مشکلات بیمه شدگان در کارگزاری‌ها/ سئوالاتی که بی‌پاسخ می‌ماند

مشکلات بیمه شدگان در کارگزاری‌ها/ سئوالاتی که بی‌پاسخ می‌ماند

واگذاری برخی از امور بیمه شدگان تامین اجتماعی به کارگزاری ها، شاید توانسته باشد تا حدودی از حجم مشکلات بکاهد، اما صف‌هایی که تشکیل می شود و سئوالاتی که بعضا بی پاسخ می ماند ، هنوز پابرجاست.

دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 11:59

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_مهناز قربانی: کافی است چند دقیقه از وقت خود را در یکی از کارگزاری های تامین اجتماعی سپری کنید تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات بیمه شدگان در مراجعه به این قبیل مراکز قرار گیرید.

درخواست مدارکی که بعضا بیمه شدگان به همراه ندارند، چون اصلا فکر نمی کردند که از آنها درخواست شود. سردرگمی که بابت وضعیت تمدید دفترچه های درمانی ایجاد می شود. سئوالاتی که از نحوه تحت پوشش قرار دادن فرزندان و ...، مطرح می شود، و سئوالاتی از این دست، از جمله مشکلات کسانی است که در مراجعه با کارگزاری های تامین اجتماعی، با آنها مواجه می شوند.

یکی از مراجعه کنندگان به کارگزاری واقع در خیابان استاد نجات اللهی، با گلایه از رفتار نامناسب برخی از پرسنل این کارگزاری، گفت: متاسفانه رفتار بعضی از آنها در شان مراجعه کنندگان نیست و احساس می کنند که کار اضافی برای مردم انجام می دهند. در حالی که برای نشستن پشت میز، حقوق می گیرند و باید جواب ارباب رجوع را بدهند.

این شهروند، اظهار داشت: برای تمدید دفترچه درمانی دخترم، سه بار مراجعه کردم، چون هر دفعه یک مدرک جدید باید ارائه می کردم که از آن بی خبر بودم.

بر اساس آنچه که سازمان تامین اجتماعی برای کارگزاری ها تعریف کرده است، تمدید اعتبار دفترچه درمانی بیمه شدگان، صدور دفترچه جدید درمانی، پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت هزینه های جراحی و بررسی اسناد پزشکی، پذیرش لیست های حق بیمه کارگران از کارفرما، و...، از جمله خدماتی است که ارائه می دهند. اما، اغلب بیمه شدگان تصور می کنند که در این کارگزاری ها، همه خدمات مربوط به دفترچه های درمانی آنها انجام می شود.

یکی از مراجعان با گلایه از اینکه مشکلات مربوط به مرخصی زایمان و بیماران خاص، باید از شعب پیگیری و دنبال شود، گفت: این تفکیک وظایف برای کارگزاری ها و شعب تامین اجتماعی، مشکلاتی را برای مراجعان به دنبال دارد. چون من وقتی مدارکم را برای بررسی وضعیت هزینه های فرزند بیمارم به کارگزاری آوردم، گفتند چون بیماری خاص تلقی می شود، باید به شعبه مربوط مراجعه کنم.

این در حالی است که تفکیک این قبیل خدمات، با مشکلاتی برای بیمه شدگان همراه شده است.

یکی از نمایندگان کارفرمایی که دفترچه های درمانی کارگران واحد خدماتی را برای تمدید اعتبار آورده است، از نحوه درخواست مدارک برای تک تک کارگران گلایه مند بود و گفت: وقتی من به عنوان نماینده یک کارگاه می آیم، انتظار دارم که همکاری بیشتری ببینم. اما، متاسفانه از من مدارکی می خواهند که همراه خودم ندارم و باید برای همین، یک روز را هدر بدهم.

یکی دیگر از موضوعات مورد انتقاد مراجعه کنندگان و بیمه شدگان، این بود که پس از تعویض دفترچه بیمه دیگر امکان استفاده از برگه های قدیمی وجود ندارد درحالی که در گذشته اینگونه نبود و اطلاع رسانی در این خصوص تا کنون صورت نگرفته است.

خانمی که حدود ۴۵ دقیقه در صف تعویض دفترچه منتظر بود هنگامی که نوبتش رسید مسئول مربوطه به او گفت که در صورت تعویض، برگه‌های قبلی باطل می شود که باعث اعتراض وی شد که این همه مدت در صف منتظر بوده و یک باره این موضوع را مطرح می‌کنند.

وی گفت: قوانینی که به یک باره وضع می شود باید از سوی سازمان تامین اجتماعی به اطلاع بیمه شدگان برسد نه اینکه با مراجعه به شعب تازه متوجه این موارد شویم.

او ضمن گلایه در مورد این چالش جدید دفترچه بیمه اظهار داشت: ظاهرا یک ماه است که تامین اجتماعی قانون ابطال برگه های قدیمی را صادر کرده که البته این موضوع نه تنها خدمتی به مردم نمی کند بلکه گرفتاری و مشکلات آنها را نیز بیشتر می کند.

وی گفت: پسر من بیمار است و برگه‌های دفترچه بیمه او پر شده و برای مراجعه به دکتر باید دفترچه را تعویض کنم اما هنوز در دفترچه قدیمی برگه ویزیت و داروخانه و ... او را برای بیمه نیاز دارم و همین موضوع باعث سردرگمی من شده است که آیا دفترچه را عوض کنم که در این صورت اعتبار نسخه‌های آخر تمام می‌شود و یا منصرف شوم از این کار که در این صورت باز هم نیاز به مراجعه به پزشک دارم . در این مورد هم کسی در شعبه پاسخگو نیست.

جا دارد که مسئولان سازمان تامین اجتماعی در این خصوص چاره اندیشی کنند تا مشکلات و سردرگمی‌های بیمه شدگان در شعب تامین اجتماعی بر طرف شود و قوانینی تصویب کنند که بار مشکلات مردم را بکاهند و در جهت خدمات رسانی بیشتر و بهتر به آنها باشد.

کد خبر 4804264
مهناز قربانی مقانکی
تعداد بازدید : 346

ثبت نظر

ارسال