ذخیره بیش از ۱۲۵ هزار نمونه خون بند ناف/ رشد تصاعدی نمونه ها

ذخیره بیش از ۱۲۵ هزار نمونه خون بند ناف/ رشد تصاعدی نمونه ها

مدیر عامل  بانک خون بند ناف گفت: ۱۲۰ هزار نمونه در بانک خون خصوصی بند ناف رویان و ۵۱۰۰ نمونه در بانک عمومی بند ناف رویان ذخیره شده است.

یکشنبه 3 آذر 1398 ساعت 8:3

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک خون بند ناف، دکتر مرتضی ضرابی گفت: پروژه توسعه‌ای در پارک فناوری پردیس در شرف آماده‌سازی است که اوایل سال ۹۹ به بهره‌برداری رسیده و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی را به بیش از دو برابر افزایش می دهیم به طوری که تا ۲۰ سال آینده امکان ذخیره‌سازی با توجه به مقدار تقاضا وجود داشته باشد و در این حوزه نیازمند حمایت دولت یا خیرین هستیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان افزود: چشم‌انداز ما این است که کارآزمایی بالینی در جهت کاربردی‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری‌های فلج مغزی، اتیسم، SMA، آرتروز و ناهنجاری قلبی را انجام دهد.

وی ادامه داد: با جمع‌آوری ۱۲۰ هزار نمونه خون بندناف، جایگاه ما به عنوان بزرگترین بانک خون بندناف در خاورمیانه قرار گرفته است و تنها بانک خونی هستیم که نمونه خون بندناف عمومی و خصوصی را دریافت می‌کنیم. این در حالی است که حتی از کشورهای اروپایی نیز برای ما نمونه ارسال شده است.

وی تفاوت بین نمونه خون بندناف عمومی و خصوصی را در امکان مالکیت اهداکنندگان عنوان کرد و گفت: در بانک خون عمومی خانواده‌ها خون بندناف افراد خانواده را اهدا می‌کنند و مالکیتی بر آن ندارند، در حالی که در بانک خصوصی قراردادی با افراد بسته شده و سلول‌های بنیادی خون بندناف در مالکیت خانواده ذخیره‌سازی می‌شود.

ضرابی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار نمونه خون بندناف در بانک خصوصی و ۱۵ هزار نمونه خون بندناف عمومی با حمایت دولت ذخیره کرده‌ایم، گفت: رشد نمونه‌های خون بندناف روند صعودی داشته و توانسته‌ایم با ذخیره‌سازی سالانه ۲۰ هزار نمونه ۱.۵ تا ۲ درصد زایمان‌ها را به لحاظ حفظ خون بندناف پوشش دهیم.

ضرابی افزود: دانش برای ذخیره‌سازی خون بندناف در کشور ما بومی است و آمادگی صادرات تکنولوژی را داریم. این در حالی است که کشورهای امارات و ترکیه خودشان خون بندناف را ذخیره می‌کنند اما سایر کشورهای منطقه برای ذخیره‌سازی به کشورهای اروپایی می‌روند. کشور هند با وجود ۲۵ میلیون زادوولد در طول سال برنامه دارد که تا سال ۲۰۲۵ بزرگترین بانک خون بندناف را داشته باشد. بنابراین ما هم باید در این حوزه ظرفیت‌سازی کنیم.

مدیرعامل بانک خون بندناف با اشاره به اینکه در دنیا بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در اطفال و بالغان انجام شده و نویدبخش آن است که سلول‌درمانی در آینده به روش درمانی مطمئن برای بیماری‌های صعب‌العلاج تبدیل شود، گفت: چشم‌انداز شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان این است که کارآزمایی بالینی در جهت کاربردی‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری‌های فلج مغزی، اتیسم، SMA، آرتروز و ناهنجاری قلبی را انجام دهد.

ضرابی خاطر نشان کرد:‌ بزرگترین کارآزمایی بالینی تاریخ پزشکی کشور ما از سوی بانک خون بندناف و با همکاری دانشگاه تهران، مرکز طبی کودکان و ستاد سلول‌های بنیادی انجام شده که در آن از سلول‌های بنیادی خون بندناف و بافت بندناف در ۱۵۰ بیمار بین ۴ تا ۱۴ سال انجام شده است.

وی با اشاره به امنیت ضمائم زایمانی موارد آن را بافت بندناف، پرده آمنیوتیک (پرده‌ای که حائل جنین قرار می‌گیرد) و مایع جنینی عنوان کرد و گفت: پرده آمنیوتیک به عنوان پانسمان برای سوختگی یا زخم‌های دیابتی و مایع جنینی نیز به عنوان درمانی برای صدمات غضروفی در ورزشکاران می‌تواند قابل استفاده باشد.

تلاش برای ورود به حوزه خدمات ذخیره‌سازی پالت دندان

ضرابی اضافه کرد: قصد توسعه محصول و ارائه خدمات در حوزه خدمات ذخیره‌سازی پالت دندان را داریم و نیز فراوری پرده آمنیوتیک نیز به عنوان زخم‌پوش ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات عملی برای کارآزمایی بالینی فلج مغزی را شروع کرده‌ایم، گفت: قصد داریم کارآزمایی بالینی را در مورد بیماری‌های اوتیسم، SMA، ناهنجاری قلبی نوزادی و آرتروز با همکاری مراکز دانشگاهی انجام دهیم.

کد خبر 4772816
میترا سعیدی کیا
تعداد بازدید : 392

ثبت نظر

ارسال