دستورات وزارت کشور برای حفاظت از تالاب انزلی

دستورات وزارت کشور برای حفاظت از تالاب انزلی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: استانداری گیلان موظف است تکالیف قانونی دستگاههای مسئول در راستای حفاظت از تالاب و احیای آن را به‌دقت تعیین و با هرگونه تصرفات غیرقانونی، ورود پساب و فاضلاب به تالاب، تخلفات حوزه آبخیزداری و موارد دیگر به‌طور قانونی برخورد و تعلل کنندگان را به مراجع قانونی معرفی کند.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 8:14

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

بابک دین‌پرست در نشست بررسی آخرین وضعیت تالاب انزلی و اقدامات دستگاههای مسئول در جهت احیا و نجات آن که امروز با حضور استاندار گیلان، معاون قضایی دادستان کل کشور، معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده سازمان بازرسی کل کشور، نمایندگان و مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی کشور، سازمان شیلات ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و روسای کلیه دستگاههای اجرایی مرتبط در استان گیلان و تعدادی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های تهران، شیراز و اصفهان در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه تالاب انزلی در معرض خطر جدی نابودی است و شرایط بحرانی دارد، تاکید کرد: تمامی نهادها و سازمان‌های مرتبط در این حوزه باید با رویکردی ملی در کنار هم تلاش کنند تا بتوانیم از روند تخریب این تالاب بین‌المللی جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: در جلساتی  که با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست داشتم، اهتمام آنان برای پیگیری وضعیت تالاب انزلی و همکاری در جهت احیای تالاب ، کاملا مشخص است ‌و اعلام کرده‌اند که همکاری کامل را در جهت کمک به احیای تالاب انزلی خواهند داشت.

دین‌پرست در ادامه با بیان اینکه مسئولان ذیربط باید از هرگونه تغییر کاربری یا پیشروی در اراضی تالاب انزلی جلوگیری کنند،گفت: ضروری است محدوده تالاب در اسرع وقت تعیین تکلیف شود و بستر و حریم آبی آن با اتفاق نظر همه نهادهای مسئول در این حوزه تعیین شود.  

وی با بیان اینکه تمامی اقدامات باید در راستای کمک به احیای تالاب انزلی باشد، اظهارکرئ: براساس اعلام کارشناسان با ادامه شرایط فعلی و استمرار شدت تخریب و خشک شدن تالاب، در صورتی که اقدامات دستگاه‌ها شتاب چشمگیری نگیرد و به اقدامات ناچیز و جاری کنونی بسنده شود، در سال‌های نه چندان دور تنها نام تالاب انزلی باقی خواهند ماند.

دین پرست استانداری گیلان را موظف کرد تا ظرف مدت ۱۰ روز با همکاری دستگاه‌های مسئول نسبت به تهیه و ارائه برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در جهت کاهش روند تخریب و نابودی این تالاب سپس برنامه‌ریزی مناسب و موثر برای بازسازی و احیای آن اقدام کند.  

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه عمق آب تالاب انزلی طی سال‌های اخیر در مقابل دیدگان مسئولان ذیربط ملی ‌و استانی از ۱۲ متر در بهترین شرایط به کمتر از یک متر تنزل یافته است، تصریح کرد: همه مسئولان دستگاه‌های ملی و استانی در خصوص وضعیت کنونی تالاب و اقداماتی که برای نجات آن باید صورت بگیرد، مسئول و پاسخگو هستند و بایستی با متخلفان، تعلل‌کنندگان و آسیب‌زنندگان به تالاب موصوف در هر حوزه‌ای برخورد شود.

دین پرست همچنین پس از ارائه گزارش مدیران دستگاه‌های مسئول در خصوص وضعیت راه آهن و کنارگذر انزلی همچنین موج شکن دوم این شهر گفت: باید تمامی شرایطی که می‌تواند بر روند تخریب تالاب اثر بگذارد، به‌دقت و با حضور متخصصان و کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد و از هرگونه اقدامی که موجب آسیب بیشتر به این تالاب می‌شود، به‌طور جدی جلوگیری شود.

معاون وزیر کشور درخصوص تهدید سنبل آبی بر تالاب انزلی اظهارکرد: اقدامات لازم باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری گیلان برای تهیه و تامین تجهیزات مورد نیاز صورت گیرد. در این شرایط بحرانی و به منظور مقابله همه جانبه با چنین تهدیدی نیاز به عزم ملی و همکاری تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مستقر در شهرستان انزلی و استان از جمله سازمان بنادر ‌دریانوردی، منطقه آزاد، نیروی دریایی، نیروهای جهادی، عموم مردم منطقه و فعالان محیط زیستی هستیم. در این جهت می‌توان از کمک سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای مدنی نیز بهره جست همچنین ایجاد کمپین‌هایی با پیشگامی مسئولان و نخبگان و مشارکت و کمک مردم در جهت پاکسازی تالا، می تواند راهگشا باشد.

دین پرست در پایان گفت: مصوبات این نشست به مقامات عالی کشور ارائه خواهد شد تا در جریان تصمیمات اتخاذ شده قرار گیرند و در صورت نیاز دستورات لازم را ابلاغ کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور در این نشست گزارش‌هایی از سوی سازمان محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی، مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و استانداری گیلان درخصوص وضعیت فعلی تالاب انزلی، اقدامات انجام شده و مشکلات و مخاطرات این تالاب ارائه شد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 402

ثبت نظر

ارسال