بهترین زمان آغاز درمان شکاف لب و کام

بهترین زمان آغاز درمان شکاف لب و کام

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی با بیان اینکه در ایران از هر ۱۲۰۰تولد یک نوزاد گرفتار شکاف لب و کام می شود،گفت: این ناهنجاری مادرزادی از بدو تولد تا ۱۸سالگی نیاز به پیگیری جهت درمان دارد.

یکشنبه 12 آبان 1398 ساعت 12:57

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا فتحی، درباره ناهنجاری مادرزادی شکاف لب و کام، اظهار داشت: این ناهنجاری شایعترین ناهنجاری مادرزادی به شمار می رود که شیوع آن در ایران یک در ۱۲۰۰ و یا یک در هزار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: ناهنجاری مادرزادی شکاف لب وکام در ایران نسبت به کشورهای دارای نژاد سیاه پوست بیشتر و نسبت به نژاد زرد پوست شرق آسیا کمتر است.

دبیر انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی ایران، ادامه داد: بیماران گرفتار ناهنجاری مادرزادی شکاف لب و کام باید سال‌ها تحت نظر پزشک مربوطه باشند و پروتکل‌های درمانی مختلفی برای آنها اجرایی شود.

فتحی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۴ مرکز فعال دنیا در حوزه شکاف لب و کام فعالیت می‌کنند، گفت: از این مراکز تا کنون ۱۹۴ پروتکل درمانی استخراج شده که مربوط به زمان مناسب برای جراحی و تکنیک های مختلف درمان است.

وی خاطرنشان کرد: نوزادی که با ناهنجاری‌ شکاف لب و کام متولد می‌شود ۳ تا ۵ ماهگی بهترین زمان برای جراحی لب آن به شمار می‌رود و از ۹ ماهگی تا یک سالگی نیز زمان جراحی کام است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: ۳ تا ۴ سالگی نیز زمان گفتار درمانی بیمار به شمار می رود و شاید در این زمان نیاز به عمل‌های مکمل نیز وجود داشته باشد در سنین قبل از مدرسه عمل روتوش لب انجام گرفته و در حدود سن ۸ تا ۹ سالگی نیز اقدام برای ارتودنسی و بررسی وضعیت دندان‌ها انجام می‌گیرد.

فتحی تاکید کرد: در سنین ۱۶ تا ۱۷ سالگی نیز همچنان وضعیت بیمار باید ارزیابی شود و شاید جراحی‌های دیگری همچون بایمکس نیاز باشد. سن ۱۸ سالگی نیز زمان رینوپلاستی تعیین شده و بیمار باید وضعیت آن به طور کلی تحت پایش قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تیم های پزشکی درمان شکاف لب و کام در کشور اقدامات زیادی برای بیماران انجام می‌دهند، گفت: خیریه زنجیره امید سال‌هاست تشکیل شده و بیماران مناطق محروم را تحت حمایت های لازم درمانی قرار می‌دهد و تا سال‌ها که نیاز است وضعیت سلامتی بیمار پیگیری شود این اقدام صورت می گیرد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ما به ویژ در استان‌های اصفهان، تهران و شیراز و...، پزشکان زیادی در حوزه درمان تخصصی شکاف لب و کام فعالیت دارند و وضعیت بیماران را پیگیری می‌کنند.

کد خبر 4761806
حبیب احسنی پور
تعداد بازدید : 488

ثبت نظر

ارسال