال‌های خدمت به مردم همواره نشان داده است که اهل گفت‌وگو و مذاکره سازنده به نفع ملت ایران است. به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۳ تیر ماه را که روز توافق مذاکرات هسته‌ای بود، به عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان نامگذاری کرد.

ما معتقدیم باید مسیر گفت‌وگو را ادامه داد و از هراس‌افکنی جریان‌های افراطی غیر عقلانی و ضد گفت‌وگو نهراسیم. بسیار خرسندم که مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که اکنون به ایستگاه هشتم خود رسیده است، به تقویت جریان گفت‌وگوی اخلاقی مستدل، منطقی و اثربخش یاری رسانیده است. افزایش استقبال دانشجویان از این رویداد از نخستین دوره تا کنون نشان می‌دهد دانشجویان به عنوان موتور محرکه توسعه جامعه و آینده آن ضرورت گفت‌وگو را دریافته‌اند و این مسابقات نیز به خوبی به نیاز ملی به گفت‌وگو پاسخ داده است.

از جامعه دانشگاهی کشور به‌ویژه جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان در شکل دادن به این ابتکار که ان‌شاءالله به آموزش نهادمند گفت‌وگو، میان بخشی از جامعه نخبه کشور یعنی دانشجویان منجر خواهد شد، تشکر و قدردانی می‌نمایم".

مناظره راهی برای افزایش اعتماد به نفس فرد

اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی در این مراسم، مناظره را زمینه ساز توسعه فرد برای رسیدن به قله های معرفت دانست و اظهار کرد: مناظره اعتماد به نفس را در فرد افزایس می دهد و ظرفیتی ایجاد می‌کند که فرد احساس کند می‌تواند اندیشه خود را در اذهان عمومی بازنشانی می‌کند.

بروجردی ادامه داد: جهاد به معنای تلاش و کوشش است و می‌تواند باری را برای افرادی که خواهان رسیدن به معرفت هستند، ایجاد کند.

وی یادآور شد: برای رسیدن به "حقیقت" همه دست اندرکاران می‌توانند در خدمت دانشجو باشند. سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم این ظرفیت را دارد که در خدمت دانشجویان باشد.

بروجردی گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حوزه اساتید دانشگاه که کمتر به حوزه "سند" توجه دارند، اسناد می‌تواند پشتوانه کار و پژوهش باشد و ظرفیتی ایجاد کند که اگر دولت آن را محقق کند، جامعه را به سعادت برساند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: سندهای این سازمان میتواند گذشت ایام را به خاطر آورد و اسناد تاریخ می‌تواند پشتوانه مباحث گفت‌وگو باشد. برای خروج از برخی ناملایمات به هم‌فکری نیاز است و دانشگاه می‌تواند این عرصه را فراهم کند و جهاد دانشگاهی یکی از این ظرفیت‌هاست.

وی در نهایت خاطرنشان کرد: پس شما دانشجویان باید این ظرفیت را مغتنم بشماریم و این ملت را به سعادت برسانید.

مهمترین مناظره‌ای که می‌شناسیم مناظرات انتخابات ۸۸ است که در آن شاهد فروپاشی اخلاق بودیم

سخنگوی دولت نیز در این مراسم به دغدغه ذهنی خود اشاره کرد و گفت: اعتماد اجتماعی امروز وضعیت خوبی ندارد که این وضعیت بد در تمام وجوه دیده می‌شود و اعتماد کاهش پیدا کرده است. بحران هویت نتیجه بی‌اعتمادی مزمن است و این بی‌اعتمادی عواقب خوبی برای جامعه ندارد.

دکتر ربیعی اظهار کرد: باید در جامعه ارزش‌های مشترکی وجود داشته باشد. امروز در بحث ارزش رسمی و ارزش میان‌مردمی اشتراک‌های مناسبی وجود دارد.

وی ادامه داد: براساس مطالعات سازمان بهزیستی علت اصلی طلاق عدم وجود ارزش‌های مشترک میان طرفین است.

سخنگوی دولت با اشاره به بحث مناظرات افزود: مناظره در چند سطح برای ایران مهم است. پایه گفت‌وگو مناظره است. اعتماد، درک مشترک از جامعه و تفاهم برای چگونگی ساخت آینده نیاز به گفت‌وگو دارد. البته مناظره آسیب‌هایی هم به دنبال دارد. سنت مناظره که در رسانه‌ها می‌بینید حالت تهیج و برانگیختگی دارد. مناظره باید روشنگری کند.

