ترسیم نقشه راه توسعه بهداشت و درمان استان تهران

ترسیم نقشه راه توسعه بهداشت و درمان استان تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، از ترسیم نقشه راه توسعه بهداشت و درمان استان تهران خبر داد.

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 5:52

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست مشترک استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مسائل و مشکلات حوزه سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با اشاره به وجود ظرفیت ها و پتانسیل بسیار بالا و بی نظیر در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود چالش های اجتماعی، درمانی و بهداشتی در استان تهران ما آماده هستیم که این دانشگاه را به عنوان نقطه کانونی همکاری برای مرتفع کردن این مشکلات قلمداد کنیم.

وی در ادامه به کمبود تخت های بیمارستانی، سرانه آموزشی، فضاهای فرهنگی و ورزشی و غیره در استان تهران اشاره کرد و گفت: تغییر نگاه کلان کشور به استان تهران ضروری است و نیاز به فرهنگ سازی در این خصوص داریم.

محسنی بندپی با اشاره به اهمیت پیشگیری در حوزه سلامت با اشاره به اجرای طرح غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج در سالها پیش خاطرنشان کرد: اگر کاری در تهران پایلوت شود در کشور نیز می تواند مورد الگو برداری قرار گیرد.

وی ضمن بیان توضیحاتی درخصوص آلودگی هوا و تاثیرات آن بر سلامتی افراد پیشنهاد راه اندازی یک مرکز مطرح کرد و  در خصوص دلایل آلودگی هوا، پیگیری ها و اقدامات صورت گرفته در این راستا توضیحاتی بیان کرد.

استاندار تهران با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل بالای موجود در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اهمیت مقوله پیشگیری در حوزه بهداشت و درمان تاکید کرد و پیشنهاد تاسیس مرکز تحقیقات سلامت هوا و تغییرات اقلیم را در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه داد.

علیرضا زالی رئییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه در استراتژی نوین دانشگاه برای پیشبرد متعهدانه طرحی نو، بحث تغییر سیاق مدیریتی دانشگاه و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم مطرح است، فرایندهای اجرا شده در این زمینه را بیان کرد.

وی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را دارای استغنا و پتانسیل کافی برای درهم شکستن مرزهای دانش و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم دانست و خواستار حمایت علمی و معنوی استانداری در این راستا شد.

زالی در ادامه با اشاره به رشد ۱۰۴ پله ای دانشگاه در نظام رتبه بندی وبومتریکس و رشد ۷۴ پله ای در نظام رتبه بندی لایدن یادآور شد: برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه دانشگاه و رشد پرشتاب در رتبه بندی های بین المللی از اهداف  دانشگاه است و هدف گذاری ما در این راستا دستیابی به رتبه زیر ۱۰۰ جهانی است.

وی به هماهنگی های صورت گرفته درخصوص راه اندازی و شروع برنامه توسعه سلامت پایدار در دانشگاه اشاره کرد که به عنوان فوکال پوینت استان تهران و به نوعی اولین مرکز در کشور می تواند برای تحقق اهداف توسعه سلامت پایدار فعالیت کند.

زالی با ذکر این مطلب که برخی اهداف این برنامه فراتر از اختیارات و ظرفیتهای دانشگاه است، خواستار کمک و حمایت استانداری تهران در راستای اجرای این برنامه شد.

وی با اشاره به گستره وسیع جغرافیایی تحت پوشش دانشگاه گفت: ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان استان تهران تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی این دانشگاه قرار دارند و دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بزرگترین تولید کننده خدمات سلامت در کشور محسوب می شود اما متاسفانه تخصیص اعتبار و بودجه متناسب با حجم ارایه خدمات این دانشگاه نیست.

زالی در ادامه درخصوص ویژگیهای خدماتی متنوع دانشگاه نظیر داشتن بالاترین جمعیت تحت پوشش کارگری و دانش آموزی در کشور، تنوع موسسات خدماتی و درمانی دولتی و غیر دولتی، کمبودها و محدودیت های بهداشتی و درمانی موجود درمناطق شرق و جنوب شرقی تهران، ساماندهی پردیس متمرکز دانشگاه، مطالبات معوقه سازمان های بیمه گر، مسایل بودجه ای، ساماندهی پروژه های عمرانی درمانی توضیحاتی بیان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به محرومیت های موجود در استان تهران خواستار حمایت های استانداری در راستای ارتقای سلامت استان شد و برخی از مسایل و چالشهای مناطق تحت پوشش دانشگاه را مطرح کرد.

زالی با اشاره به وجود ۹۶۰۰۰ متر مربع پروژه درمانی نیمه کاره در  دانشگاه خاطرنشان کرد: با اتمام این پروژه ها ۱۰۰۰ تخت درمانی به مجموعه نظام سلامت کشور اضافه خواهد شد.

وی، بیمارستان شهدای تجریش را بزرگترین پروژه درمانی پس از انقلاب برشمرد که در استان تهران به بهره برداری خواهد رسید و افزود:  تاکنون ۷۶ درصد این پروژه  با ظرفیت ۵۰۷ تخت و ۶۴۰۰۰ مترمربع  انجام شده است و تکمیل و تجهیز این پروژه نیاز به اعتبار دارد که درصورت تامین اعتبار لازم ، این بیمارستان می تواند به عنوان پروژه بزرگ استانی و از منظری ملی به بهره برداری برسد.

نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در این نشست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۹ هزار و ۸۷۶ تخت فعال برای جمعیت ۱۵ میلیون نفری استان تهران وجود دارد که نزدیک به ۱۴ هزار تخت آن مربوط به بخش دولتی است. بنابراین سرانه تخت مراکز درمانی دولتی تهران ۱ به ۱۰۰۰ نفر است که بسیار پایین است.

وی با اشاره به راه اندازی تعدادی از بیمارستان ها در مناطق مختلف استان تهران تا پایان سال یادآور شد که مناطق شرقی و جنوب شرقی استان تهران نیاز به احداث بیمارستان دارند.

ترکی با اشاره به فرسودگی تخت های بیمارستانی و بیمارستان های فرسوده و لزوم بازسازی و بهینه سازی آنها به تبیین وضعیت استان تهران پرداخت و از ترسیم نقشه راه برای توسعه بهداشت و درمان استان تهران خبر داد و توضیحاتی در این خصوص بیان کرد.

کد خبر 4811947
تعداد بازدید : 389

ثبت نظر

ارسال