تسلیحات جدیدی که در نمایشگاه «ماکس-۲۰۱۹» روسیه به نمایش درآمد + تصاویر

تسلیحات جدیدی که در نمایشگاه «ماکس-۲۰۱۹» روسیه به نمایش درآمد + تصاویر

مجتمع صنایع دفاعی روسیه جدیدترین نمونه‌های هواپیماها، جنگنده‌ها، بالگردها و پهپادهای تولید شده در شرکت‌های تحت پوشش خود را در نمایشگاه صنایع هوا-فضا «ماکس-۲۰۱۹» به نمایش گذاشت که مورد توجه متخصصان و میهمانان خارجی قرار گرفت.

دوشنبه 11 شهریور 1398 ساعت 9:45

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از قدس آنلاین 

 

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، چهاردهمین نمایشگاه صنایع هوا-فضای روسیه «ماکس-2019» که سه شنبه گذشته (27 آگوست/ 5 شهریور ماه) آغاز به کار کرده بود، روز یکشنبه، اول ماه سپتامبر (10 شهریور) در شهر "ژوکوفسکی" در استان مسکو به کار خود پایان داد و در جریان آن قراردادهایی به ارزش چندین میلیارد دلار برای تحویل هواپیماها و و بالگردهای روسی امضاء شده و کنفرانس‌های علمی-عملی مختلفی برگزار شد.

ولی مهمتر از همه، آنچه توجه کارشناسان، متخصصان تجار و مهمانان خارجی و حتی بازدیدکنندگان عادی از این نمایشگاه را به خود جلب کرد، تجهیزات و فناوریهای جدیدی بود که برای نخستین بار در معرض نمایش عموم گذاشته شده بودند.

به گفته "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، فناوری‌های جدیدی که در این نمایشگاه ارائه شده، بدون تردید گویای آن است که صنایع هوا-فضای روسیه به طور قطع در حال توسعه پایدار بوده و با حفظ بهترین سنت‌های مکتب طراحی ملی ، موفق شده جدیدترین فناوریها در جهان را نیز معرفی کند و به عقیده وی، کیفیت، قابل اطمینان بودن و امنیت محصولات هیچ تغییری نکرده است.

جدیدترین هواپیمای مسافربری قرن 21 روسیه

مهمترین نمونه فناوری هوایی روسیه که در نمایشگاه «ماکس-2019» به نمایش درآمد، هواپیمای مسافربری با برد پرواز متوسط "ام.سی21-300" بود که در مقابل دید همه بازدیدکنندگان نمایشگاه در نخستین روز آن به هوا برخاست. تاکنون نمونه‌های آزمایشی این هواپیما تنها پروازهای آزمایشی انجام داده بودند.

تولید انبوه هواپیمای "ام.سی21-300" باید در سال 2021 آغاز شود. در حال حاضر 10 فروند از این هواپیما در حال آزمایش تابستانی یا تست آزمایشگاهی است. یکی از اصلی‌ترین طرفداران این هواپیما، خطوط هواپیمایی «ایرفلوت» روسیه است که ازهم اکنون قرارداد خرید 50 فروند از این هواپیماها را امضاء کرده و قرارداد خرید 35 فروند دیگر را در حال تهیه است. در دومین روز نمایشگاه مشخص شد که شرکت هواپیماسازی «ایرکوت» توافقنامهای درباره فروش 15 هواپیما برای خطوط هوایی منطقه‌ای "یاکوتیا" و خطوط هوایی «Bek Air» قزاقستان امضاء کرد.

جهان بالاخره جنگنده "سوخو-57" روسی را از نزدیک دید

مجموعه هواپیماهای نسل پنجم سوخو-57 سال‌گذشته در جریان نمایشگاه ماکس چند بار پروازهای نمایشی انجام داده بود، ولی در سال جاری برای نخستین بار بود که برای بازدیدکنندگان از نزدیک به نمایش گذاشته شد.

این جنگنده در نخستین روز بازگشایی نمایشگاه ماکس-2019 توسط "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه و "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه مورد بازدید قرار گرفت و اردوغان برای خرید آن علاقه‌مندی نشان داد. رئیس جمهوری ترکیه پس از بازگشت به آنکارا، خرید این نوع جنگنده به‌جای جنگنده اف-35 آمریکایی را بعید ندانست.

استقبال خوب از بالگرد استیل "آئوروس"

یکی دیگر از تجهیزات نظامی جدید روسیه که در جریان بازدید مشترک روسای جمهوری ترکیه و روسیه مورد توجه زیاد قرار گرفت، بالگرد "آئوروس" بود که بدنه آن از استیل ساخته شده و بسیار سبک است. این بالگرد  از نوع بالگردهای مدل لوکس "آنسات" است.

این بالگرد می‌تواند پنج مسافر را جابجا کند. برخی بخشهای داخلی آن با استفاده از چرم و آلومینیوم ساخته شده  در مجموع در ساختار بالگرد تغییراتی برای بهبود ارگونومی آن به وجود آمده است. این نخستین بار است که برای مدل وی.آی.پی این بالگرد، فناوری منحصربه فردی به کار گرفته شده که در آن یک سیستم هدایت سنسوری و محافظ در برابر نور نصب شده است.

بالگردهای "کا-62" و "میگ-38"

یکی دیگر از جدیدترین فناوری‌های روسی جالب به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه ماکس-2019، بالگرد چندمنظوره متوسط "کا-62" و بالگرد سنگین وزن "میگ-38" بود. این نوع ماشین‌های پرنده نیز از سوی پوتین و اردوغان مورد بازدید قرار گرفتند.

"کا-62" سومین نمونه تابستانی آن است که انتظار می رود در کنار بالگردهای آنسات و "میگ-17/8" بکار گرفته شود.

