ارتباط آلودگی هوا و سلامت عقل

بیماری| ژنتیک| زوال عقل| آلودگی هوا

آن دسته از افرادی که در کودکی در معرض هوای آلوده قرار دارند در معرض خطر بیشتر ابتلا به اسکیزوفرنی در بزرگسالی قرار هستند .

پنجشنبه 19 دی 1398 ساعت 11:14
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

آلودگی هوا ، موضوعی که در شش ماهۀ دوم هرسال به بحثی داغ بدل می گردد و سپس با رسیدن سال نو به فراموشی سپرده می شود . موضوع آلودگی هوا امروزه بحثی جهانی است و بررسی های جدید حاکی از آن است که آلودگی هوا علاوه بر منجر شدن به سرطان ریه و آسم ، زمینه ساز زوال سلامت عقل نیز خواهد شد .

 

تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا بر اسکیزوفرنی :

 

محققان این بررسی اذعان داشتند که افزایش هر 10 میکروگرم در مترمکعب ، غلظت دی اکسید نیتروژن در روز، احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را به میزان 20 درصد افزایش خواهد داد . این موضوع پیرامون کودکان نیز حادتر است ، احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی در کودکانی که در معرض آلودگی هوا با غلظت بالای 25 میکروگرم در مترمکعب دی اکسید نیتروژن هستند ، 60 درصد بیش از افرادی است که در معرض کمتر از 10 میکروگرم در مترمکعب هستند . این ارقام بدین معناست که احتمال ابتلای یک فرد معمولی به اسکیزوفرنی در طول زندگی 2 درصد می باشد . اما افرادی که در مناطق عاری از هرگونه آلودگی هوا زندگی می کنند با احتمال زیر 2 درصد ، در معرض خطر ابتلا به اسکیزوفرنی قرار دارند و در مرحلۀ آخر افرادی که در هوای آلوده زندگی می کنند ، احتمال ابتلای آن ها به اسکیزوفرنی بیش از 3 درصد است.

در عین حال که دلیل ارتباط آلودگی هوا و در معرض آن قرار داشتن در دوران کودکی با احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی نامشخص است ، اما محققان خاطر نشان کردند که عوامل محیطی و ژنتیک از جمله ریسک فاکتورهای اساسی ابتلا به اسکیزوفرنی می باشد . نقش عامل ژنتیک در ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی در افرادی که در معرض آلودگی هوا رشد نموده اند ، در پرده ای از ابهام است ، با این اوصاف بسیاری از پرسشها همچنان پیرامون ارتباط احتمالی میان کیفیت هوا و خطر بروز اسکیزوفرنی بدون پاسخ باقی مانده است که نیازمند بررسی و مطالعات آتی است .

 

شرح کارآزمایی :

 

این پژوهش در کشور دانمارک صورت پذیرفت .  23,355 نفر در این مطالعه شرکت داشتند و همگی میان سال ها 1361 الی 1378متولد شده بودند . در این بررسی محققان به تمامی اطلاعات مربوط به افراد ، از ژنتیک گرفته تا مهاجرت آن ها  دسترسی داشتند . نتایج حاکی از آن بود که آن دسته از افرادی که در معرض هوای آلوده قرار داشتند و یا طی دوران کودکی و نوجوانی در این محیط رشد نموده بودند در معرض خطر بیشتر ابتلا به اسکیزوفرنی در بزرگسالی قرار داشتند. 3,531 تن از این تعداد به اسکیزوفرنی دچار شدند .

 

اسکیزوفرنی چیست ؟

 

افرادی که به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا می گردند در معرض خطر مرگ زودرس قرار خواهند داشت . پژوهشگران عامل اصلی بروز اسکیزوفرنی را آرایش ژنتیکی فرد می دانند که با عوامل محیطی از جمله انزوای اجتماعی و سوء مصرف مواد تحریک می گردد . توهم ، باورهای مداوم نادرست ، اختلال فکر و جدایی عاطفی از ویژگی های مهم این بیماری روانی است .

روان گسیختگی ، شیزوفرنی نام های دیگر این بیماری است که انجام رفتارهای نامعقول و ناتوانی در درک واقعیات از نمونه نشانه های بیماری اسکیزوفرنی است .

مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، حدود 20میلیون نفر در سراسر دنیا با اسکیوفرنی دست و پنجه نرم می کنند . 

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

 

تعداد بازدید : 711

ثبت نظر

ارسال