بیماری سرخک در کشور ریشه کن شد/ معماری جدید طرح پزشک خانواده

بیماری سرخک در کشور ریشه کن شد/ معماری جدید طرح پزشک خانواده

شیراز- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ریشه کنی بیماری سرخک در کشور با اعلام سازمان بهداشت جهانی خبر داد.

سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 3:59

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی پیش از ظهر دوشنبه در آئین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در سال‌های گذشته خدمات ارزشمندی در عرصه سلامت در کشور رقم خورد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور اساتید برجسته یکی از پیشتازان کشور بود.

وزیر بهداشت افزود: امسال به لطف خدا ضمن استمرار طرح تحول سلامت، توانستیم پرونده الکترونیک سلامت و راهنمای بالینی را شروع کنیم.

وی از استمرار طرح پزشک خانواده که در فارس که به عنوان استان پیشتاز شروع کرده بود خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم با معماری و بازنگری جدید طرح پزشک خانواده را به شیوه‌ای اجرا کنیم که مردم را راضی نگه دارد.

به گفته نمکی، طرح تحول نسخه نویسی و نسخه پیچی و بسیج کنترل فشار خون به شدت دنبال می‌شود و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد فشارخون جدید در این طرح پیدا شد که در کاهش گرفتاری بعدی آن مؤثر خواهد بود.

وزیر بهداشت اعلام کرد: خوشبختانه در سال جاری از سوی سازمان بهداشت جهانی گواهی ریشه‌کنی سرخک را اخذ کردیم.

وی با این حال تصریح کرد: به رغم سیل امسال یک مورد اپیدمی در کشور دیده نشد و با وجود شیوع آنفلوانزا خوشبختانه از مرحله بحران گذر کردیم، در حالی که دست کم هزار و ۸۰۰ مورد مرگ از بابت آنفلوانزا در آمریکا دیده می‌شود؛ خوشبختانه ما توانستیم آنفلوانزای سرکش را مهار کنیم.

۱۰۰۰ پروژه تا هفته سلامت سال آینده گشایش می‌یابد

به گفته نمکی، هزار پروژه بهداشتی و درمانی تا هفته سلامت در اردیبهشت آینده افتتاح خواهد شد، در شرایطی که آمریکایی‌ها می‌خواستند ما را برای حداقل نیازها به زانو در آورند.

وی با این وجود، یادآوری کرد: تا تیر ماه آینده در زمینه تأمین تجهیزات و داروی مورد نیاز کشور در تمامی مراکز مشکلی نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت در ادامه خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد که صبور باشد زیرا در حرفه و رشته‌های پزشکی باید به شدت صبوری اختیار کنیم.

سیاست زدگی را از علوم پزشکی جدا کنید

وی با تصریح اینکه دانشگاه را به دام سیاست زدگی نکشانید، تاکید کرد: خواهشم این است که سیاست زدگی را از دانشگاه علوم‌پزشکی جداسازید و سوار این قطار خالی سیاست زدگی نشوید و واگن دانشگاه‌علوم‌پزشکی را به این قطار نبندید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید دانشجویان را مورد نوازش قرار داد، ادامه داد: درها باید برای دانشجویان، اساتید، نخبگان و کارمندان شریف مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همیشه باز باشد و با احترام با آنها برخورد کرد.

صندلی دانشگاه جایگاه افراد فرهیخته است

به گفته نمکی، صندلی دانشگاه جایگاه افراد فرهیخته است در حالی که متأسفانه در سال‌های گذشته اتفاقات تلخی را رقم زدیم و متأسفانه به دلیل رانت، استفاده از پول پدر، استفاده از موقعیت پدر یا مادر جای فرزند فرهیخته و کشاورز و کارگر و اقشار ضعیف را به بچه پولدارها بی سواد دادیم.

وی خطاب به لطفی، رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: روبه روی فساد بایستید و از مبارزه با فساد نترسید حتی اگر در قالب حکمی از سوی ستاد مرکزی باشد آن‌را به سطل آشغال بیندازید.

وزیر بهداشت، تصریح کرد: پیشگیری بر درمان، درمان سرپایی بر بستری و طرح‌های ملی در استان فارس در اولویت باشد و دنبال شود و فارس بعنوان استان پیشتاز مورد توجه قرار گیرد.

نمکی ادامه داد: توصیه می‌کنم بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه ویژه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد زیرا یکی از خردمندانه‌ترین اسنادی است که غنی‌تر از این سند ندیده‌ام.

وی توصیه کرد که در جهت تحقق برنامه‌های گام دوم انقلاب؛ کارگروهی برای اجرایی شدن این بیانیه تشکیل شود که یکی از راه‌های برون‌رفت از چالش‌های پیش رو است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بازدید از طرح‌های بهداشتی و درمانی به شهرستان‌های سپیدان و مرودشت سفر کرد.

کد خبر 4805292
تعداد بازدید : 467

ثبت نظر

ارسال