اقدام محققان دانشگاهی برای تولید پروتئین‌های ضد میکروبی

اقدام محققان دانشگاهی برای تولید پروتئین‌های ضد میکروبی

مدیر گروه آموزشی میکروب‌شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای پروژه تحقیقاتی در زمینه‌ ساخت آنتی‌بیوتیک‌های پروتئینی که یک نیاز جهانی به حساب می‌آید، در این گروه خبر داد.

دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 15:3

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، دکتر کیارش قزوینی با اعلام این خبر اظهار کرد: با گسترش عفونت‌ها و مصرف بی‌رویه و خارج از اندازه‌ آنتی‌بیوتیک‌های معمول، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها در قبال آنها مقاوم شده و رفته رفته، این داروها به مواد بی‌خاصیتی تبدیل می‌شوند که گاه فقط ارگان‌های سالم بدن را از بین می‌برند و بر میکروب‌ها بی‌اثرند. پیش‌بینی می‌شود که تا حدود ۱۰ سال دیگر، آنتی‌بیوتیک‌های فعلی، هیچ کاربرد و مصرفی نداشته باشند و دیگر نتوانیم از آنها برای از بین‌بردن میکروب‌ها استفاده کنیم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: ساخت پروتئین‌های ضدمیکروبی جدید، هنوز در هیچ نقطه‌ای از دنیا به مرحله‌ فروش دارو در بازار نرسیده و حتی در پیشرفته‌ترین مراکز دنیا هم در مرحله‌ کارآزمایی حیوانی یا بالینی انسان قرار دارد و هنوز در حال گذراندن این فازهای تحقیقاتی است.

دکتر قزوینی با یادآوری اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها از موادی که قارچ‌ها برای از بین‌بردن رقبایشان یعنی باکتری‌ها تولید می‌کردند، ساخته می‌شده‌اند، افزود: جدا از این آنتی‌بیوتیک‌های مصنوعی، بسیاری از سلول‌های انسانی و غیر انسانی، راهکارهای دیگری در مقابله با عفونت‌های باکتریایی داشته‌اند که اکنون مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

مدیر گروه آموزشی میکروب‌شناسی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: همکاران ما منتظر محققان دیگر کشورها نشدند و تحقیقات وسیعی را در این زمینه آغاز کرده‌اند و موفق شده‌اند پروتئین‌هایی که در سلول‌های انسانی مثل پروتئین‌های بزاق و اشک و دیگر مکانیسم‌های پایه‌ای بدن انسان وجود دارد را بیان و تخلیص کنند که ساخت این پروتئین‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: بعضی دیگر از جانوران مانند خزندگان، برخی ماهی‌ها و حشرات نیز انواعی از این پروتئین‌ها را تولید می‌کنند که در گروه میکروب‌شناسی و ویروس‌شناسی به طور آزمایشگاهی در حال تحقیق بر روی آن هستیم و تعدادی از آنها نیز ساخته شده است.

دکتر قزوینی تأکید کرد: سه سال است که با چند دانشجوی دکتری و با کمک استادان مختلف پنج نمونه از بهترین پروتئین‌ها را با روش‌های جدید بومی‌سازی کرده‌ایم که بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی هم هست و اکنون این نمونه‌ها در مراحل آزمایشگاهی هستند و نتیجه گرفته‌ایم که این‌ها روی طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها مؤثرند.

وی در خصوص پروتئین‌های ضدمیکروبی که توسط متخصصین دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال ساخت است، اظهار کرد: در این گروه بخش‌هایی از دانش پروتئین‌های ضدمیکروبی بومی‌سازی شده است و بخش‌هایی هم اختصاصا تولید این گروه است و در حال حاضر قادر هستیم بطور مستقل این پروتئین‌ها را تولید کنیم و دو دارو  مراحل تست آزمایشگاهی و حیوانی را طی کرده و در حال ورود به فاز بالینی است.

مدیر گروه آموزشی میکروب‌شناسی و ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در نخستین فاز انسانی قرار است این تولیدات را در قالب پماد یا ژل برای درمان زخم پای دیابتی و سپس برای زخم‌های عفونی دیگر استفاده کنیم و سپس به فاز بعدی برویم که برای عفونت‌های گوارشی از فرم‌های خوراکی و تزریقی استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: از آنجا که فرم‌های مالیدنی و موضعی، تعامل کمتری با بدن دارند، شکل مناسبی برای تست‌های بالینی است و بر اساس نتایج این فرم‌های پروتئین‌های ضدمیکروبی، تصمیم به تولید سایر شکل‌های دارویی می‌گیریم.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 420

ثبت نظر

ارسال