تعریف و اجرای طرح‌های فناوری حوزه آب و خشکسالی در بوشهر/سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در استان

تعریف و اجرای طرح‌های فناوری حوزه آب و خشکسالی در بوشهر/سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در استان

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه استان بوشهر ظرفیت‌های بسیاری با کارکرد استانی و حتی کارکرد ملی و بین‌المللی دارد، گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در استان بوشهر انجام شده است.

پنجشنبه 18 مهر 1398 ساعت 18:40

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، نادرقلی ابراهیمی در نشستی با عنوان «توسعه فناوری های آب، خشکسالی و محیط زیست» که با حضور عبدالمجید مصلح رئیس دانشگاه خلیج فار، پژوهشگران و متخصصان حوزه آب استان بوشهر در دانشگاه خلیج فارس برگزار شد، اظهار کرد: در استان بوشهر نگاه مدیریتی و علمی رو به جلو است و به دلیل توجه و پیگیری مستمر مسئولان استانی و علمی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای پیشرفت ایجاد شده است.

ابراهیمی از اعلام آمادگی برای همکاری در حوزه‌های مرتبط با فعالیت ستاد همچون آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست و هرگونه فعالیتی از جنس توسعه فناوری خبر داد و گفت: این فعالیت‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد تا از این طریق راهی برای حل چالش و مشکلات استان و کشور ارائه شود. با توجه به اینکه این چهار حوزه همگی حاکمیتی هستند، در مسائلی همچون کمبود آب، خشکسالی و ریزگرد تاکید ما بر این است که مسائل مردمی دنبال شود. چرا که رمز ماندگاری انقلاب ما مردمی بودن آن است و هر کجا با اتکا به خداوند با مردم حرکت کردیم، موفق بودیم.

به گفته وی، هزاران مساله پیش روی ما وجود دارد که باید اولویت‌بندی کنیم و به مسائل مهم‌تر بپردازیم. مسئولان و مدیران اجرایی و علمی استان، اولویت‌های استان را احصا کرده و برنامه اجرایی برای اقدامات مورد نیاز پیشنهاد دهند تا با تشکیل یک کارگروه راهبری مسائل به صورت هدفمند پیگیری شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست همچنین بیان کرد: در حال حاضر با حمایت ستاد در برخی مسائل، طرح‌های فناوری در استان تعریف شده و در حال اجرا است، ولی با توجه به ظرفیت‌های این استان به خصوص ۱۰ هسته فناوری که شکل گرفته، می‌توان اقدامات مهمتر و بیشتری انجام داد.

در این نشست همچنین اساتید، پژوهشگران و محققان مرتبط با حوزه آب راهکارها، دستاوردهای پژوهشی و پیشنهادات موثری را در این حوزه ارائه کردند.

در ادامه نیز عبدالمجید مصلح، رئیس دانشگاه خلیج فارس عنوان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان بوشهر و بحرانی بودن وضعیت آب در کشورمان که در موقعیت نیمه خشک و خشک قرار دارد، اقدام به راه‌اندازی پژوهشکده آب در دانشگاه خلیج فارس کردیم که امیدوارم با  راه‌اندازی این پژوهشکده و با توجه به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی که در این دانشگاه وجود دارد، بتوان طرح‌هایی مانند نمک زدایی از آب دریا، استفاده از پساب، تغییر الگوی کشت، استفاده از گونه‌های گیاهی سازگار با کم آبی، مدیریت مصرف آب در مزارع، هوشمندسازی و پایش مصرف آب و آموزش و فرهنگ سازی مصرف آب را با کیفیت و نتیجه مطلوب‌تری اجرا کرد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس پیشنهاد کرد: با توافق بر یک مدل ارتباطی میان متخصصان حوزه آب استان بوشهر و ستاد آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با محوریت دانشگاه خلیج فارس برای ارزیابی و تایید طرح‌ها و تعریف چند محور مشترک بلند مدت بر اساس مزیت‌هایی که در استان بوشهر وجود دارد، بتوانیم شاهد خروجی‌های مناسبی در این حوزه باشیم.

همچنین جهانگیر پرهمت، دبیر کارگروه آب ستاد آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: استان بوشهر به دلیل شرایط اقلیمی از مزیت‌های مناسبی برخوردار است  که از جمله این مزیت‌ها می‌توان به دریا و کشت خارج از فصل اشاره کرد.

پرهمت با بحرانی خواندن وضعیت آب گفت: استفاده از آب‌های غیر متعارف، استحصال آب از رطوبت هوا، نمک زدایی آب دریا از جمله راه حل‌های برون رفت از وضعیت بحرانی آب است.

دبیر کارگروه آب ستاد، توسعه فناوری را یکی از محورهای اصلی کارگروه آب دانست و بر اهمیت طرح‌هایی که از مرحله آزمایشگاهی عبور کرده‌اند و آمادگی سرمایه‌گذاری را دارند، تاکید کرد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 266

ثبت نظر

ارسال