اسکان خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان در اقامتگاه دارآباد

اسکان خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان در اقامتگاه دارآباد

سرپرست اقامتگاه دارآباد محک، گفت: این اقامتگاه تنها مختص بیمارانی که مراحل درمان خود را در بیمارستان محک سپری می‌کنند، نیست.

یکشنبه 24 شهریور 1398 ساعت 21:41

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، اسکان خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطانی که برای گذراندن مراحل درمان فرزند خود از سایر شهرها و شهرستان‌های کشور به تهران مراجعه می‌کنند یکی از دغدغه‌های مهم محک در روزهای سخت درمان سرطان این بچه ها است. از این رو در سال ۱۳۷۵ اقامتگاه ستارخان محک و سپس در سال ۱۳۸۲ اقامتگاه دارآباد به منظور استقرار کودکانی که برای گذراندن مراحل درمان خود از شهرستان به تهران سفر می‌کنند، با ظرفیت ۶۰ نفر تاسیس شد. ظرفیتی که این روزها به ۸۷ نفر رسیده است.

همچنین با افتتاح اقامتگاه دارآباد اقامتگاه ستارخان با هدف ایجاد محیطی مطلوب، آرام و ایزوله برای اقامت کودکان بیمار و همراهانشان پس از پیوند سلول های بنیادی خونساز در نظر گرفته شد. هدف از راه‌اندازی این اقامتگاه‌ ها نیز ارتقاء کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان است.

فرنوش خواجویی‌نژاد سرپرست اقامتگاه دارآباد محک، با اشاره به اینکه این اقامتگاه ۱۶ سال است که فعالیت می کند، گفت: اقامتگاه دارآباد با وجود مجاورت با بیمارستان فوق‌ تخصصی سرطان کودکان محک، تنها مختص بیمارانی که مراحل درمان خود را در این بیمارستان سپری می‌کنند، نیست.

وی افزود: تمامی کودکان مبتلا به سرطان تحت حمایت محک که مراحل درمان خود را در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان در شهر تهران سپری می‌کنند و ساکن این شهر نیستند، شرایط استفاده از این اقامتگاه را دارند. حتی گاهی ممکن است کودکی به همراه خانواده تنها برای دریافت رادیوتراپی، پت اسکن یا پیوند مغز استخوان به تهران مراجعه کرده باشد و پرونده درمانی خود را در بیمارستانی در سایر شهرستان‌ها تشکیل داده باشد؛ در این صورت هم خانواده می‌تواند از سکونت در اقامتگاه و امکانات موجود در آن بهره‌مند شود.

خواجویی نژاد گفت: اقامتگاه محک شباهتی با مراکز درمانی ندارد و خبری از بوی الکل و ترزیق دارو نیست. همچنین اینجا میان کارکنان و خانواده‌ها صمیمیت خاصی جریان دارد.

سرپرست اقامتگاه دارآباد ادامه داد: اینجا همه در کنار هم غذا می‌خورند و گاهی مادران به دلیل شرایط خاص کودکان و عدم اشتهای آنها می‌توانند غذای مورد علاقه فرزندان‌شان را بپزند تا آنها را تشویق به خوردن غذا کنند. در این شرایط مواد غذایی را محک در اختیارشان قرار می‌دهد تا کودکان بتوانند غذایی را که دوست دارند، با دستپخت مادرشان بخورند.

وی افزود: باید اشاره کنم که برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های شاد نیز بخشی از فعالیت‌های اقامتگاه است و مجموع تمام این موارد باعث شده این فضا بیشتر از آن که شبیه بیمارستان باشد، مثل خانه برای این کودکان باشد.

خواجویی نژاد در پاسخ به این سئوال که چرا حضور پدران در اقامتگاه محک کمتر دیده می‌شود، گفت: یکی از اهداف محک، حفظ بنیان خانواده و کیفیت زندگی افرادی است که کودک‌شان با سرطان مبارزه می‌کند. به همین دلیل ما در این مؤسسه، خدمات حمایتی لازم را به کودکان مبتلا به سرطان و مادرانشان ارائه می‌دهیم تا پدران با دغدغه کمتری شغل خود را ادامه دهند و بتوانند شرایط مناسبی برای رشد دیگر فرزندان خود فراهم کنند. در این صورت خانواده کارکرد خود را از دست نمی‌دهد. اما گاهی پدران به دلایل مختلف و متناسب با نیاز کودک و همسر خود می‌‎بایست در کنار آنها حضور داشته باشند. در این صورت یک اتاق ۱۰ تخته برای پدرانی که نیازمند حضور در اقامتگاه هستند، وجود دارد.

وی ادامه داد: خانواده‌ها و کودکان حاضر در اقامتگاه محک هر از گاهی میزبان هنرمندان محبوب‌شان می‌شوند. این میهمانی به ارتقا سطح روحیه آنها کمک زیادی می‌کند و در این صورت می‌توانند با انرژی بیشتری با بیماری سرطان مبارزه کنند. علاوه بر این داوطلبان هنرمند محک نیز هفته‌ای سه نوبت به اقامتگاه سر می‌زنند تا به مادران تولید صنایع دستی را آموزش دهند.

خواجویی نژاد افزود: حمایت از خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان در روزهای سخت، اتفاقی است که در محک رخ می‌دهد. آنها در کنار دریافت مشاوره‌ها فردی و گروهی، ساخت انواع صنایع دستی را نیز آموزش می‌بینند. آموزش خیاطی و ساخت زیورآلات به مادران و آموزش ساخت کیف‌ها و دستبندهای چرمی به پدران از اقدامات آموزشی محک در اقامتگاه است. هدف از این کار در ابتدا افزایش روحیه و امید به زندگی آنهاست و در مرحله بعدی آموزش هنری است که آنها می‌توانند در زندگی شخصی خود از آن بهره‌مند شوند.

مؤسسه خیریه محک در سال ۱۳۹۶ و در سومین برنامه راهبردی خود یکپارچه‌سازی خدمات حمایتی را در دستور کار خود قرار داده است. در این برنامه اسکان خانواده‌های دارای کودکان مبتلا به سرطان که از شهرستان‌ها و روستاهای کشور برای گذراندن مراحل درمان فرزندانشان به مراکز استان‌ها مراجعه می‌کنند نیز مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس خانواده بزرگ محک مسئولیت پرداخت هزینه‌های مرتبط با اسکان کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان را در مراکز اقامتی این استان‌ها به عهده گرفته است. این خانواده بزرگ امیدوار است با همراهی مستمر نیکوکاران و افرادی که دغدغه انسان‌دوستی در سر می‌پرورانند، بتواند روز به روز در ارتقای ارائه خدمات درمانی و حمایتی مطابق با استانداردهای جهانی برای تمامی کودکان مبتلا به سرطان این سرزمین توانمندتر شود.

کد خبر 4718597
حبیب احسنی پور
تعداد بازدید : 399

ثبت نظر

ارسال