الزام شرکت‌های کوچک به "دانش‌بنیان" شدن، دور باطل برای شرکت‌ها است

الزام شرکت‌های کوچک به "دانش‌بنیان" شدن، دور باطل برای شرکت‌ها است

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر آنکه با الزام شرکت‌های کوچک به دانش‌بنیان شدن آن‌ها را در دور باطل قرار می‌دهیم، گفت: اخیراً دولت قدم مثبتی در این راستا برداشته و قرار شده تا دولت ۸۰ درصد امتیازات شرکت‌های دانش‌بنیان را به شرکت‌های نوآور بدهد که این اقدام مثبتی است؛ اما کافی نیست.

دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 15:44

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

هادی منوری با اشاره به اینکه قطعی اینترنت در روزهای آخر آبان ماه باعث کند شدن بازاریابی، فروش و ارائه محصولات شرکت‌ها شده است، گفت: با دو نوع شرکت مواجه هستیم؛ یک شرکت‌های بزرگ هستند که قدرت دانش‌بنیان شدن دارند و از ارتباطات قوی، نیرو، دانش و پول کافی در این راستا برخوردارند.

وی با بیان اینکه "دانش بنیان شدن" در حال حاضر به یک سد برای شرکت‌ها تبدیل شده است، اظهار کرد: شاهد هستیم که گاهی اوقات وزارت بهداشت مجوز تولید محصول را در ازای دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها به آن‌ها می‌دهد. به اعتقاد من این اندازه زوم کردن روی یک موضوع باعث می‌شود هدف دانش‌بنیان شدن را فراموش کنیم و بیشتر به امکانات دانش‌بنیان‌ها توجه داشته باشیم.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: هدف دولت از اینکه امتیازاتی به دانش‌بنیان‌ها داد، این بود که تولیدات آن‌ها افزایش پیدا کند؛ نه اینکه شرکت‌های صوری دانش‌بنیان زیاد شوند.

منوری اظهار کرد: برای بزرگ شدن باید از نقطه کوچک شروع کرد. در مراکز رشد شرکت‌هایی وجود دارند که با یک ایده به مرکز آمده‌اند و باید فرصت بزرگ شدن پیدا کنند. این در حالی است که ما این شرکت‌ها را در یک دور باطل قرار داده‌ایم و آن هم اینکه اگر امکانات بخواهند، باید دانش‌بنیان شوند و با این کار عملاً شرکت‌های کوچک، کوچک و ضعیف باقی می‌مانند و شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان می‌شوند، امکانات و تسهیلات دریافت می‌کنند و در پارک‌های علم و فناوری مستقر می‌شوند.

وی با تأکید بر آن که باید امکاناتی برای شرکت‌های نوبنیاد و کوچک در نظر بگیریم و نباید آن‌ها را برای دریافت امکانات ملزم به دانش‌بنیانی کنیم، گفت: اخیراً دولت  قدم مثبتی در این راستا برداشته و قرار شده تا دولت ۸۰ درصد امتیازات شرکت‌های دانش‌بنیان را به شرکت‌های نوآور بدهد که این اقدام مثبتی است؛ اما کافی نیست.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط انجام شده است، گفت: سعی می‌کنیم به شرکت‌ها تسهیلات بدهیم، مکان استقرار و آزمایشگاه در اختیار آن‌ها قرار دهیم و در گرفتن مجوزها به آن‌ها کمک کنیم. همچنین به شرکت‌ها کمک می‌کنیم بازار را شناسایی کنند و وارد بازار شوند. در واقع به آن‌ها کمک می‌کنیم که از ایده به طرف تولید محصول حرکت کنند.

منوری در ادامه با بیان اینکه به عنوان مرکز رشد دارویی چندان با موضوع الزام به دریافت استاندارد بین‌المللی CE مواجه نیستیم، ادامه داد: قاعدتاً باید بی‌خطر بودن آنچه با سلامت مردم ارتباط دارد، اثبات شود. حرف ما این است که دریافت این استانداردها تسهیل شود و با قطع شدن آن‌ها موافق نیستیم.

وی در پاسخ به اینکه الزام دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در خرید محصولات شرکت‌ها رعایت می‌شود یا خیر، گفت: این موضوع در حد شعار و بخش‌نامه خوب است. این در حالی است که رده‌های پایین‌تر این الزام را اجرا نمی‌کنند.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 423

ثبت نظر

ارسال