این قاتل نامرئی را بشناسید

این قاتل نامرئی را بشناسید

شهروندان خطر قاتل نامرئی در فصل سرما را جدی بگیرند.

پنجشنبه 9 آبان 1398 ساعت 13:0

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از خبرگذاری برنا 

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با کاهش محسوس دما در فصل پاییز و استفاده خانواده‌ها از وسایل گرمایشی برای گرم نگهداشتن فضای منازل مسکونی خود، علاوه بر خطر آتش سوزی، خطر دیگری نیز جان خانواده‌ها را تهدید می‌کند و آن مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است.

آمار‌ها نشان می ‌دهد که در طول سال، بسیاری از هموطنانمان بر اثر بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به نکات ایمنی و استفاده نادرست از وسایل گرمایشی، قربانی گازگرفتگی می شوند.

قاتل خاموش ۱۴ نفر را به کام مرگ کشاند

مدیرکل پزشکی قانونی فارس، اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست امسال تعداد ۱۴ نفر بر اثر استشمام گاز منواکسید کربن در استان فارس جان باختند.

علیرضا درودچی افزود: در نیمه اول امسال از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان، ۷ نفر مرد و هفت نفر زن بودند این در حالی است که در مدت مشابه پارسال یک نفر زن و ۹ نفر مرد بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: مقایسه آماری این دوبازه زمانی متاسفانه نشان از افزایش ۴۰ درصدی جان باختگان ناشی از گاز گرفتگی در استان فارس است.

مسمومیت با مونوکسید کربن را جدی بگیرید

بهناز رستگارفر معاون اورژانس استان فارس، اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۳۴ نفر در استان با دچار گازگرفتگی شده اند که ۱۰۴ نفر از آن‌ ها به شکل سرپایی درمان، ۱۲۴ نفر در مراکز درمانی بستری و 3 نفر قبل از رسیدن نیروهای اورژانس جان خود را از دست داده بودند.

وی، آمار مصدومان مسمومیت ناشی از گاز CO در سال گذشته در همین مدت را، ۱۴۵ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۴۸ نفر به شکل سرپایی درمان و ۹۴ نفر نیز در مراکز درمانی بستری شدند که متاسفانه ۳ تن هم جان باختند.

رستگارفر ادامه داد: در زمستان ۹۷، تعداد ۳۸۹ نفر بر اثر گاز مونوکسید کربن مسموم شدند که از این تعداد ۱۸۳ نفر به شکل سرپایی درمان و ۱۸۳ نفر نیز در مراکز درمانی بستری شدند که متاسفانه ۲۳ تن هم فوت کردند.

معاون اورژانس استان فارس، علت جان باختگان گاز گرفتگی در نیمه اول سال ۹۸ را (سیلاب و سرما فروردین ماه) اعلام کرد.

وی گفت: باید هشدار‌ها درباره مسمومیت با منوکسید کربن را جدی بگیریم و به علایم این قاتل نامرئی توجه کنیم تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

رستگار فر تاکید کرد: متاسفانه، چون مسمومیت با گاز مونوکسید کربن غیر قابل حس و لمس، بی بو و بی رنگ است مردم کشنده بودن آن را باور ندارند و به راحتی تسلیم و قربانی آن می ‌شوند.

معاون اورژانس استان فارس با اشاره به اینکه با کاهش محسوس دمای هوا، موارد ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن افزایش می‌یابد، اظهار کرد: کسی که با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شده باشد، باید سریعا ضمن تماس با اورژانس ۱۱۵، او را از محیط آلوده به گاز خارج کرده و در تماس با هوای آزاد بگذاریم.

وی بیان کرد: سر گیجه، استفراغ، تهوع، خواب ‌آلودگی، سوزش چشم، تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری، کاهش دید و ضعف و بی حالی از علائم گاز گرفتگی است.

هشدار‌های ایمنی در خصوص استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز

محمد هادی قانع رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز هم در خصوص حوادث گاز گرفتگی در فصل سرما، گفت: مرگ خاموش یک بحران است و چشم انداز ما رساندن این آمار از طریق آموزش و اطلاع رسانی به صفر است.