وی گفت: کارهایی که جهاد دانشگاهی سازمان داده است و امروز به مرحله نهایی آن رسیدیم، ساخت مناظره است و اخلاق در مناظره هم مساله مهمی است.

ربیعی با اشاره به مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مهمترین مناظره‌ای که ما می‌شناسیم، مناظرات انتخابات است که در سال ۸۸ شاهد فروپاشی اخلاقی در مناظرات بودیم. مناظره نباید افشاگری باشد بلکه باید روشنگری باشد. شعار «افشا کن، رسوا کن» یک شعار مارکسیستی بود و امروزه مناظره‌هایی که بر پایه افشاگری هستند چیزی به جز خراب کردن ندارند. در مورد آمدنیوز هم باید گفت که این شبکه بر پایه افشاگری بود.

ربیعی در نهایت ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی گفت: امروز هیچ راهی برای اینکه ما به هم نزدیک شویم برای آینده ایران وجود ندارد و ما باید با هم به گفت‌وگو بنشینیم که شما این کار را به شیوه‌ای صحیح انجام دادید و امیدوارم بتوانیم حال خودمان را خوب کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی امیدوارترین فرد جامعه ماست

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سخنرانی پرداخت و ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی بابت ایجاد بستری برای گفت‌وگو اظهار کرد: در گفت‌وگو باید گفت و شنید. بعضی مواقع در گفت‌وگو عصبیت وجود دارد و این عصبیت‌ها نمی‌گذارد ذهن چرخش پیدا کند. عصبیت یک تک‌نگاری ذهنی و منحصر کردن فهم است و می‌توان گفت به جای گفت و شنود، گفت - گفت است. تعامل سازگارانه در درجه اول اصلی است که همه انبیا الهی برای آن تاکید کرده‌اند.

عاملی ادامه داد: من به عنوان معلم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از جهاد دانشگاهی تشکر می‌کنم که این سازوکار را فراهم کرده است زیرا موضوعاتی که مطرح کرده است نشان می‌دهد که گفت‌وگوها مساله‌محور و ناظر بر مسائل اساسی کشور بوده است و باعث می‌شود که جامعه دانشجویی فرآیند گفت‌وگو را توسعه دهد.

وی تاکید کرد: در ارتباطات این اصل قطعی است که هر چه ارتباطات بیشتر باشد اختلال فهم کمتر می‌شوند و این یک اصل است و این ارتباطات اگر بر مبنای درک متقابل باشد اختلال فهم کمتر می‌شود و این یک قاعده قطعی است که ارتباطات اجتماعی کاهش‌دهنده اختلال فهم است. بنابراین باید دامنه گفت‌وگوها را افزایش داد. مقام معظم رهبری هم در مناسبت‌های اجتماعی مختلف بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و فضای گفت‌وگو تاکید کرده‌اند.

عاملی گفت: دانشجویی که به انتقاد پرداخت نکات درستی را مطرح کرد ولی مشکل مطرح کردن یک مساله است و حل مشکل هم یک عرصه دیگر. از نظر من رهبر معظم انقلاب اسلامی امیدوارترین فرد جامعه ماست و با توجه به گام دوم می‌توان دریافت که این گام پر از امیدواری است و ایشان به ظرفیت‌های این ۴۰ سال گذشته تاکید کرده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: هر روز با طلوع آفتاب ما باید به فکر ساختن باشیم. بله مشکلات وجود دارد. برای ما هم سخت است که شاهد مشکلات مردم، فقر و کوچک شدن سفره‌ها باشیم ولی واقعا در همه حال به فکر راه‌حلی برای مشکلات هستیم.

در صحبت های اخیر رهبر معظم انقلاب با نخبگان دیدیم که ایشان افق آینده را مثبت می‌بینند و دقیق به آینده نگاه می‌کنند. ما مسیر معکوس جهانی شدن هستیم. جمهوری اسلامی ایران بر خلاف سلطه‌ای که نظام تجدد بر جهان به وجود آورده است یک مسیر جدید را باز کرده است. این مسیر جدید هزینه، کار، تلاش و سختی‌های زیاد دارد ولی به مرور زمان به نتیجه می‌رسد. کمااین‌که ما امروز که راجع به حوزه علم و فناوری صحبت می‌کنیم توفیقات زیادی برای کشور حاصل شده است. ما در رشد علمی در رتبه چهارم جهان قرار داریم. ایران رشد کرده و سرمایه انسانی بسیار قدرتمندی دارد که این سرمایه در همه جای دنیا به عنوان بهترین سرمایه شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: ما آماده تغییرات بزرگ در کشور هستیم و این تحریم‌ها منشأ این می‌شود که رونق و تولید اتفاق بیفتد و ما در مسیر پیشرفت هستیم.

