تهیه بانک اطلاعات بانوان افتخارآفرین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

تهیه بانک اطلاعات بانوان افتخارآفرین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خواستار شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی از بانوان افتخارآفرین دانشگاه و معرفی آنان به عنوان الگو به دیگران شد.

یکشنبه 12 آبان 1398 ساعت 16:25

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در آستانه هفته ملی سلامت بانوان در نشستی با دکتر اسماعیلی مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده به بیان توصیه هایی درخصوص برنامه ریزی در راستای ارتقای سلامت و افزایش نشاط و پویایی و بهره وری بانوان پرداخت.

زالی با اشاره به حضور بانوان موفق در دانشگاه خواستار شناسایی این افراد و تهیه بانک اطلاعاتی از بانوان افتخارآفرین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی شد که در عرصه های مختلف علمی، پژوهشی، درمانی، اجرایی و... افتخارآفرینی کرده اند تا به عنوان الگویی دستاوردهای آنان به دیگران معرفی شود.

وی برنامه ریزی ویژه و جامع درراستای ارتقای سلامت، افزایش نشاط  و رضایتمندی، پیشگیری از فرسودگی شغلی بانوان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را ضروری دانست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به نقش مهم و سرنوشت ساز بانوان در خانواده و اجتماع گفت: بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و در جایگاه های مختلف فردی و اجتماعی و خانوادگی به ایفای نقش می پردازند اما متاسفانه علیرغم تمام تلاشهای صورت گرفته همچنان برنامه ریزی برای این قشر از جامعه از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد غفلت واقع شده است. بنابراین  در این راستا نگاهی متفاوت به بانوان لازم است.

وی نقش مشاور امور بانوان را در این زمینه و در راستای رفع کاستی ها، تبعیض ها، افزایش نشاط و رضایتمندی و ارتقای سلامت زنان بسیار مهم برشمرد و بر لزوم برنامه ریزی ویژه  و جامع برای زنان در دانشگاه تاکید کرد.

زالی طراحی، سیاستگذاری و اجرای برنامه های جامع ویژه بانوان تحت پوشش دانشگاه اعم از پرسنل و غیر پرسنل را امری ضروری دانست و بانوان را با توجه به نقشهای متعددی که همزمان در اجتماع و خانواده ایفا می کنند، جزو اقشار آسیب پذیر برشمرد.

وی با بیان این مطلب که بخش عظیمی از پرسنل دانشگاه را بانوان تشکیل می دهند  گفت: بانوانی که در حوزه های دانشگاهی و بهداشت و درمان فعالیت می کنند در معرض خطر فرسودگی زودرس قرار دارند. بنابراین باید برنامه ریزی ویژه ای برای پیشگیری از فرسودگی شغلی، رفع مشکلات جسمی، ارقای سلامت و افزایش نشاط  و رضایتمندی این افراد انجام شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با ذکر این نکته که زنان ۴۹ درصد جمعیت ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری تحت پوشش این دانشگاه را شامل می شوند به بیان توصیه هایی درخصوص برنامه ریزی برای این گروه از جامعه پرداخت و در این راستا بر اجتناب از انجام کارهای تکراری و موازی، هماهنگی و تعامل با سایر نهادها و سازمانها تاکید کرد.

وی مدیریت بانوان را مدیریتی هوشمندانه ، مبتنی بر سلامت و مسوولیت پذیری عنوان کرد و گفت: اعتماد  به بانوان در مدیریت بسیار خوب است و در دانشگاه باید مدنظر قرار گیرد.

تعامل با سازمانهای مردم نهاد مرتبط با امور بانوان، طراحی آیین نامه های ویژه برای ارتقای سلامت و جایگاه بانوان در دانشگاه، ایجاد بستر مناسب برای استفاده بانوان از فضاهای ورزشی دانشگاه، برگزاری جشنواره های فصلی ورزشی بانوان در راستای ایجاد تحرک، نشاط و پویایی در این قشر از دیگر پیشنهادات و توصیه های ریاست دانشگاه در حوزه برنامه ریزی برای بانوان دانشگاه بود.

زالی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای ارتقای سلامت بانوان در حوزه های آسیب پذیر، یائسگی را  دورانی دشوار و آسیب پذیر در زندگی بانوان ذکر کرد و افزود: متاسفانه یائسگی پایان دوران نشاط یک زن ایرانی محسوب می شود؛ دورانی که دچار افسردگی شده و احساس می کند از مدار فعالیت خارج  شده است. درحالی که هنوز دوران فعالیت و بهره وری یک خانم در جامعه است. بنابراین باید سعی کنیم این دوران را به نحو مقتضی طی کند.

وی با اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد بانوان ایرانی آمادگی کامل روحی و فیزیولوژیک برای ورود به دوران یائسگی را ندارند خواستار تهیه پروتکلی در دانشگاه برای آماده سازی ورود بانوان ایرانی به این مرحله شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی پوکی استخوان را یکی دیگر از معضلاتی ذکر کرد که زنان ایرانی ۱۰ سال زودتر از متوسط جهانی به آن  مبتلا می شوند و یادآور شد: درصورت داشتن تحرک کافی و ورزش، تغذیه مناسب و مصرف لبنیات کافی در دوران نوجوانی و جوانی می توان باعث کاهش بروز این بیماری شد و این امر نیازمند برنامه ریزی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است.

به گفته وی سرطان سینه و دهانه رحم از سرطان های شایع در بانوان هستند که با انجام واکسیناسیون و خودآزمایی قابل پیشگیری و تشخیص زودرس هستند و باید در دانشگاه در این راستا برنامه ریزی صورت گیرد.

زالی ضمن تبیین مزایای طرح همیاران سلامت ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد اجرای این طرح در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی  به عنوان اولین دانشگاه مجری باشیم. در طرح همیاران سلامت در هر خانواده یک فرد نشانه گذاری می شود و آموزش های لازم و توانمندسازی در حوزه سلامت و بهداشت را دریافت می کند تا به سایر اعضای خانواده انتقال دهد که با توجه به نقش موثر، فرصت کافی و ارتباط بین نسل های مختلف و...  خانم های خانه دار بعنوان فرد مذکور انتخاب شدند.

کد خبر 4761298
تعداد بازدید : 457

ثبت نظر

ارسال