۷۰ کانون سلامت در استان قزوین راه اندازی شد

۷۰ کانون سلامت در استان قزوین راه اندازی شد

قزوین-قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قزوین در امور مشارکت های مردمی گفت: با راه اندازی ۷۰ کانون سلامت در محلات، شناسایی بیماریها و آسیبهای بهداشتی و رقع آنها با کمک تشکلهای مردمی آغاز شده است.

پنجشنبه 21 شهریور 1398 ساعت 19:53

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرنگار مهر، علی عزیزخانی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد اظهار داشت: امروزه سلامت به عنوان یکی از شاخص‌های مهم امید به زندگی محسوب می‌شود که برای تأمین آن هزینه‌های زیادی از سوی دولت برای آن پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: سه شاخص مهم توسعه یافتگی شامل سلامت، درآمد و سواد است که برای تحقق آن همه باید مشارکت کنند.

امید به زندگی در ایران بالا رفته است

عزیزخانی تصریح کرد: امید به زندگی در ایران قبل از انقلاب ۵۵ سال بود که با اقدامات انجام شده در حال حاضر با ارتقای شاخص‌های سلامت این میزان به ۷۶ سال رسیده است.

وی گفت: میانگین دنیا در شاخص امید به زندگی حدود ۷۱ سال و در کشورهای توسعه یافته و اسکاندیناوی حدود ۸۵ سال است که نشان می‌دهد موفقیت ما خوب بوده و در قزوین متوسط ۷۸ سال مشخص شده و دو سال بیشتر از میانگین کشوری است.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در امور مشارکت‌های مردمی یادآور شد: البته یکی از ویژگی‌های شاخص سلامت در ایران این است که متأسفانه ۱۶ سال این دوره توأم با بیماری است که باید برای آن تدبیر کرد.

عزیزخانی تصریح کرد: ۲۰ درصد عوامل سلامت مربوط به ژنتیک و جنسیت، ۳۰ درصد مربوط به رفتار مردم شامل تغذیه و تحرک بدنی، استعمال دخانیات و استرس و ۵۰ درصد ناشی از عوامل اجتماعی است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر یک سری بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان، سرطان، چاقی، دیابت، فشارخون، تحرک بدنی، افزایش یافته که باید برای آن تدبیر کرد.

مشارکت مردم در تأمین سلامت ضروری است

عزیزخانی گفت: رفتارهای ما هم تا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد در تأمین سلامت نقش دارد لذا باید مردم را در کارها دخالت دهیم به همین دلیل اجتماعی شدن سلامت از سال گذشته مطرح شد که یک راهکار راه اندازی کانون‌های سلامت شهری و روستایی است.

رئیس شورای سیاست گذاری سلامت استان قزوین اظهار داشت: کانون‌های سلامت از تشکل‌های اجتماع محور است که با هدف ارتقای سلامت ساکنان محلات تشکیل شده و مشارکت مردم را محقق می‌کند که غیر دولتی و غیر انتفاعی و داوطلبانه است برای ارتقای سلامت محلات تلاش می‌کند.

راه اندازی ۷۰ کانون سلامت در قزوین

این کارشناس بهداشتی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ کانون سلامت در استان راه اندازی شده که تعداد ۲۴ کانون در قزوین، ۲۰ کانون در تاکستان، ۹ کانون در شهرستان البرز، تعداد ۸ کانون در بوئین زهرا، همچنین ۳ کانون در شهرستان آبیک و ۶ کانون در شهرستان آوج شکل گرفته است.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور مشارکت‌های مردمی اضافه کرد: پیش بینی کرده‌ایم تا امسال بیش از ۱۲۰ کانون در استان راه اندازی شده و فعالیت خود را آغاز کند.

وی گفت: محل استقرار کانون‌های سلامت می‌تواند خانه بهداشت، خانه سلامت شهرداری‌ها و هر مکانی باشد که در محلات اختصاص داده می‌شود که در این راستا ابتدا محله مشخص شده و با محور مرکز درمانی هسته اولیه شکل گرفته و رابطان و سفیران سلامت، گروه‌های خودیار و داوطلب حضور دارند.

عزیزخانی یادآور شد: همچنین مجمع محلات با حضور مردم، دولتی‌ها و افراد خیر شکل می‌گیرد و موضوعات مربوط به سلامت پیگیری و مشکلات سلامت محله توسط کانون‌ها شناسایی و برای عضویت و ثبت نام اقدام می‌شود و افراد داوطلب برای فعالیت در این عرصه‌ها مشخص می‌شوند.



وی بیان کرد: در این کانون‌های سلامت خدماتی مانند آموزش، مشاوره پزشکی و مداخله‌های محلی ارائه می‌شود و اجتماعی شدن این کار نیازمند همکاری رسانه هاست و از شما انتظار مشارکت بیشتری داریم.

عزیزخانی تصریح کرد: برای تداوم فعالیت‌ها یک کمیته راهبری تشکیل شده تا کارها رصد شود که در این میان محتوای علمی هم تولید و اگر ضعفی باشد برطرف می‌شود.

وی گفت: توانمند سازی محلات برای تأمین سلامت خود و محلات از سیاست‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین است که در کشور اجرا می‌شود.
 

کد خبر 4713442
تعداد بازدید : 260

ثبت نظر

ارسال