عاملی به موانع گفت‌وگو اشاره کرد و افزود: اگر کسی دچار تعصب شود گره‌های ایمان را از دست می‌دهد. ایمان در درجه اول یک موضوع انسانی است و باعث می‌شود فرد مهربان شود.

وی مانع دوم در گفت‌وگو را عدم ارتباط دانست و اظهار کرد: هر چه فضای ارتباطی توسعه یابد مسیر گفت‌وگو موفق‌تر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مانع سوم را طرح‌واره‌ها دانست و گفت: طرح‌واره‌ها اساساً به لحاظ ارتباطی پدیده‌ای است که فکر کردن را آسان می‌کند و الزامی برای فکر کردن به وجود نمی‌آورد و نباید بگذاریم که مسیر گفت‌وگو خدشه‌دار شود.

وی با طرح سوال گفت‌وگوی موفق چه نوع گفت‌وگویی است، عنوان کرد: ما وارد جامعه متفاوتی شده‌ایم. دوره مخاطب کردن تمام شده است. وقتی ما وارد دنیای ارتباطات شده‌ایم فضا تغییر پیدا کرده است و این دنیا ما را به فضای ارتباطات کاربر مبنا کشانده است. کاربر یعنی کسی که کنش اجتماعی دارد. ما در دوره جدید یک انفجار واکنش جدید پیدا کرده‌ایم.

عاملی با اشاره به آمارها گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی ۹۴ تریلیون ایمیل ارسال شده است. یعنی یک کنش انجام شده است. نزدیک به ۲۷۰ میلیارد توییت منتشر شده و دو و نیم تریلیون تماشای فیلم فقط در یوتیوب صورت گرفته است. همچنین عکس‌هایی که در اینستاگرام تبادل شده است به حدود ۲۹.۵ میلیارد فیلم و عکس می‌رسد. پس این یعنی ظرفیت ۴.۵ میلیارد نفر دنیا به یک فعلیت جدید افتاده است. در این فضا گفت‌وگو باید این ویژگی‌ها را داشته باشد. باید دانش‌بنیان و تخصصی باشد. امروز عمیق‌ترین لایه عدالت اجتماعی است و تخصص‌گرایی و تعهدگرایی با هم هستند و تخصص‌گرایی عین تعهدگرایی است. ما باید واقعا به سمت دانش برویم و ما از دانشجو می‌خواهیم که صدای علم را از آنها بشنویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید تهران راجع به سیاسی بودن دانشجو بیان کردند که سیاسی بودن دانشجو به این معناست که دانشجو ابزار احزاب سیاسی نشود. سیاسی بودن دانشجو به این معناست که بتواند به رفع محرومیت کشور کمک کند و موجب پیشرفت کشور شود.

او در پایان گفت: گفت‌وگو موفق باید دانش‌بنیان باشد و سبب بروز اقتصاد دانش‌بنیان شود. ما چهار میلیون نفر دانشجو داریم یعنی می‌توانیم در زمانی کوتاه پیشرفت داشته باشیم. گفت‌وگو باید سازگارانه باشد. از آنجا که میوه سازش جهل است و میوه سازگاری علم، باید با داشتن گفت‌وگوی سازگارانه به حل مسائل پرداخت.

پس از سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جوایز تیم قهرمان اهدا شد و نشان خواجه نصیرالدین طوسی و جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی به تیم "تنقیح مناط" از دانشگاه علم و فرهنگ رسید.

مروری بر سایر بخش‌ها و حواشی مراسم اختتامیه

، در بخش‌های دیگری از این مراسم از خانواده "علی مرادی" دانشجوی جهادگر تجلیل شد و مدال اخلاق هشتمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به خانواده وی اعطا شد.

همچنین پس از سخنان دکتر ربیعی، یکی از اعضای تیم برنده هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران انتقاداتی از دولت و مسئولین عنوان کرد و خطاب به ربیعی به مسائل اخیر کشور اشاره و از عدم دسترسی به اینترنت شکایت کرد.

این دانشجو گفت: ما در این دولت خلاف شعارهایی را می‌بینیم که در دوره تبلیغات شنیدیم.

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه این رقابت‌ها، دبیر برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران نیز گزارشی از برگزاری این رقابت‌ها قرائت کرد و پس از آن از دبیران اجرایی مسابقات و سخنران برتر رقابت‌ تجلیل شد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 366

ثبت نظر

ارسال