مروجان علم در بیستمین دوره جایزه ترویج علم چه گفتند؟

مروجان علم در بیستمین دوره جایزه ترویج علم چه گفتند؟

مراسم بیستمین دوره جایزه ترویج علم و نکوداشت استاد دکتر رضا منصوری به پاس یک عمر تلاش ایشان در راه ترویج علم و آگاهی برگزار شد و در این مراسم دریافت‌کنندگان جایزه به ایراد سخنرانی پرداختند.

شنبه 25 آبان 1398 ساعت 22:10

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، در مراسم بیستمین دوره جایزه ترویج علم که بعدازظهر پنجشنبه (۲۳ آبان) در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، برخی از دریافت‌کنندگان جایزه سخنرانی کردند.

ضرورت در نظر گرفتن موازین اخلاقی برای فناوری‌های نوظهور

پروفسور داریوش فرهود - دریافت‌کننده جایزه ترویج علم سال ۹۸ به پاس بسط علوم ژنتیک و اخلاق - در این مراسم پس از اهدا جایزه به وی، با بیان اینکه مهر و محبت و انسانیت از نقاط مختلف دنیا رخت بربسته و خشونت جایگزین آن شده است، گفت: مسأله مهم این است که در جامعه اخلاق حاکم شود و در مورد مسائل نوظهوری همچون ربات‌ها، هوش‌مصنوعی و... باید موازین و محدودیت‌های اخلاقی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه "دانش‌آموختگان دانشگاه نسل اول این را یاد نمی‌گیرند که دانش اول باید در خدمت مردم باشد و دانشجویان باید آن را نشر دهند"، افزود: این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که کسی دانش، اخلاق و شوق خدمتگذاری داشته باشد.

این استاد پیشکسوت دانشگاه اظهار کرد: ثروت موجب قدرت، دانش موجب شهرت، اخلاق موجب محبوبیت و خدمتگذاری موجب ابدیت است.

هیچ‌کس نمی‌تواند با توسل به پندارهای بی‌پایه ماهیت علمی جهان را دگرگون کند

محمدرضا باطنی - دریافت کننده جایزه ترویج علم سال ۹۸ به پاس تلاش در عرصه دانش زبان‌شناسی و اجتماعی - با بیان اینکه دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم ماهیت علمی دارد و هیچ کس نمی‌تواند به خواست خود یا توسل به پندارهای بی پایه رفتار علمی یا ماهیت علمی این جهان را دگرگون کند تاکید کرد: قوانین علم تاثیرپذیر نیستند و جامعه‌ای که می‌خواهد پیشرفت کند باید اصول علم را بشناسد و در ترویج علم کوشش کند.

بیماری‌های اجتماعی کشنده‌تر است

ناصر فکوهی - دارنده جایزه ترویج علم سال ۹۸ به پاس بسط علوم انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، ایران‌شناسی و فرهنگ - بیماری‌های اجتماعی را کشنده‌تر و مهلک‌تر از بیماری‌های جسمی دانست و گفت: علت اینکه جامعه‌شناسان به صورت گزنده و نقادانه صحبت می‌کنند نیز خطرناکی بیماری‌های اجتماعی است.

آموزش پایه و اساس تحقق عدالت است

منیر همایونی - دارنده جایزه ترویج علم سال ۹۸ به پاس علاقه‌مند کردن کودکان به علم، گسترش ترویج خواندن و ایجاد فرصت علم‌آموزی به کودکان مناطق محروم - با اشاره به اینکه ذهن او از سال‌های نوجوانی درگیر موضوع سرنوشت‌سازی است که همواره در تلاش برای رسیدن به آن است، این موضوع را عدالت دانست و گفت: عدالت مفهومی است که مصداق آن در تمام جنبه‌های زندگی جلوه دارد.

وی بالندگی جامعه را به گرو آموزش کودکان دانست و گفت: آموزش پایه و اساس تحقق عدالت است و در این راستا سازمان‌های مردم نهاد توانستند نور امید را در دل جامعه ایجاد کنند.

خوشحال هستیم که نام ایسنا جزو مروجان علم

 علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز که به پاس دو دهه تلاش مستمر ایسنا در انتشار اخبار علمی ارتقای آگاهی درباره فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و کمک به تعامل دانشمندان، مردمان و مدیران جایزه ترویج علم سال ۹۸ را به نمایندگی از سرویس علمی و دانشگاهی ایسنا دریافت کرد، گفت: دریافت این جایزه همزمان با ۲۰ سالگی ایسنا بوده و خوشحال هستیم که نام ایسنا جزو مروجان علم قرار گرفته است.

وی همچنین همزمانی اهدای این جایزه با میلاد خاتم انبیاء بنیانگذار علم را به فال نیک گرفت و گفت: ایشان خود اُمی بود و علم او به ثریا رسید.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 357

ثبت نظر

ارسال