کاهش آمار تلفات حوادث جاده ای با کاهش نقاط حادثه‌خیز تناسب ندارد

کاهش آمار تلفات حوادث جاده ای با کاهش نقاط حادثه‌خیز تناسب ندارد

استاندار مرکزی گفت: در سال‌های اخیر شمار نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها کمتر شده است، اما آمار تلفات به همان اندازه کاهش نیافته است.

پنجشنبه 28 آذر 1398 ساعت 2:51

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

سید علی آقازاده امروز چهارشنبه در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری که در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد، با اشاره به اینکه استان مرکزی از شبکه راه‌های نسبتا خوب برخوردار است، بیان کرد: استان مرکزی به عنوان استانی مطرح در کشور با برخورداری از ۶۴۰۰ کیلومتر شبکه راه اصلی و فرعی بخش از عمده‌ حمل و نقل و ترانزیت کشور را از خود عبور می دهد و در واقع صنعت راه و حمل و نقل در این استان یک مزیت محسوب می شود.

وی تصریح کرد: صنعت راه و حمل و نقل استان مرکزی در کنار صنعت، کشاورزی و گردشگری شاخصه استان مرکزی محسوب می‌شود و سالانه حدود ۱۵۰ میلیون سفر و تردد در محورهای مواصلاتی این استان انجام می‌شود. البته در برهه‌ای از زمان تردد کم است و در مواقعی چون تابستان و نوروز حجم سفرها و تردد بسیار بالاست.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه مدیریت این حجم تردد در یک استان کار ساده‌ای نیست، افزود: مسلما ترددها و تراکم‌های سالانه در زمینه حمل و نقل خالی از تصادف و تلفات نیست و در این راستا پلیس راه در کنار راهداران خدمات مطلوبی را ارائه می‌دهد.

وی یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان، رانندگان و مردم را وضعیت تصادفات جاده‌ای دانست و گفت: وقوع سالانه ۱۷ هزار کشته در جاده‌های ایران رقمی وحشتناک و نگران کننده است، هر چند که در طول ۱۰ سال اخیر حدود ۲۵ درصد از این آمار کاهش یافته است، اما  این آمار به نسبت جمعیت، جاده‌ها و وسایل نقلیه، زیاد، سنگین و قابل توجه است و ایران جزو کشورهای خطرناک در این زمینه محسوب می‌شود.

آقازاده بیان کرد: در سال جاری با برنامه‌ریزی انجام شده به کمک پلیس راه، راهداری، اورژانس و هلال احمر تلاش خواهد شد تا در پایان سال جاری به ۱۰ درصد کاهش تلفات نسبت به سال ۹۷ دست یابیم. تاکنون کاهش حدود سه درصدی در این زمینه حاصل شده و لازم است در این راستا حتما همکاری رانندگان و مردم را در اختیار داشته باشیم. ۵۰ درصد عاملان تصادفات و تلفات جاده‌ای مردم هستند که باید آموزش لازم در این راستا به آنها داده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ رانندگی همسو با قوانین جاده در بین مردم تسری و ارتقا یابد، گفت: اینکه سرعت مجاز در جاده‌ای ۸۰ کیلومتر بر ساعت است، اما راننده‌ای با ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کند در واقع به استقبال خطر می‌رود. باید فرهنگ جامعه اصلاح شود، در سال‌های اخیر شمار نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها کمتر شده است، اما آمار تلفات به همان اندازه کاهش نیافته و این امر نشان از لزوم همکاری و آموزش مردم دارد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: وظیفه و مسئولیت عوامل حفظ و حراست از جاده‌ها در زمستان بیش از دیگر فصول سال است و در هفته ملی حمل و نقل باید ضمن توجه به موارد آموزشی از فعالان این عرصه که برای حفظ راه‌ها شبانه‌روزی تلاش دارند، همچنین رانندگانی که طی ۱۰ سال اخیر هیچ حادثه‌ای نداشته‌اند به عنوان الگو تجلیل شود و امید است تمامی تلاش راهداران با وجود مشکلات و کاستی‌ها به کاهش تصادفات، خسارات و تلفات بینجامد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 325

ثبت نظر

ارسال