آلودگی هوا استخوان های بدن را شکننده می کند

آلودگی هوا استخوان های بدن را شکننده می کند

تحقیقی جدید نشاندهنده ارتباط میان آلودگی هوا و شکننده تر شدن استخوان های بدن انسان است.

یکشنبه 15 دی 1398 ساعت 19:19

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، طبق تحقیقی جدید زندگی در شهرهای آلوده سبب ضعف استخوان‌ها می‌شود و در نتیجه آنها زودتر می‌شکنند.

تحقیقی از ۳۷۰۰ شرکت کننده در هند که ذرات سمی هوابرد بیشتری استنشاق کرده اند، نشان داد تراکم استخوان در ستون فقرات و لگن آن کمتر بوده است.

به گفته محققان اسپانیایی، هنگام تنفس ذرات ریز آلاینده وارد خون می‌شوند و در نتیجه فرایند پیری تسریع می‌شود. به این ترتیب استخوان‌ها را نیز تضعیف می‌کنند.

مطالعات پیشین نیز آلودگی هوا را با سطح اندک هورمون پاراتیروئید مرتبط کرده است. این هورمون تولید کلسیم در بدن را تنظیم می‌کند و در صورت اختلال در ترشح آن استخوان‌ها شکننده می‌شوند.

در شهرهای مملو از دود و مه خطر حمله قلبی، بیماری قلبی، ابتلاء به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و حتی فراموشی بیشتر است. اما تاکنون مطالعات کمی به تأثیر آلودگی هوا بر سلامت استخوان پرداخته است.

در پژوهش جدید محققان انیستیتو «گلوبال هلث» بارسلونا (در اسپانیا) وضعیت ۳۷۰۰ شرکت کننده بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ را بررسی کردند. شرکت کنندگان در این تحقیق در ۲۸ دهکده خارج از شهر حیدر آباد در جنوب هند زندگی می‌کردند. محققان ذرات ریز PM۲.۵ و کربن سیاره را در هوای هر دهکده اندازه گرفتند.

ذرات PM۲.۵ یکی از ریزترین آلاینده‌ها است و از سوی دیگر کربن سیاه نیز یک ماده سمی بزرگ‌تر است. هر دو آنها در نتیجه سوخت نفت و بنزین به وجود می آیند.

تحقیقات نشان داد قرار گرفتن در معرض هوای آلوده با کاهش توده استخوان مرتبط است. اوتاویو رانزانی مؤلف ارشد این پژوهش می‌گوید: تنفس ذرات آلاینده سبب می‌شود از حجم توده استخوان کاسته شود.

نتایج این پژوهش در ژورنال Jama Network Open منتشر شده است.

کد خبر 4815903
تعداد بازدید : 591

ثبت نظر

ارسال