بالگردهای سنگین غیرنظامی میگ- 38 دارای راحت ترین کابین‌هاست که می توانند 11 مسافر را به راحتی جابجا کند و نمونه وی.آی.پی این بالگرد گنجایش 30 نفر را دارد. برد پرواز این بالگرد جدید تا 1200 کیلومتر است.

مدل‌های نوسازی شده جنگنده "میگ-35"

در پارکینگ نمایشگاه ماکس نمونه مدرنیزه سازی شده و صادراتی جنگنده میگ-35 نیز برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد. یکی از ویژگیهای بارز این نمونه جنگنده، تغییر در هندسه گلایدری و به روز شدن سیستم تجهیزات راداری در کابین آن است.

این جنگنده مجهز به رادار سیستم فعال است که می تواند به طور همزمان اهداف هوایی را کشف و ردیابی کند و دارای سیستم شناسایی نوری-الکترونیکی، موقعیت یاب مکانی برای جستجو، ردیابی و مشاهده مساحت زیاد هوایی، زمینی و زیر آبی است.

بالگرد تمساح روسی تقویت شده است

فناوی جدید دیگری که در نمایشگاه ارائه شد، بالگرد حمل و نقل-تهاجمی مدرنیزه شده از نوع بالگرد میگ-24پی-1اماست که مجهز به تجهیزات الکترونیکی جدید است. این ماشین پرنده برای نابودی اهداف مختلف زمینی، هوایی و همچنین حمل و نقل نیروهای نظامی در مناطق مختلف طراحی شده است.

طبق اطلاعات طراحان آن، در این بالگرد تهاجمی سیستم هدفمند و یکپارچه پرواز، سیستم نوری-الکترونیکی، سیستم مکان یاب فعال نصب شده است. کابین خلبان کاملا مدرن و دارای مجموعه دفاعی جدید شده و مدرنیزه سازی این بالگرد به آن اجازه داده تا کارآیی این ماشین پرنده  بیش از سه برابر افزایش پیدا کند.

بمب‌های جدید دارای هدایت ماهواره‌ای

شرکت "تجهیزات موشکی تاکتیکی" برای نخستین بار بمب هوایی "کا029بی" کالیبر 1500 کیلو گرم دارای سیستم هدایت ماهواره‌ای را به نمایش گذاشت. این تجهیزات آزمایشات لازم را با موفقیت پشت سر گذاشته و بخشی از آنها در حال تحویل به نیروهای مسلح بوده و ازهم اکنون قراردادهای صادراتی آن نیز در حال امضاء شدن است.

بمب‌های هوایی هدایت شونده برای از بین بردن اهداف زمینی، زیرآبی دارای ابعاد کوچک طراحی شده‌اند. حجم کل کلاهک 1010 کیلوگرم است. برد تخلیه آنها تا 50 کیلومتر و دقت تخریب آنها تا 10 متر است.

ماشین پرنده مینیاتوری روسیه

در نمایشگاه هوا-فضای ماکس-2019 ، هواپیماهای بدون خلبان و انواع مختلف پهپاد نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته بود. شرکت «تکنودینامیک» وابسته به شرکت «راس‌تکنیک» ماشین پرنده مینیاتوری با وزن بیش از 300 کیلومتر کیلوگرم را به نمایش گذاشت. این ماشین پرنده نیز در بازدید دوم رئیس جمهور پوتین از نمایشگاه به وی معرفی شد.

لازم به یادآوری است که این پهپاد تاکنون در روسیه با چنین ابعادی ساخته نشده و مورد آزمایش قرار نگرفته بود. طراحی آن در چارچوب برنامه وزارت دفاع برای ساخت هواپیماها و بالگردها بدون خلبان مختلف و با کاربردهای متفاوت انجام شده است.

از این پهپادها میتوان در اهداف غیرنظامی از جمله برای کنترل آتش سوزی در جنگلها، زمین‌های کشاورزی و  حمل و نقل محصولات نفتی هم استفاده کرد.

غیرمعمول‌ترین جنگنده جهان "سوخو-47" ملقب به "برکوت"

جدیدترین فناوری نظامی عرضه شده در نمایشگاه ماکس-2019 را می‌توان جنگنده آزمایشی سوخو-47 یا "برکوت" نامید که یکی از غیرمعمول‌ترین هواپیماها در جهان بشمار می‌رود. شرکت هواپیماسازی «سوخو» یک نمونه از این جنگنده ساخته که برای نخستین بار در معرض بازدید عمومی قرار گرفته است.

از جمله ویژگی‌های این جنگنده،  بال‌های دارای حرکت  معکوس است که قابلیت هدایت هواپیما در سرعت‌های پایین را بهبود بخشیده و بر خصوصیات برخاستن و نشستن آن تاثیر بسیار مثبتی گذاشته است. نمونه اولیه و  آزمایشی این جنگنده در اواخر دهه 1990 و دهه 2000  ساخته شده بود که در حال حاضر در یکی از موزه‌های روسیه نگهداری می‌شود.

لازم به یادآوری است که تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین المللی هوا-فضای «ماکس-2019» در روز شنبه رکورد خود را بطور کامل شکسته و بیش از 200 هزار نفر از آن دیدن کردند. تعداد بازدیدکنندگان در روز یکشنبه (آخرین روز کار نمایشگاه) 127 هزار نفر بود. در مجموع حدود 600 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

در مجموع قابل ذکر است، در این نمایشگاه 827 شرکت از 33 کشور جهان، مشارکت داشتند. بیش از 80 رویداد در این نمایشگاه اجرا شد. در مجموع حدود 100 هواپیما، بالگرد و 161 دستگاه پرنده مختلف به نمایش درآمد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

تعداد بازدید : 484

ثبت نظر

ارسال