تاکید دولت بر استفاده واحدهای صنعتی از گاز هنگام آلودگی هوا

تاکید دولت بر استفاده واحدهای صنعتی از گاز هنگام آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران شب گذشته (۱ دی) در پایش شبانه واحدهای آلاینده با اشاره به تاکید دولت بر استفاده از سوخت گاز در شرایط اضطرار آلودگی هوا اظهار کرد: کلیه واحدهای صنعتی و تولیدی استان مکلف به استفاده از سوخت گاز به‌ویژه در شرایط آلودگی هوا هستند.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 6:49

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

سعید محمودی در شرایط اضطرار آلودگی هوا و در شرایطی که روزهای پی در پی را در شرایط هشدار به سر می بریم، هیچ یک از دستگاه‌های مسئول نباید منتظر بمانند و دست روی دست بگذارند بلکه باید با تمام توان اقدامات عملیاتی و مدیریتی را به منظور بهبود کیفیت هوا و حفظ سلامت شهروندان انجام دهیم.

در محل کوره‌های غیرمجاز زغال‌گیری در بخش کهریزک شهرستان ری با اشاره به اینکه این کوره‌ها بیشتر در اراضی ملی و کشاورزی با تغییر کاربری غیر قانونی ایجاد شده است و فعالیت می‌کنند، اظهارکرد: وجود این کوره‌های غیرمجاز و فعالیت عمدتاً شبانه آن‌ها باعث افزایش آلودگی بویژه در مناطق مختلف شهرستان ری و شهرستان‌های جنوبی استان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای آینده ۱۰۰ کوره غیر مجاز این منطقه با حکم قضایی به‌طور قطع تخریب می‌شود، گفت: انتظار ما از مسئولان مربوطه و مدیران محلی این است که در ابتدای امر جلوی ایجاد این گونه فعالیت‌های آلاینده را بگیرند و در برخورد با متخلفان با همکاری محیط زیست عزم جدی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین در بازدید سرزده از کارخانه سیمان تهران گفت: استفاده سوخت مازوت درکارخانه سیمان تهران ممنوع است و درصورت مشاهده ازروند فعالیت آن جلوگیری می‌شود.

محمودی در ادامه تصریح کرد: چند روز پیش به کارخانه سیمان تهران ابلاغ کردیم که باید نسبت به تغییر سوخت مصرفی کارخانه خود از مازوت به گاز اقدام کند چرا که استفاده ازسوخت مازوت ممنوع است همچنین پیگیری‌های جدی در این خصوص از طریق استانداری تهران صورت گرفت که در نهایت منجر به برقراری مجدد سوخت گاز در این واحد تولیدی شد.

وی با حضور در بخش استفاده از سوخت کوره‌های این واحد، ضمن بازدید از نحوه استفاده سوخت از سوی این واحد تولیدی گفت: درحال حاضر سه کوره دراین کارخانه درحال فعالیت شبانه است که شیرهای کنترل مازوت آن غیرفعال بوده وتعطیل است و با گاز فعالیت می‌کند.

محمودی خاطرنشان کرد: درصورتی که در هر زمان گازمصرفی این کارخانه ازسوی شرکت گاز تامین نشود،کارخانه سیمان اجازه استفاده ازسوخت مازوت را ندارد و از ادامه روند فعالیت آن جلوگیری می‌کنیم.

وی از ابلاغ اخطاریه محیط زیستی به این واحد در پایش شب گذشته به دلیل غبار واحد چهار خط تولید سیمان خبر داد و گفت: در بازدید امشب، مشاهده شد که دودکش خط ۴ این واحد دارای غبار است که به این علت اخطاریه محیط زیستی صادر و ابلاغ شد.

بر اساس گشت محیط زیست استان تهران بامداد امروز و در ادامه پایش شب گذشته به سراغ واحدهای صنفی و آلاینده منطقه خلازیر در جنوب تهران رفت.

مهرداد کتال محسنی - معاون فنی محیط زیست استان تهران - در این پایش با اشاره به وضعیت تاسف بار این منطقه گفت: منطقه خلازیر به سبب فعالیت‌های شبانه و تخلف واحدهایی که پشت درب‌های بسته اقدام به ضایعات سوزی می کنند، بارآلودگی شدیدی را به نواحی جنوبی تهران تحمیل می کند.

وی افزود: در کنار این واحدها افراد خاصی هم به پسماندسوزی و هم ضایعات سوزی در مجاورت کارگاه‌های صنعتی مشغول هستند.

کتال محسنی با بیان این که دود حاصل از فعالیت‌های غیر مجاز در این منطقه خفه کننده و برای سلامت مردم تهدید جدی محسوب می‌شود، تاکید کرد: شهرداری باید با جدیت بیشتری در این خصوص ورود داشته باشد و نسبت به جلوگیری از این قبیل فعالیت‌های صنفی و کارگاهی در مناطق شهری اقدام و برخورد قانونی داشته باشد. قطعا در این زمینه محیط زیست به هر نحو ممکن با هر دستگاهی که  برابر وظایف ذاتی به تخلفات محیط زیست و خصوصا آلودگی هوا ورود داشته باشد، کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: براساس مصوبات قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل‌های مربوط فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها ، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ارتباط با مدیریت پسماندها در حوزه جغرافیای تحت پوشش مسئولیت اجرایی و قانونی دارند و مکلف هستند نسبت به برخورد با واحدها، منابع و فعالیت‌های مزاحم و آلاینده و غیرقانونی اقدام کنند.

معاون فنی محیط زیست استان تهران با اشاره به بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ادامه داد: متاسفانه در این منطقه وظایف قانونی به‌درستی عملیاتی نشده و فعالیت‌های غیرقانونی در خصوص بازیافت، زباله‌سوزی و ضایعات سوزی به شدت باعث تشدید آلودگی هوا و ایجاد بوی مشمئز کننده شده است که این موضوع از طریق محیط زیست پیگیری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، شب گذشته بخ‌شهایی از شهرستان ری در محدوده پالایشگاه نفت تهران و کارخانه نفت بهران و بخش‌هایی از منطقه کهریزک و کارخانه سیمان تهران به علاوه حاشیه جنوب و جنوب شرق تهران با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مسئولان این اداره پایش شد.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 373

ثبت نظر

ارسال