جدیدترین آمارها از وضعیت تحصیلی کودکان سیستان و بلوچستان

جدیدترین آمارها از وضعیت تحصیلی کودکان سیستان و بلوچستان

رئیس شورای عالی انجمن‌های فعال در سیستان و بلوچستان بیان کرد: احداث و بازسازی ۲۰۰ مدرسه توسط خیرین تقبل شده‌است، همچنین استان نیز ۲۰۰ مدرسه تقبل می کند و ۲۰۰ مدرسه نیز از سازمان نوسازی تقبل می‌شود که اگر بتوانیم با این همت و هماهنگی به ۶۰۰ مدرسه طی دو سال آینده برسیم از فاصله شاخص‌ها و کمبود سرانه تاحدودی عبور کرده‌ایم و می‌توانیم بگوییم فضاهای آموزشی و امکانات استان معادل سایر مناطق کشور قرار گرفته است و عقب افتادگی تاریخی جبران می‌شود.

جمعه 24 آبان 1398 ساعت 6:52

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، محمدرضا واعظ مهدوی در نشست همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت پوشش واقعی تحصیلی در استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۲، ۷۶ درصد بوده است که این رقم در سال ۹۵ به ۸۵ درصد افزایش یافته است. پوشش تحصیلی کل کشور ۸۸ درصد بوده که به ۹۳ درصد رسیده است. یعنی فاصله سیستان و بلوچستان در امر آموزش با میانگین کشوری کم شده اما هنوز فاصله وجود دارد. 

بنابر اظهارات معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه، رشد جمعیت دانش آموزی در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۶ در کل کشور ۴.۶ درصد بوده است که این نرخ در سیستان و بلوچستان ۱۲.۸ درصد بوده است.

وی ادامه داد: یعنی حدود سه برابر میانگین کشوری رشد جمعیت دانش آموزی داشته‌ایم و این موضوع باعث شده وضعیت سرانه آموزشی همه فضاهایی که تا به حال ساخته شده است از ۲.۸ مترمربع به ۲.۹ مترمربع افزایش یابد این در حالیست که در سایر نقاط کشور که رشد و جمعیت دانش آموزی کمتر بوده است از ۴.۸ در سال ۹۲ به ۵.۲ مترمربع رسیده است و این یعنی رشد کمی داشته‌ایم اما رشد سرانه‌ای حاصل نمی‌شود.

واعظ مهدوی بیان کرد: توجه مجمع خیرین مدرسه ساز و اقداماتی که در حال انجام است و توجه ویژه‌ای که به مسائل استان سیستان و بلوچستان می‌شود باید به صورتی باشد که سرعت رشد، متناسب با سرعت افزایش جمعیت پیش برود؛ البته این افزایش جمعیت به معنای زاد و ولد نیست بلکه بخشی از آن مربوط به عقب افتادگی تاریخی است؛ در حال حاضر جوانان مدرسه می‌خواهند و دختران علاقه مند به دبیرستان و مدرسه هستند و روحانیون از ما مدرسه می خواهند. همچنین جاده در حال احداث است و بخش مهمی از رشد جمعیت دانش آموزی بدلیل امکاناتی است که در کشور ایجاد می شود.

وی ادامه داد: باید ظرفیت سازی مان را گسترش و با سرعت بیشتری انجام دهیم. از مسئولان و مجلس تشکر می‌کنم که کمک کردند تا اعتبارات آموزشی رشد کند. سازمان نوسازی مدارس توجه ویژه‌ای به موضوع سیستان و بلوچستان داشتند و عملکرد ۱۵ میلیارد تومانی نوسازی مدارس که در سال ۹۴ داشته‌ایم در سال جاری به ۴۲۰ میلیارد تومان رسید. همچنین ۲۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی نقد شده است و خیرین مدرسه ساز پذیرش ۲۰۰ مدرسه را انجام دادند و امیدواریم با اولویت های یک سند استخراج شده، گامی برداریم تا فاصله‌ها کم شود و به میانگین کشوری برسیم.


واعظ مهدوی در بخش دیگری تاکید کرد: حدود هشت طرح مهم توانمندسازی در استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست  که تجارب آنها در حال جمع‌بندی است تا انشاالله اقدامات عملیاتی شود.

وی بیان کرد: بخش مهمی از مشکلات موجود در این منطقه مربوط به عدم ایجاد شغل است زیرا بخش خصوصی در استان فعالیت نمی‌کند، چرا که قیمت تمام شده کالا در استان‌های دیگر کمتر از قیمت تمام شده کالا در مناطق بلوچستان است دلیل این امر نیز هزینه حمل و نقل و هزینه‌های وارده زیاد بدلیل خشکسالی است که باید در این زمینه سرمایه گذاریها بیشتر و گسترده‌تر شود. 

معاون اسبق سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری بیان کرد: احداث و بازسازی ۲۰۰ مدرسه توسط خیرین تقبل شده‌ است، استان نیز ۲۰۰ مدرسه تقبل می کند و ۲۰۰ مدرسه نیز از سازمان نوسازی تقبل می‌شود. اگر بتوانیم با این همت و هماهنگی طی دو سال آینده به مرز ۶۰۰ مدرسه برسیم، از فاصله شاخص‌ها و کمبود سرانه تاحدودی عبور کرده‌ایم و می‌توانیم بگوییم فضاهای آموزشی و امکانات استان معادل سایر مناطق کشور قرار گرفته است و عقب افتادگی تاریخی جبران می‌شود.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 346

ثبت نظر

ارسال