بهزیستی مدعی قانونی عدم به کارگیری معلولان در نهادها

بهزیستی مدعی قانونی عدم به کارگیری معلولان در نهادها

اصفهان- مدیر کل بهزیستی استان اصفهان گفت: بهزیستی مدعی قانونی عدم به کارگیری و استخدام معلوان در ارگان‌های مختلف خواهد شد.

یکشنبه 11 آذر 1397 ساعت 19:6

مرضیه فرشاد ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بنا بر تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که اردیبهشت ماه امسال به تصویب رسید،‌ تمامی دستگاه‌ها موظف به استخدام سه درصدی معلولان شدند که در صورت عمل نکردن به این قانون،‌ بهزیستی خود مدعی قانونی  معلولان خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیچ نهادی نمی تواند قانون استخدام سه درصدی معلولان را زیر پا بگذارد،‌ گفت: در این راستا آموزش و پرورش از بهزیستی تقاضای کارشناس برای استخدام معلولان در لیست انتظار کرده است و هم اکنون این قانون در حال اجرا است.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از جمعیت هر جامعه‌ای را معلولان تشکیل می‌دهند، افزود: معلولیت تعاریف متفاوتی دارد که از خدشه به یک بند انگشت تا معلولیت‌های شدید را دربر می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در گذشته الگوی ثابتی برای تشخیص درصد معلولیت افراد نبود، تصریح کرد: تشخیص درصد معلولیت‌ها چند سالی است در ایران مانند دیگر نقاط دنیا با روش ICF انجام می‌شود و خدمات ارائه شده به معلولان و تشخیص درصد معلولیت آنها بر اساس اهمیت عضو دچار معلولیت شده و درصد تاثیر آنها در شغل و زندگی فرد تخمین زده می‌شود.

معلولیت‌های جسمی- حرکتی بالاترین و نابینایی کمترین جمعیت معلولان استان

وی از سه نوع معلولیت خفیف،‌متوسط و شدید خبر داد و گفت: بیشترین تعداد معلولیت‌ها را معلولان جسمی و حرکتی هستند که بالغ بر ۲۸ هزار نفر هستند و پس از آن را معلوان ذهنی با ۲۳ هزار نفر دربرگرفته است.

فرشاد کمترین جمعیت معلولان استان را نابینایان دانست و اظهار داشت:این در حالی است که در گذشته نابینایان بیشترین تعداد معلولان بودند و با انجام غربالگری ها و پیشگیری از تنبلی چشم،‌ هم اکنون تنها ۷ هزار نفر نابینا در سطح استان اصفهان داریم و به نوعی نابینایی را کنترل کنیم و از روند شیوع آن جلوگیری شده است.

فرشاد همچنین از انجام مشاوره ژنتیک در خانواده‌های دارای سابقه بیماری یا معلولیت خبر داد و افزود: در بهزیستی مرکز ژنتیک دولتی داریم که علاوه بر ارائه خدمت به مددجویان تحت پوشش بهزیستی، ارائه خدمات به چهار استان دیگر هم داریم .

وی از مرکز بهداشت استان خواست که اجازه ایجاد و معرفی مراکز مشاوره ژنتیک تحت پوشش بهزیستی را به بهزیستی بدهد، افزود: در این صورت عموم می‌توانند از این مراکز استفاده بیشتری داشته باشند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ۳۵ مرکز مشاوره ژنتیک در استان وجود دارد که بیشترین یارانه بهزیستی نیز به این امر اختصاص یافته است، ادامه داد: طی شش ماه نخست سال جاری ۱۱ هزار و ۸۶۰ نفر برای انجام مشاوره قبل از ازدواج به مراکز بهزیستی استان اصفهان مراجعه کرده‌اند.

وی بیان داشت: در سطح استان ۲۰۰ مرکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی در حال فعالیت هستند و قطعا نمی‌توان به  ۳۲ هزار ازدواج در سال به صورت رایگان مشاوره قبل از ازدواج داد.

تعداد بازدید : 1835

ثبت نظر

ارسال