داروخانه‌های ما داروفروشی می کنند/ مشاوره دارویی جایگاهی ندارد

داروخانه‌های ما داروفروشی می کنند/ مشاوره دارویی جایگاهی ندارد

نشست بررسی سند جامع خدمات نظام سلامت در داروخانه، با حضور کارشناسان حوزه دارو، برگزار شد.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 3:59

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست که بعد از ظهر دوشنبه در تالار رازی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، حنان حاجی‌محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به پیشنهاد بازخوانی سند جامع خدمات نظام سلامت در داروخانه، گفت: با توجه به اینکه برای تدوین این سند وقت زیادی صرف شده است، می‌تواند نقطه عطفی در داروسازی کشور باشد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش و اقتصاد داروخانه در این سند، افزود: باید مشخص شود اگر در سند محلی برای بروز آموزش تعریف نشده است، مورد بررسی قرار گیرد و همین طور، اگر در سند موضوعی آمده که در آموزش لحاظ نشده است، باید دیده شود.

حاجی محمودی با اقتصاد داروخانه در کشور اشاره کرد و گفت: اقتصاد داروخانه در ایران وابسته به خرید و فروش دارو است و ارائه خدمات دارویی تقریباً جایگاهی ندارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: اگر گردش مالی را از خرید و فروش جدا کنیم، در آن صورت می‌توان به درجه بندی داروخانه‌ها و مسئولین فنی داروخانه‌ها جدی تر توجه داشت.

وی افزود: ما باید برای حقوق مسئول فنی داروخانه تفکیک قائل شویم. در این صورت ملاک بازرسی‌ها فقط داروی قاچاق در داروخانه نخواهد بود و ارائه خدمات دارویی داروساز نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

در ادامه این نشست، مهناز خیراندیش مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، به ارائه گزارشی از نحوه ارائه خدمات دارویی در داروخانه‌های سایر کشور پرداخت و گفت: بر اساس آنچه سازمان بهداشت جهانی مورد تاکید قرار داده است، داروسازان باید از ابتدای زنجیره درمان بیمار، درگیر باشند و به عنوان مشاور دارویی در کنار پزشک قرار بگیرند.

وی با عنوان این مطلب که داروساز در ایران حق نسخه نویسی ندارد، افزود: خدماتی که داروسازان ارائه می‌دهند، باید تعریف شود.

خیراندیش ادامه داد: بهترین درمان‌های دارویی را داروسازان می‌توانند ارائه بدهند و نظام سلامت کشور باید مطالبه گر این خدمات از داروساز باشد.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، به مدیریت ناخوشی‌های جزئی در زمینه داروهای بدون نسخه توسط داروسازان اشاره کرد و گفت: داروساز، واجد صلاحیت ارائه این خدمات دارویی است.

جمشید سلام زاده رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران، از سند جامع خدمات نظام سلامت در داروخانه، به عنوان نقطه عطفی در داروسازی کشور نام برد و افزود: این سند اگر حتی ناقص هم اجرا شود، شاهد اثربخشی آن در نظام سلامت کشور خواهیم بود.

وی با انتقاد از برخی بندهای این سند، گفت: خدمات مربوط به درمان ناخوشی‌های جزئی در داروخانه‌های شهری اغلب کشورهای دنیا انجام می‌شود و ما هم باید این خدمات را در داروخانه‌های کشورمان داشته باشیم.

سلام زاده با اشاره به عرضه انواع کیت‌های تست بارداری، قند خون، اعتیاد و…، در داروخانه‌های کشور، افزود: چرا نباید خدمات این تست‌ها در داروخانه‌ها انجام شود.

وی، بر حضور داروساز در کنار پزشک در مطب برای مشاوره دارویی در کشور انگلستان اشاره کرد و گفت: ۸۷ درصد مردم این کشور در نظرسنجی که در خصوص ارائه خدمات دارویی در داروخانه‌ها ارائه می‌شود، از نمره ۱۰، ۱۰ داده‌اند. یعنی اینکه موافق چنین خدماتی در داروخانه‌ها هستند.

سلام زاده با عنوان این مطلب که مشاوره دارویی در ایران وجود ندارد، افزود: مشاوره دارویی در داروخانه‌های ما در حد این است که به بیمار بگوید دارو را قبل از غذا یا بعد از غذا بخورد.

رئیس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران، بر وجود الزامات قانونی برای اجرایی شدن سند تاکید کرد و گفت: مسئولیت داروساز در تیم مراقبت از بیمار باید پذیرفته شود.

وی ادامه داد: راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت و نسخه الکترونیک، می‌تواند به اجرایی شدن این سند کمک کند.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، در پنل پرسش و پاسخ این نشست، گفت: ما کم کاری هایی در داروخانه ها داریم و آن طور که باید، نتوانستیم از توانایی های داروسازان استفاده کنیم که دلایل غلطی هم در کنار دلایل درست می آوریم که خود را قانع کنیم اما فقط ۳۵ درصد دلایل ما توجیه دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای صنعت داروسازی کشور، افزود: صنعت دارویی در زمینه ارائه خدمات در داروخانه‌ها بسیار ضعیف کار شده است.

شانه ساز با اشاره به انتقاداتی که به سند جامع خدمات نظام سلامت در داروخانه مطرح است، گفت: مخالفتی که ابتدا از سوی سازمان نظام پزشکی بر سند وارد شد، به علت عدم مطالعه کافی و صحیح سند بود. معاون کل وزارت بهداشت نیز در ابتدای ابلاغ سند، انتقاداتی داشت اما پس از مطالعه دقیق امروز به یکی از اعضای جدی حامی سند تبدیل شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو، افزود: ما قصد داریم که داروخانه‌ها را از داروفروشی به سمت ارائه خدمات ببریم که این تغییر، باعث کاهش تقاضاهای القایی خواهد شد. 

کد خبر 4805704
تعداد بازدید : 354

ثبت نظر

ارسال