وی افزود: این سازمان برای پیشگیری از گازگرفتگی از پارسال طرح بازدید ایمنی از منازل را از ابتدای مهر اجرا کرده است.

قانع ادامه داد: با اجرای این طرح، اطلاع رسانی‌ها و آموزش‌های صورت گرفته آمار قربانیان حوادث گازگرفتگی در مقایسه با سال‌های گذشته با کاهش چشمگیری رو به رو شد، اما توجه به این نکته ضروری است که فقط و فقط با رعایت چند نکته ساده، آن هم در کوتاه‌ترین زمان، می‌توان از خواب ابدی خود و عزیزانمان جلوگیری کرد.

قانع، به سهل بودن رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز، مهر تایید زده و ادامه داد: در وسایل گازسوز نباید از لوله‌های آکاردئون یا فنری استفاده شود، چرا که احتمال انتشار مونوکسید کربن از این لوله‌ها بالاست، در عوض دودکش و لوله‌های گالوانیزه از اطمینان بیشتری برخوردار است.

وی گفت: باید از کلاهک‌های استانداردِ اچ (H) و گالوانیزه و البته با رعایت ارتفاع مناسب؛ دست کم به فاصله یک متر از سطح بام و یک متر از دیوار جانبی بام، استفاده شود.

قانع افزود: رنگ شعله بخاری، چنانچه به درستی نصب شده و مشکلی هم در مسیر دودکش وجود نداشته باشد، باید آبی باشد و شعله قرمز، زرد یا نارنجی نشانه وجود مشکل است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهارداشت: در صورت استفاده از بخاری و شومینه، نباید همه روزنه‌های جریان هوا در منزل، به ویژه اتاق خواب بسته باشد.

قانع اضافه کرد: از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، باید به جد خودداری شود.

وی گفت: نصب و تعمیر وسایل گرمایشی باید توسط افراد مجرب و کاربلد انجام شود، چرا که انجام این کار توسط افراد ناشی و اعضای خانواده خطرآفرین خواهد بود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دودکش در خانه‌ها و مغازه‌ها و همچنین وسایل گازسوز دیگری همانند پیک نیک به خصوص هنگام خواب تاکید کرد و گفت: چنین وسایل گرمایشی، نه تنها ما را از گزند سرما حفظ نمی‌کند بلکه اگر خوش شانس باشیم و گاز مونوکسید کربن جانمان را نگیرد، مسمومیت ناشی از تنفس این گاز، سال‌های سال گریبانمان را گرفته و در برخی موارد حتی زمین گیرمان می‌کند.

قانع رئیس افزود: سازمان آتش نشانی شیراز از ابتدای مرداد با برگزاری دومین جشنواره شهر ایمن، بدین صورت که شهروندان آدرس مجتمع خود را به شماره ۳۰۰۰۷۵۱۲۵ بوسیله پیامک ارسال می‌کنند و کارشناسان سازمان آتش نشانی در قالب برنامه زمان بندی شده با لباس فرم و ارایه کارت شناسایی در محل حضور یافته و ایمنی مجتمع مسکونی را مورد بررسی قرار می‌دهند و در پی آن آموزش‌های لازم نیز به ساکنان ارائه می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان فارس اعلام کرد: سامانه سرد و بارشی، همراه با افزایش ابر، رگبار باران و رعد و برق، کاهش محسوس دما، وزش باد نسبتا آسمان استان را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

بر این اساس توجه نداشتن به ساده ‌ترین نکات ایمنی می ‌تواند تلخ‌ ترین وقایع را در پی داشته باشد. امید است شهروندان به منظور حفظ جان خود هشدار‌ها و اصول ایمنی را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید:

  • جولان مرگ خاموش در سرما
  • خدمات رایگان زمستانی به شهروندان قدس ارائه می شود
تعداد بازدید : 416

ثبت نظر

ارسال