مشهد جامه سیاه کرد

مشهد جامه سیاه کرد

هفته پایانی ذی الحجه مساجد پر از جنب و جوش و از هر زمان دیگری شلوغ‌تر می‌شوند، پیرها انرژی می‌گیرند و جوان‌ترها خستگی را فراموش می‌کنند و زیباترین رنگ می‌شود رنگ سیاه و پارچه‌ها و پرچم‌های سبزی که برافراشته می‌شوند.

شنبه 9 شهریور 1398 ساعت 10:51

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از قدس آنلاین 

 

اکنون با نزدیک شدن محرم همه جای شهر سیاه‌پوش است و در هر خیابانی می‌توان چند جوان و نوجوان را دید که مشغول برپا کردن خیمه‌ای هستند و ذوق توزیع چای نذری بین مردم را می‌شود در چشمانشان دید.

آری این روزها مانند سال‌های پیش مشهدالرضا هم آماده سوگ بزرگ دنیای خاکی شده و در سراسر شهر بیرق‌های سیاه برافراشته شده و مساجد لباس عزا به تن کرده‌اند و گوش آسمانیان منتظر شنیدن نوای یاحسین(ع) دلباختگان سالار شهیدان است.

 هماهنگی برای کاهش حاشیه ها

یکی از اقداماتی که سالیان سال است رواج پیدا کرده، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در داخل شهرهاست که هرچه به ایام پایانی ماه صفر نزدیک می‌شویم شاهد برپایی بیشتر این ایستگاه‌ها در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس هستیم. اما یکی از نقدهای وارده به این اقدام، کندی تردد وسایل نقلیه یا ایجاد گره ترافیکی در محدوده استقرار این ایستگاه‌ها بوده و هست؛ البته نسبت به چند سال پیش وضعیت بهتر شده، ولی باز هم نمی‌توان تأثیر این ایستگاه‌ها را در ترافیک معابر محل نادیده گرفت.

با این حال به نظر می‌رسد امسال هماهنگی‌های بین بخشی دستگاه‌های مختلف بیشتر شده تا از حواشی این موضوع کاسته شود، چراکه محمد صادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در جلسه متولیان این حوزه می‌گوید: کمیته فرهنگی ستاد اجرایی خدمات سفر استان با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان و هیئت‌های مذهبی، نسبت به جانمایی مناسب ایستگاه‌های صلواتی در ایام محرم و صفر اقدام می‌کند تا از ایجاد گره‌های ترافیکی در شهر جلوگیری شود. وی همچنین برای سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری‌ها و اجرای تصمیمات می‌افزاید: ستاد اجرایی خدمات سفر استان واقع در طبرسی ۳ تا پایان ماه صفر با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد به صورت شبانه روزی به زائران عزیز خدمت رسانی خواهد کرد.

  برنامه‌ریزی برای تردد آسان‌تر

سخنگوی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد هم از برنامه‌ریزی‌های لازم برای خدمت رسانی مطلوب به عزاداران در ایام محرم و صفر در حوزه حمل ونقل عمومی خبر می‌دهد.

بخت آزما می‌گوید: هر ساله تلاش می‌شود تا با بررسی اقدامات صورت گرفته نقاط قوت و ضعف نحوه خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی در ایام محرم مشخص شود و در سال جاری نیز به گونه‌ای برنامه ریزی شده تا خدمات حمل ونقلی راحتی برای عزاداران ارائه شود.

برهمین اساس در محدوده‌های خاصی از مشهد از قبیل مسیرهای منتهی به حرم مطهر و اطراف حسینیه‌ها و مساجد بزرگ، تمهیداتی اندیشیده شده تا شرایط بهتری مهیا شود. وی می‌افزاید: تقویت خطوط شبانه اتوبوس‌ها به‌ویژه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و افزایش زمان فعالیت قطارهای خط یک قطار شهری برای معطلی کمتر شهروندان در این روزها از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

از سوی دیگر همانند سال‌های گذشته از یک روز قبل از تاسوعا طرح محدویت ترافیکی در هسته مرکزی شهر به اجرا گذاشته می‌شود و تنها اتوبوس‌های ویژه‌ای در مسیر منتهی به حرم فعال خواهند بود و با افزایش هیئت‌ها و عزاداران در معابر اطراف حرم، تردد اتوبوس‌ها هم ممنوع خواهد بود. بخت آزما به شهروندان و عزاداران حسینی توصیه کرد: به منظور سهولت در تردد خود و دیگر شهروندان، از توقف‌های نامتعارف در اطراف ایستگاه‌های صلواتی پرهیز نمایند تا شاهد ایجاد گره ترافیکی در محدوده این ایستگاه‌ها نباشیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

تعداد بازدید : 501

ثبت نظر

ارسال