شماره ۱۰۲۰

آزمایش Anti-dsDNA چیست؟

آزمایش| بیماری| خون| ژن| بیماری لوپوس

آزمــایــشanti-dsDNA درحمایت ازتشخیص لوپوس اریتماتوی سیستمی (SLE) مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن را از دیگر اختلالات خود ایمنی متمایز می‌کند.

دوشنبه 16 دی 1398
فرهاد یوسفی - کوثر عبداله‌زاده - کارشناس آزمایشگاه - کاردان آزمایشگاه

بیماری لوپوس ( Systemic lupus Erythematosus:SLE) یک بیماری خود ایمنی است که سبب هجوم دستگاه ایمنی به بافت واندام های بدن می گردد. التهاب حاصل از این بیماری بر مفاصل ، پوست ، کلیه ، گلبول های خون ، مغز ، قلب ودستگاه تنفسی تاثیر می گذارد.

آزمایش Anti-dsDNA هنگامی انجام می شود که پاسخ تست (ANA) مثبت باشد . تست (ANA) یکی از روش های تشخیص بیماری لوپوس است.

 

آزمایش Anti-dsDNA چیست ؟

 

این تست، مقدار آنتی‌بادی برای دی‌اکسی ریبونوکلئیک اســـیــــد دو رشتــه‌ایی (anti-dsDNA) را که ممکن است درخــون وجــود داشته باشـد، اندازه‌گیری می‌کنـد. در حالت طبیعی وظیفۀ آنتی بادی ها حفاظت از بدن در برابر عفونت است ، (anti-dsDNA) یک اتوآنتی‌بادی است که زمانی که سیستم ایمنی بدن فرد درتمایز بین «خود» و «غیرخود» با شکست مواجه می‌گردد، تولید می‌شود. همان گونه که در بالا اشاره گردید ،(anti-dsDNA) ژن ها و DNAهای موجود در هستۀ سلول ها را در بدن رامورد هدف و حمله قرارمی‌دهد و سبب التهاب، آسیب بـافت‌ها و سایر علائم می‌شود که با اختلال خودایمنی همراه هستند.

Anti-dsDNA یکی از چندین آنتی‌بادی ضدهسته‌ (ANA) می باشند . آزمایش (anti-dsDNA) میزان حضور آنتی بادی ها در خون را مشخص می سازد.


آزمایش Anti-dsDNA چه زمانی انجام می شود ؟

 

1. کمک به تشخیص و پایش لوپوس اریتماتوز سیستمی (SLE) 

2. هنگامی که بیمار دارای علائم مرتبط با لوپوس (SLE )

3. پاسخ تست ANA مثبت باشد . 

 

از جمله نشانه های لوپوس :

 

- خستگی مزمن

- درد در مفاصل

-راش های قرمز روی پوست که به شکل پروانه روی بینی و گونه ها ظاهر می گردند

- اختلال عملکرد کلیه

 

نام آزمایش:

 

Anti-dsDNA , Anti-double-stranded DNA, IgG

 

نــام های دیگر تسـت:

 

Antibody to ds-DNA,Native double-stranded DNA Antibody, anti-DNA , Double stranded DNA Antibody
 

آمادگی بیمار برای آزمایش Anti-dsDNA:

 

آمادگی خاصی لازم نیست.

 

نمونه گیری در آزمایش Anti-dsDNA:

 

نمونه‌ی خون ازطریق فروبردن سوزن داخل ورید بـازو بــه ‌دست می‌آید.

