ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات زیست‌محیطی

ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات زیست‌محیطی

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت و اهمیت محیط زیست بگونه‌ای است که باید از ظرفیت‌های موجود در کشور در جهت رفع معضلات محیط زیستی و آموزش‌های زیست محیطی استفاده کنیم، اظهارکرد: همه ما باید مبلغان ترویج فرهنگ و آموزش‌های محیط زیستی باشیم.

دوشنبه 1 مهر 1398 ساعت 23:10

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

اصغر دانشیان در آیین تکریم و معارفه مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان تهران که همزمان با اولین روز مهرماه با حضورکیومرث کلانتری - مدیرکل سابق محیط زیست استان تهران و معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد تقی زاده - معاون امور عمرانی استانداری تهران - و سعید محمودی - مدیرکل جدید این استان - در مرکز همایش های پردیس دانشگاهی شهید عباسپور تهران برگزار شد،  با اشاره به اینکه تهران ام القرای اسلام است و مدیران اجرایی استان تمام تلاششان بر این است که استان تهران به همه زینت‌ها آراسته باشد، گفت: اگر مشکلات و معضلات محیط زیست در استان تهران حل نشود این موضوع زیبنده پایتخت نیست.

وی با بیان اینکه اداره محیط زیست استان تهران زمانی می‌تواند ارزش وجودی خود را نمایان کند که حال محیط زیست استان را خوب کند،اظهارکرد: یکی از موضوعات گریبانگیر تهران موضوع آلودگی هواست و در سال قبل نیز اقدامات مناسبی انجام شد. سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند که همه دستگاه‌ها در موضوع محیط زیست ورود داشته باشند و به تکالیف خود عمل کنند.

دانشیان ادامه داد: در همه استان‌های کشور مدیران سازمان محیط زیست تسلیم هیچ اهرمی که علیه سلامت شهروندان، بهداشت عمومی و خارج از ضوابط محیط زیست باشد، نخواهند شد.

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان با بیان اینکه یکی از اتفاقات مهمی که در این دوره مدیریت سازمان محیط زیست به وقوع پیوست تعیین تکلیف ارزیابی اثرات زیست محیطی حدود ۲۰۰ طرح ملی بود که از عمر بعضی از آن ها ۱۵ سال می گذشت، اظهارکرد: در این رسیدگی با تعدادی از طرح‌ها موافقت و با تعدادی هم مخالفت و اندکی هم به‌صورت مشروط موافقت شد.

وی  کم آبی در کشور و از جمله موضوع دریاچه ارومیه و حق‌آبه آن  که در ۲۰ سال قبل هم  از سوی رییس فعلی سازمان محیط زیست مورد پیگیری بود را از جمله اتفاقاتی دانست که در این دوره سازمان به وقوع پیوست و گفت: مجوز انتقال آب به‌صورت تونل از دریاچه «زاب» توسط ریاست سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد و دریاچه ارومیه از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.

دانشیان افزود: اگر احیای دریاچه ارومیه اتفاق نمی افتاد و دولت دوازدهم به این موضوع ورود پیدا نمی کرد بیش از ۱۲ میلیون از ساکنین استان‌های آذربایجان غربی، آدربایجان شرقی، اردبیل و حتی زنجان تحت تاثیر طوفان نمک قرار می گرفتند و مجبور به مهاجرت می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه موضوع کم آبی در کشور موضوع جدی است و نباید فریب بارندگی‌های اخیر را بخوریم و این نشانگر عبور از خشکسالی و ورود به ترسالی نیست، گفت: ما امانتدار آیندگان هستیم و در جایی که بیش از ۱۲۰ درصد از ذخائر زیرزمینی را استفاده کرده و با استانداردهای جهانی بسیار فاصله گرفته‌ایم، در واقع به نسل های آینده خیانت کرده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان  تصریح کرد: در جایی که پیش از این با حفر گودال به آب می رسیدیم در حال حاضر با پیش روی به عمق بیش از ۱۰۰ متری هم به آب نخواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست مخالف توسعه نیست و در موارد توسعه‌ای باید هم و غم ما این باشد که کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود، اظهارکرد: ما نباید به زیستگاه‌ها و حیات وحش آسیب برسانیم. در موضوع توسعه پایدار وظیفه داریم با دولت همکاری کنیم اما به گونه‌ای که صدمات و آسیب‌ها در حوزه محیط زیست به حداقل ممکن برسد.

دانشیان موضوع آموزش در سازمان حفاظت محیط زیست را از جمله موضوعات دارای اولویت دانست و گفت: هنوز در برخورداری از  فرهنگ محیط زیست دچار مشکل هستیم. در کشورهای پیشرفته محیط زیست اولویت اول کشورهاست ولی ما در موضوعات فرهنگی محیط زیست اقدامات موثری انجام نداده‌ایم.

وی افزود: به‌طور مثال در مقوله پسماندها علیرغم اقدامات شهرداری‌ها و وزارت کشور با معضلات فراوانی در سطح کشور روبرو هستیم که نشات گرفته از فقدان فرهنگ محیط زیستی است و این مشکل تا زمانی که به تفکیک زباله از مبدا توجه کافی نکنیم و آن را جدی نگیریم و فرهنگ‌سازی را از منازل و خانوارها شروع نکنیم، حل نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، دانشیان در پایان با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای اولین بار در جشنواره شهید رجایی موفق به کسب رتبه برتر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها شد، خاطرنشان کرد: این موضوع وظیفه مجموعه سازمان را در همه حوزه ها اعم از حفاظت و آموزش و غیره خطیرتر می‌کند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 294

ثبت نظر

ارسال