دانشگاه‌ها و رسانه‌ها به جنبه‌های اجتماعی اربعین توجه کنند

دانشگاه‌ها و رسانه‌ها به جنبه‌های اجتماعی اربعین توجه کنند

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به ابعاد مختلف اربعین گفت: دانشگاه‌ها و رسانه‌ها باید به جنبه‌های اجتماعی اربعین در کنار جنبه‌های دینی توجه کنند.

پنجشنبه 2 آبان 1398 ساعت 3:42

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، دکتر اکبر نصراللهی در ششمین کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای که با موضوع "اربعین، چالش‌ها و راهکارها"، برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به مدل‌ها و شاخص‌های ارتباطی، اربعین نه تنها یک رسانه بلکه ابررسانه و رساترین، مردمی‌ترین، جامع‌ترین، بزرگترین، صمیمانه‌ترین رسانه و رسانه مظلومان و مستضعفان است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با برشمردن ویژگی های اربعین گفت: اربعین به دلیل نوع، مکان، تعداد و ترکیب جمعیتی، تنوع غذایی، میزان پیاده‌روی، نوع مشارکت شرکت کنندگان، دوره برگزاری متمایز از همه مراسم مذهبی‌دنیا حتی حج و کومبه‌میلا (مراسم مذهبی هندوها) دارای همه ارزش‌های‌خبری است با وجود این اولا از ظرفیت رسانه‌ای اربعین استفاده کافی نمی‌شود، ثانیا رسانه‌های‌اسلامی در پوشش آن ناتوان بوده و تلاش‌شان ناکافی و محدود به قالب و دوره خاص و اغلب احساسی است و ثالثا رسانه‌های‌غربی در این خصوص راهبردهای سکوت، کوچک نمایی اما در پوشش برخی اشکالات جزئی، استراتژی بزرگنمایی را اتخاذ کرده‌اند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری افزود: اربعین فرصت استثنایی برای معرفی چهره واقعی اسلام و پیام دوستی است که با توجه به الهی، انسانی و فطری بودن پیام آن می‌تواند مخاطبان زیادی را از سراسر جهان داشته باشد و تلاش‌های رسانه های غرب برای اسلام و ایران هراسی را خنثی کند.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز از تلاش رسانه‌های داخلی در انعکاس عظمت اربعین تشکر و اظهار کرد: رسانه ها باید در پوشش احساسات مذهبی و شور اربعین و عقلانیت و معرفت و حکمت توازن برقرار کنند، اما متاسفانه در پوشش رسانه ای اربعین احساسات برمعرفت و بصرت غلبه دارد.

نصراللهی افزود: رسانه‌ها باید به موازات توجه به احساسات مذهبی، به بصیرت و معرفت افزایی در مراسم اربعین توجه داشته باشند، اما متاسفانه رسانه ها به سوژه‌های کلیشه ای و معمولی اربعین می‌پردازند و در تولید و انتشار موضوعات عمیق و راهبردی اربعین ناتوان هستند .

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در ایام اربعین ۱۶ نشست بین‌المللی با حضور محققان و دانشمندان ۲۸ کشور در کربلا و نجف برگزار شد، باوجود مباحث مهمی که در مورد ابعاد مختلف اربعین در کنفرانس ها مطرح شد، هیچ نشانی از این مباحث در صدا و سیما، خبرگزاری ها و مطبوعات ایران مشاهده نشد.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری همچنین با انتقاد از بزرگنمایی برخی ازحاشیه سازی‌ها مثل جان باختن ۱۰۴ زائر در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: روزانه دهها نفر در کشور براثر کهولت سن و تصادفات در کشور جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین درگذشت حدود ۱۰۰ نفر در مراسم اربعین با میلیون ها زائر امری طبیعی بوده و چندان دور از انتظار نیست.

وی بزرگنمایی مشکلات و کمبودها در مراسم پیاده روی اربعین و ایجاد دوگانه های غیر واقعی مثل تقابل اربعین و حج و تقابل شیعه و سنی را از اهداف رسانه های غربی دانست و گفت: متاسفانه رسانه ای داخلی با تمام تلاشی که داشتند، نتوانستند عظمت این مراسم معنوی را به نمایش بگذارند و شبهات موجود را رفع کنند.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر در مراسم اربعین و به تبع آن چالش های بهداشتی و فقدان و ناکافی بودن آموزش در مسیر پیاده روی و اسکان زائران اشاره و تاکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند با آموزش مستمر و توانمندسازی زائران و خادمان و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در دوره قبل، حین و بعد از مراسم اربعین، به برگزاری این مراسم اربعین به منظم‌ترین، بهترین و سالم ترین شکل کمک کنند.

وی نقش دانشگاهیان را در توصیف، تبیین و پیش بینی مراسم اربعین مهم دانست و گفت: ضرروت دارد استادان و دانشجویان درتحقیقات خود به ویژه در پایان‌نامه و رساله‌های تحصیلی ابتدا توصیف دقیقی از پدیده اربعین و ابعاد و ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و چالش های آن داشته باشند ، سپس چرایی وضع موجود را بدانند و با پیش بینی روند آینده در آن مداخله و تلاش کنند با ارائه مدل اجرایی، عظمت و پیام‌ها و سبک زندگی مبتنی بر اربعین را به جهانیان معرفی کنند.

نصراللهی با انتقاد از گروههای آموزشی ارتباطات و رسانه گفت: متاسفانه استادان رشته‌های مرتبط با رسانه، در آموزش‌های مرتبط با توانمندسازی رسانه‌ها در پوشش اربعین برنامه خاصی نداشته‌اند و اگر به رسانه‌ها انتقاد وارد است باید پذیرفت دانشگاهها هم در این خصوص کاری نکرده‌اند .

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به کمبودهای بسته‌های فرهنگی در طول برگزاری مراسم اربعین اشاره و تاکید کرد: شناسایی و تامین نیازهای فرهنگی و معرفتی همه اقشار و سنین و ملیت ها و قومیت‌ها همانند و هم‌ وزن توجه به تغذیه و اسکان زائران ضروری است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه و شکایت مردم از وضع اینترنت زائران و هزینه های بالای آن خاطرنشان کرد: اگر چه حکومتی کردن مراسم اربعین زیانبار بوده و به نوعی انحراف است اما دولت‌های اسلامی وظیفه دارند بسترهای زیارت و ارتباطات آسان و ارزان زائران را فراهم کنند.

وی گفت: استفاده از ظرفیت‌های همه رسانه‌ها بویژه فضای مجازی برای انعکاس پدیده بی‌نظیر اربعین ضروری است و اگر بسترهای استفاده ارزان و آسان آن برای زائران فراهم شود، مردم با انتتشار مطالب و تصاویر و فیلم‌ها می‌توانند ناکارآمدی های رسانه های رسمی را جبران کرده و تلاش رسانه های غربی را خنثی کنند.

نصراللهی افزود: اگر چه با هشتگ حب الحسین یجمعنا در ۲۷ مهر ترند نخست توئیتر شد و مردم حصر رسانه ای اربعین را با وجود همه مشکلات شکسته‌اند اما ضرورت دارد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مردم همراه باشد و جلوی تعرفه‌های گران را بگیرد.

، ششمین کرسی آزاداندیشی رسانه‌ای که با موضوع اربعین، چالش‌ها و راهکارها، با حضور و سخنرانی محمدحسین صفار هرندی  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسینی سفیر سابق ایران در عربستان و معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری و دکتر اکبر نصرالهی - رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در سالن اجتماعات غدیر دانشگاه آزاد واحد تهران‌مرکزی برگزار ‌شد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 417

ثبت نظر

ارسال