هوای آلوده حاصل یارانه‌های بالای انرژی است

هوای آلوده حاصل یارانه‌های بالای انرژی است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران رتبه نخست دنیا در پرداخت سوبسید انرژی را دارد، گفت: همین هوای آلوده‌ نتیجه این یارانه‌هاست، بنابراین ضروری است که مجلس، دولت و سایر دست‌اندرکاران برای حل مسایل حوزه سلامت کشور بخشی از این یارانه انرژی را به تحقیقات علوم پزشکی اختصاص دهند.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 5:5

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، دکتر رضا ملک‌زاده در بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که صبح امروز (دوشنبه، ۲ دی) برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۹، ایران در تولید علم رتبه ۱۵ دنیا و در استنادات علمی به رتبه ۱۴ دنیا رسیده است، گفت: تا پایان سال ۲۰۱۹  بیش از ۶۲ هزار مقاله علمی در پایگاه‌های بین المللی تولید کردیم که باعث کسب رتبه ۱۵ جهانی شد و در زمینه استنادات در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۵ هزار استناد داشتیم که مجر به کسب رتبه ۱۴ جهانی شد و در سطح منطقه و خاورمیانه نیز در زمینه استنادات اول هستیم.

وی با اشاره به جهش بالای دانشگاه های علوم پزشکی در زمینه تولید علم، گفت: در پزشکی بالینی رتبه ۱۶ در تعداد مقاله و در استنادات رتبه ۲۱ را کسب کرده ایم.

ملک زاده با اشاره به رشد دانشگاه شهید بهشتی در زمینه پژوهش، گفت: البته این دانشگاه باید در شاخص های کیفی به سمت ارتقای شاخص های بین المللی حرکت کند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه پژوهش و تولید علم رتبه دوم کشوری را دارد که دلیل اصلی این اختلاف رتبه با دانشگاه اول یعنی تهران، تعداد اعضای هیئت علمی است. به عبارت دیگر در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۲۵ درصد اعضای هیئت علمی در زمره پراستنادات قرار دارند که این تعداد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۱ درصد است.

وی بااشاره به تاثیر اساتید برتر دانشگاه در ارتقای رتبه پژوهشی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید همچنین در زمینه جذب و حفظ  نیروهای جوان و محقق خود تلاش کرده و از مهاجرت آنها جلوگیری کند.

ملک زاده با اشاره به برخی دیگر از شاخص‌های رشد پژوهشی همچون مرجعیت علمی، گفت: در سطح جهانی در این زمینه رشد خوبی داشته ایم، به عنوان نمونه ۵ میلیون مقاله ایرانی در سال گذشته از پایگاه الزویر از سوی بقیه کشورها دانلود شده و ۷۴هزار مقاله ایرانی توسط ۱۷۸ کشور مورد استناد قرار گرفته است.    

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در رابطه با بودجه تحقیقاتی کشور، اظهار کرد: بودجه تحقیقات و فناوری کمتر از ۳ درصد بودجه کل وزارت بهداشت است و بودجه تحقیقاتی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ۲.۱ درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور در لایحه ۱۳۹۹ است.

وی با بیان اینکه ایران رتبه نخست دنیا در پرداخت سوبسید انرژی را دارد، گفت: همین هوای آلوده‌ نتیجه این یارانه هاست، بنابراین ضروری است که مجلس، دولت و سایر دست‌اندرکاران برای حل مسایل حوزه سلامت کشور بخشی از این یارانه انرژی را به تحقیقات علوم پزشکی اختصاص دهند.

ملک زاده بااشاره به عملکرد معاونت تحقیقات در زمینه تقویت زیرساخت تحقیقات و فناوری، به راه‌اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی، راه اندازی برنامه ملی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت، راه‌اندازی مطالعه اپیدمیولوژیک آینده نگر جمعیت ایران(۱۹ مرکز کوهورت بالغین ، ۴ کوهرت نوزادان و ۴ کوهورت جوانان) و توسعه آزمایشگاه های جامع تحقیقات در دانشگاه‌ها اشاره کرد. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان با اشاره به وضعیت فناوری و نوآوری در کشور، گفت: در دولت تدبیر و امید حمایت از تاسیس ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود ۵ هزار میلیارد ریال در سال، تولید ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت های دانش بنیان به منظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و تاسیس ۷۴ مرکز رشد در دانشگاه‌ها در همین راستا انجام شده است.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 367

ثبت نظر

ارسال