تحول مدیریتی پروفسور "رضا" در دانشگاه تهران مثال زدنی است

تحول مدیریتی پروفسور "رضا" در دانشگاه تهران مثال زدنی است

رئیس دانشگاه تهران از تحول مدیریتی پروفسور "رضا" در طول یک سال ریاست بر دانشگاه تهران خبر داد و گفت: در این مدت مدیریتی یک ساله ایشان توانست سیستم مدیریت سنتی دانشگاه را به یک سیستم مدیریتی نو که در دانشگاه‌های موفق آمریکا وجود داشت تغییر دهد و مایه تاسف است که ما به دلایلی برخی دانش آموختگان خود را که نخبه و برجسته هستند از حضور در کشور از دست می‌دهیم.

پنجشنبه 30 آبان 1398 ساعت 12:44

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

دکتر محمود نیلی در گفت‌و گو با ایسنا، درباره شخصیت علمی و اخلاقی پروفسور فضل الله رضا اظهار کرد: ایشان یکی از اولین فارغ التحصیلان دانشگاه تهران بود که بعد از فارغ التحصیلی از این دانشگاه برای کسب مدرک دکتری به آمریکا سفر کرد و تحصیل خود را در آن کشور ادامه داد. در واقع پروفسور رضا رئیس دو دانشگاه شریف و تهران در ایران بود و بعد از این که به عنوان سفیر ایران در یونسکو انتخاب شد در سال ۱۳۵۳ نیز به عنوان سفیر ایران در کانادا فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: پروفسور رضا به عنوان یک دانشمند در عرصه ملی و بین‌المللی در حوزه تخصصی خود شناخته می‌شد، یعنی ایشان هم در دوران تحصیل و هم در دوران کاری به عنوان یک شخصیت برجسته علمی در جهان شناخته می‌شد.

رئیس دانشگاه تهران به مهمترین عملکرد مدیریتی پروفسور رضا در دوران ریاست دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: ایشان در دوره ریاست خود بر دانشگاه تهران سعی کرد سیستم سنتی و کهنه که در گذشته در این دانشگاه ایجاد شده بود را به یک سیستم مدرن‌تر تبدیل کند و این یکی از مهمترین اقدامات مدیریتی او در دانشگاه به شمار می‌رود که موجب شد تحولی در عرصه مدیریت او در دانشگاه تهران ایجاد شود.

دکتر نیلی تاکید کرد: پروفسور رضا به مدت یک سال در دانشگاه تهران ریاست کرد اما در این مدت تحول بسیار بزرگی در عرصه مدیریت دانشگاه ایجاد شد. در واقع پروفسور رضا در سال ۱۳۴۷ به عنوان رئیس دانشگاه تهران معرفی شد و بعد از آن به عنوان سفیر ایران در یونسکو فعالیت کرد.

وی در خصوص جزئیات تحول مدیریتی پروفسور رضا در دانشگاه تهران نیز گفت: وقتی این دانشگاه تاسیس شد بیشتر سیستم آموزشی کشور فرانسه را دنبال می‌کرد اما در همان سال‌های ۱۲۴۰ به بعد سیستم آموزش عالی که بیشتر برآمده از سیستم آموزش عالی آمریکا بود، در دنیا بسیار قوی‌تر ظاهر شد و عملکرد بسیار موفقی را به جا گذاشت همچنان که شاهد هستیم دانشگاه‌های موفق آمریکا که در رده‌بندی بین‌المللی جایگاه بالاتری دارند از این سیستم تبعیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: بخشی از دانشگاه‌های کشور  آمریکا خصوصی هستند به ویژه دانشگاه‌هایی که توسط خیرین ایجاد شدند و آزادی‌ها و استقلال علمی که تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا نظیر "هاروارد" به دست آوردند موجب شد رشد بسیار بالایی در عرصه‌های علمی و پژوهشی و حتی فناوری داشته باشند. به همین جهت این شیوه آموزشی و دانشگاهی در دنیا بیشتر مورد توجه قرار گرفت بنابراین پروفسور رضا که تحصیل کرده کشور آمریکا بود سعی کرد سیستم دانشگاه تهران را به سمت  سیستم آموزشی آمریکا ببرد و در دوره مدیریتی او این نگاه در دانشگاه تهران حاکم شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: پروفسور رضا علاوه بر چهره علمی به زبان و ادبیات فارسی بسیار علاقه مند بود و در موضوع حافظ تحقیقات بسیار زیادی انجام داد به گونه‌ای که در سال های گذشته که به ایران سفر کرد بسیار علاقمند بود به جای سخنرانی‌های علمی در حوزه دانش تخصصی خود در عرصه ادبیات فارسی و حافظ سخنرانی کند و شخصیت برجسته او به گونه‌ای بود که در هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران کانون فارغ التحصیلان دانشکده فنی او را به عنوان یکی از ۷۰ فارغ التحصیل برجسته دانشگاه تهران معرفی کرد. بنابراین پروفسور رضا جزو مفاخر دانشگاه تهران به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه تهران در خصوص ارتباط علمی پروفسور رضا با این دانشگاه نیز تصریح کرد: ایشان در سال‌های اخیر بازنشسته شد و بیشتر در حوزه فرهنگ و ادبیات فارسی فعالیت می‌کرد اما در بزرگداشت‌هایی که برگزار می‌شد ایشان دعوت دانشگاه تهران را می‌پذیرفت و حضور داشت و بیشتر به عنوان یک پیشکسوت حضور پیدا می‌کرد و ما همواره سعی کردیم ارتباط خود را با او حفظ کنیم و در هشتادمین سال تاسیس دانشگاه نیز از او تجلیل به عمل آمد.

دکتر نیلی در پایان خاطر نشان کرد: جوانان و دانش آموختگان دانشگاه تهران نشان می‌دهند که از هر جهت استثنایی هستند و این سرمایه بزرگ ملی است. آنچه که مایه تاسف است این است که برخی از این افراد را به دلیل مهاجرت به خارج از کشور از دست می‌دهیم و باید نهایت کوشش خود را بکنیم تا برخی از این افرادی که به دلایلی اعم از ادامه تحصیل یا غیره به خارج از کشور می‌روند ارتباطشان با کشور حفظ شود و یا آنها را تشویق کنیم تا مجداً به کشور بازگردند چرا که ما به شدت نیازمند حضور و همکاری آنها در اشکال مختلف اعم از حضوری یا ارتباط غیرحضوری هستیم، برهمین اساس امیدوارم با پیش‌بینی‌هایی خوبی که که صورت گرفته و اقداماتی که در آینده انجام می‌شود بتوانیم از این که این افراد دانش آموختگان ما هستند و به‌عنوان نخبه شناخته می‌شوند استفاده کنیم.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 367

ثبت نظر

ارسال