تهدیدات تنفس اجباری در هوای آلوده/ذرات سرطان زا در ریه شهروندان

تهدیدات تنفس اجباری در هوای آلوده/ذرات سرطان زا در ریه شهروندان

مشکل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به خصوص تهران، به قدری جدی و خطرناک شده است که حتی تعطیلی یک هفته ای مدارس هم نتوانسته گره ای از مشکلات باز کند و شهروندان محکوم به تنفس هوای آلوده هستند.

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 3:19

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرنگار مهر، شدت آلودگی هوای کلانشهرهای کشور به خصوص تهران در سال ۹۸، به هیچ وجه قابل مقایسه با سال های قبل نیست و این موضوع نشان می دهد که می بایست راهکارهای علمی و عملی برای کاهش آلودگی هوا ارائه داد و تنها با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، مشکل حل نخواهد شد. 

کاوه طهماسبی به عنوان یک متخصص ریه، در گفتگو با خبرنگار مهر، از تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس به عنوان پاک کردن صورت مسئله آلودگی هوا نام برد و گفت: مگر چند درصد خانواده ها می توانند فرزندان خود را در خانه نگه دارند و اجازه ندهند بیرون بیایند. قطعا کمتر از نیمی از خانواده ها می توانند فرزندان خود را مجاب کنند در منزل بمانند و تعطیلی مدارس، فرصتی می شود برای بچه ها که به تفریح و گردش بروند و هوای آلوده تنفس کنند.

وی افزود: اگر مدارس تعطیل نمی شد یک دانش آموز حداکثر پنج ساعت در محیط مدرسه بود، اما این تعطیلی ها باعث می شود برخی بچه ها از صبح تا شب بیرون باشند. 

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که در شرایطی به سر می بریم که تقریبا سالانه بیش از ۲۰ هزار تن ذرات معلق وارد ریه های مردم می شود، گفت: از این مقدار ۱۲ هزار تن مربوط به خودروهای سواری و ۲ هزار تن مربوط به موتورسیکلت ها است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مواد آلاینده توکسین به هوای کشور وارد می شود، افزود: کمتر از ۲۵ روز در سال هوای پاک داریم و بیش از ۲۵۵ روز در کلانشهرها با پدیده وارونگی هوا رو به رو هستیم.

زالی با اشاره به تعطیلی مدارس که تنها ۲۰ درصد در کاهش آلودگی هوا اثر دارد، یادآور شد: در بعضی نقاط تهران بنزن بیش از ۲۵۰ برابر حد مجاز است.

وی ادامه داد: با آلودگی هوا سهم بیماری های ریوی مانند آسم افزایش می یابد اما در سوی دیگر ماجرا، آلودگی های مزمنی است که می تواند نسل ما را در آینده تهدید کند.

زالی با اشاره به نتایج تحقیقی درباره بررسی رابطه بروز اختلالات «کاروتید» با میزان فاصله از خیابان های پرتردد، توضیح داد: نتایج این تحقیق نشان داد کسانی که ۵۰ متر با خیابان فاصله داشتند در مقایسه با افرادی که در فاصله ۲۵۰ متری خیابان زندگی می کردند احتمال ابتلا به این اختلالات ۱۲ برابر بیشتر بود.

تنفس ذرات معلق و سایر آلاینده ها در طول شب و روز و به صورت مداوم، یکی از عوامل بروز سرطان است که متاسفانه شیوع سرطان در کشورمان روز به روز در حال افزایش است.

مهم‌ترین وظیفه هوا اکسیژن‌رسانی به قلب است بنابراین زمانی که با تحرک و فعالیت بدنی اکسیژن‌رسانی به‌درستی انجام نشود قلب ضعیف و خطرات جدی سلامت افراد را تهدید خواهد کرد. حالا تصور کنید که می خواهید برای یک کار اداری از نقطه ای به نقطه ای دیگر در شهر بروید و دوباره به منزل برگردید. یعنی اگر یک ساعت هم هوای آلوده تنفس کنیم، مضرات آن به مرور نمایان خواهد شد. این در حالی است که خیلی از مشاغل شهری به گونه ای است که افراد می بایست در فضای بیرونی حضور داشته باشند. رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی، نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی، کارگران خدمات شهری و...، که همگی باید صبح تا شب، هوای آلوده تنفس کنند. 

این دسته از افراد باید از ماسک‌های فیلتردار معتبر استفاده کنند. ماسک‌های کاغذی اصلا کارایی ندارند. این در حالی است که تنفس با ماسک سخت‌تر می‌شود و فرد نیازمند تنفس‌های عمیق‌تر خواهد بود و بر همین اساس توصیه اصلی به شهروندان آن است در شرایط آلودگی هوا، کمتر بیرون بیایند.

سرفه، سوزش چشم، فشار خون، افزایش موارد سکته‌های قلبی و مغزی در صورت مواجهه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماران قلبی و تنفسی از جمله عوارض کوتاه مدت آلودگی هوا است. همچنین آلودگی هوا در طولانی مدت، افزایش خطر مرگ و همچنین افزایش سرطان ریه را به دنبال دارد. موسسه بار بیماری‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که از هر ۱۰ مرگ در دنیا، یک مورد به علت مواجهه طولانی مدت با آلودگی هوا است. همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که مواجهه طولانی مدت با هوای آلوده، سرطان‌زای قطعی است. آلودگی هوا در طولانی مدت باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های ریوی می‌شود.

حمید سهراب‌پور فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که آلودگی هوا و ذرات معلق موجود در هوا باعث بروز واکنش‌هایی در ریه افراد می‌شود، گفت: آلودگی هوا برای ریه‌های افراد سالم مضر است و ذرات معلق موجود در هوای آلوده باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بیماران مبتلا به آسم و دیگر مشکلات تنفسی می‌شود، به همین دلیل باید در هنگام بروز آلودگی هوا از تردد در سطح شهر خودداری کرد.

وی افزود: آلودگی هوا و ذرات معلق موجود در آن در دراز مدت باعث بروز سرطان ریه و حتی سرطان حنجره می‌شود به همین دلیل بهتر است افراد به شهرهای کم جمعیت با سطح آلودگی هوای پایین مهاجرت کنند و این توصیه بیشتر برای بیماران قلبی و تنفسی لازم است.

کد خبر 4806800
حبیب احسنی پور
تعداد بازدید : 538

ثبت نظر

ارسال