 

آزمایش ANA چیست ؟

 

تست ANA جهت ارزیابی و بررسی یک اختلال خودایمنی به طور جداگانه صورت می پذیرد ، در 95درصد از موارد بیماری لوپوس و البته برخی اختلالات دیگر، پاسخ آزمایش ANA مثبت است . تست (anti-dsDNA) ، آزمایشی است که ویژۀ بیماری لوپوس است ، اما ممکن است در 65 الی 85 درصد از بیماران مبتلا به لوپوس ، پاسخ این آزمایش مثبت باشد . اما پاسخ منفی آزمایش (anti-dsDNA) نیز به معنای نبود بیماری لوپوس نمی باشد . بنابراین پاسخ تست ANA اگر مثبت باشد ، آزمایش (anti-dsDNA) جهت اطمینان از ابتلا به بیماری لوپوس و تمایز با سایر اختلالات خودایمنی که نشانه های مشابه با بیماری لوپوس دارند ، صورت می پذیرد.

 

آزمایش های تکمیلی (anti-dsDNA) :

 

آزمایش (anti-dsDNA) ممکن است همزمان با آزمایش anti-Sm (آنتی بادی اسمیت) یک اتوآنتی بادیِ آنتی هسته ای دیگر که با بیماری لوپوس در ارتباط است، تجویز گردد . این آزمایش جهت کمک به تشخیص بهتر بیماری لوپوس است . سایر آزمایش هایی که ممکن است به عنوان آزمایش های تکمیلی صورت پذیرد ، (Anti-RNP ،ENA Panel ، Anti-Ro(SSA می باشد .

 

تداخلات دارویی در آزمایش (anti-dsDNA) : 


 anti-dsDNA ممکن است درکسانی که مواد مخدر مانند پروکائین آمید وهیدروالازین مصرف می‌کنند، دیده شود.

 

در چــه شرایــطی تسـت افزایش می‌یابد؟

 

anti-dsDNA گاهی با بیماری‌هایی مانند هپاتیت مزمن، سیروز صفراوی اولیه  مـونـونوکلــئوز عــفونــی دیده می‌شود.

 

 اطلاعات تکمیلی:

 

آزمــایــشanti-dsDNA درحمایت ازتشخیص لوپوس اریتماتوی سیستمی (SLE) مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن را از دیگر اختلالات خود ایمنی متمایز می‌کند. این آزمایش به طور شاخص پس ازآزمایش مثبت ANA در افرادی که دارای علائم بالینی بیانگر SLE هستند، درخواست می‌شود. ممکن است همراه با یکی دیگر از اتوآنتی‌بادی‌های مرتبط با SLE، تست anti-Sm (اسمیت آنتی‌بادی) که اغلب به‌عنوان بخشی از پانل آنتی‌ژن قابل استخراج هسته (ENA) عمل می‌کند، درخواست شود. بسته به علائم بالینی و شک پزشک، ممکن‌است آنتی‌بادی‌های اضافی برای کمک به تشخیص بین سایر اختلالات خود‌ایمنی یا رد آن ها درخواست شود.

 

نتیجۀ آزمایش (anti-dsDNA) :

 

پاسخ آزمایش ( anti-dsDNA ) به طور معمول همزمان با سابقۀ پزشکی، نشانه ها و شناسه ها و نتایج سایر تست های اتوآنتی بادی ها ارزیابی می گردد . وجود میزان بالای anti-dsDNA در خون ارتباط مستقیم با بیماری لوپوس دارد و میزان آن به هنگام شعله ور شدن بیماری یا پیش از آن به طور معمول افزایش می یابد . هنگامی که پاسخ آزمایش anti-dsDNA مثبت باشد و شخص تحت آزمایش سایر نشانه های بالینی مرتبط با لوپوس را داشته باشد ، به معنای آن است که شخص به لوپوس مبتلاست . به ویژه اگر تست Anti-sm نیز مثبت باشد .

 

مقادیر anti-dsDNA تفسیر آزمایش
کمتر از 70 Iu/mL  منفی
بین 70 تا 200 Iu/mL مقدار مرزی
بیش از 200 Iu/mL مثبت

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

تعداد بازدید : 42869

نظرات

Malih

2 سال و 8 ماه و 1 روز پیش

سلام چرا در آزمایش من بالاتر از ۳۵ رو مثبت زده ولی اینجا بالاتر از ۲۰۰ مثبت اعلام شده

ثبت نظر

ارسال