زمان طلایی برای درمان شکاف لب و کام

زمان طلایی برای درمان شکاف لب و کام

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی با اشاره به اینکه در ایران از هر ۱۲۰۰ تولد یک نوزاد گرفتار شکاف لب و کام گفت: این ناهنجاری مادرزادی از بدو تولد تا سن حدود ۱۸ سالگی نیاز به پیگیری جهت درمان دارد.

یکشنبه 12 آبان 1398 ساعت 21:33

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از خبرگذاری برنا 

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر حمیدرضا فتحی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ناهنجاری مادرزادی شکاف لب و کام اظهار داشت: این ناهنجاری شایعترین ناهنجاری مادرزادی به شمار می رود که شیوع آن در ایران یک در ۱۲۰۰ و یا یک در هزار است.

وی افزود: ناهنجاری مادرزادی شکاف لب وکام در ایران نسبت به کشورهای دارای نژاد سیاه پوست بیشتر و نسبت به نژاد زرد پوست شرق آسیا کمتر است.

دبیر انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی ایران ادامه داد: بیماران گرفتار ناهنجاری مادرزادی شکاف لب و کام باید سال‌ها تحت نظر پزشک مربوطه باشند و پروتکل‌های درمانی مختلفی برای آنها اجرایی شود.

دکتر فتحی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۴ مرکز فعال دنیا در حوزه شکاف لب و کام فعالیت می‌کنند، گفت: از این مراکز تا کنون ۱۹۴ پروتکل درمانی استخراج شده که مربوط به زمان مناسب برای جراحی و تکنیک های مختلف درمان است.

وی خاطرنشان کرد: نوزادی که با ناهنجاری‌ شکاف لب و کام متولد می‌شود ۳ تا ۵ ماهگی بهترین زمان برای جراحی لب آن به شمار می‌رود و از ۹ ماهگی تا یک سالگی نیز زمان جراحی کام است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: ۳ تا ۴ سالگی نیز زمان گفتار درمانی بیمار به شمار می رود و شاید در این زمان نیاز به عمل‌های مکمل نیز وجود داشته باشد در سنین قبل از مدرسه عمل روتوش لب انجام گرفته و در حدود سن ۸ تا ۹ سالگی نیز اقدام برای ارتودنسی و بررسی وضعیت دندان‌ها انجام می‌گیرد.

دکتر فتحی تاکید کرد: در سنین ۱۶ تا ۱۷ سالگی نیز همچنان وضعیت بیمار باید ارزیابی شود و شاید جراحی‌های دیگری همچون بایمکس نیاز باشد. سن ۱۸ سالگی نیز زمان رینوپلاستی تعیین شده و بیمار باید وضعیت آن به طور کلی تحت پایش قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تیم های پزشکی درمان شکاف لب و کام در کشور اقدامات زیادی برای بیماران انجام می‌دهند، گفت: خیریه زنجیره امید سال‌هاست تشکیل شده و بیماران مناطق محروم را تحت حمایت های لازم درمانی قرار می‌دهد و تا سال‌ها که نیاز است وضعیت سلامتی بیمار پیگیری شود این اقدام صورت می گیرد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ما به ویژ در استان‌های اصفهان، تهران و شیراز و .... پزشکان زیادی در حوزه درمان تخصصی شکاف لب و کام فعالیت دارند و وضعیت بیماران را پیگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

  • بهترین زمان برای انجام ارتودنسی / لزوم تغییر جایگاه ارتودنسی از درمان به پیشگیری
  • بهترین سن برای معاینه ارتودنسی دندان کودکان چه زمانی است؟
تعداد بازدید : 477

ثبت نظر

ارسال