استاد پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت

استاد پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت

استاد برجسته و پیشکسوت دانشکده الهیات و معارف اسلامی و بنیان‌گذار رشته دانشگاهی فقه شافعی در دانشگاه تهران دعوت حق را لبیک گفت و رخ در نقاب خاک کشید.

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 0:30

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، مراسم تشییع پیکر مرحوم دکتر سید اسعد شیخ‌الاسلامی، صبح روز جمعه، ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ ساعت ۹:۳۰ از محل دانشکده الهیات و معارف اسلامی واقع در خیابان مفتح شمالی نرسیده به خیابان مطهری، درب شمالی دانشکده الهیات برگزار خواهد شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، هیأت رییسه دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر سید اسعد شیخ‌الاسلامی، استاد پیشکسوت دانشکده الهیات پیام تسلیتی را منتشر کرد.

در این پیام آمده است: "با کمال تأسف و تأثر با خبر شدیم دکتر سید اسعد شیخ‌الاسلامی، استاد برجسته و پیشکسوت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران دعوت حق را لبیک گفته و رخ در نقاب خاک کشیده است.

این استاد دانشور و فرهیخته که عمر پربرکت خود را در راه آموزش، نشر و اعتلای ماثر غنی تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی سپری کرد، علاوه بر تربیت نسل‌های متمادی از دانشجویان، پژوهش‌های ارزشمندی در قالب کتاب و مقاله از خود به یادگار گذاشت که همواره مورد استفاده محققان، دانشجویان و صاحبنظران خواهد بود.

هیأت‌رئیسه دانشگاه تهران ضمن ابراز تأثر عمیق، درگذشت این استاد برجسته را به خانواده سوگوار ایشان، دانشجویان، استادان و همه مستفیدان از محضرشان تسلیت گفته، رحمت و غفران واسعه الهی برای آن مرحوم و سلامتی و شکیبایی برای بازماندگان از درگاه خداوند منان مسئلت می‌نماید".

بر اساس این گزارش، پروفسور سید اسعد شیخ‌الاسلامی متولد سال ۱۳۱۱ در شهرستان سنندج و فرزند سید محمد و نوه سید عبدالعزیز شیخ الاسلام کردستان از خانواده‌های مشهور و اهل علم در کردستان بود.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در سنندج به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در دانشکده ادبیات و علوم انسانی ثبت نام کرد و به اخذ درجه لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی نائل شد.

در خلال همین ایام نزد پدر خود حاج سید محمد شیخ‌الاسلام کردستان به کسب علوم و معارف رایج در آن زمان پرداخت و به دریافت گواهی افتاء و تدریس از عالم فاضل مرحوم ملا محمود مفتی کردستان و مرحوم پدرشان نائل شد.

در سال ۱۳۳۶ وارد دانشکده الهیات و معارف اسلامی شد و تا درجه دکتری در رشته منقول سابق (فقه و مبانی حقوق اسلامی فعلی) در این دانشکده ادامه تحصیل داد.

از سال ۱۳۴۶ تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز کرد. سرپرست امور آموزشی و پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، سرپرست امور دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، معاون دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از ۱۳۵۶ الی ۱۳۵۸، سرپرست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از ۱۳۵۸ الی ۱۳۵۹، مدیر گروه فقه شافعی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران از جمله سوابق اجرایی وی در دانشگاه تهران است.

کتاب «تحقیقی در مسائل کلامی از نظر متکلمان اشعری و معتزلی» ناشر چاپ اول: انتشارات دانشگاه تهران و چاپ دوم: انتشارات امیرکبیر، تالیف کتاب «ازدواج و پایان آن در مذاهب اهل سنت» ناشر: نشر دانشگاهی، تالیف کتاب «احوال شخصیه: ارث، وصیت و وصایت» ناشر: انتشارات سمت، تالیف کتاب «سیری اجمالی در اندیشه‌های کلامی معتزله و اشاعره» ناشر: انتشارات سمت، تالیف کتاب «شرح قصائد سید عبدالعزیز شیخ الاسلام کردستان» در تجلیل از رسول اکرم و... از جمله آثار این استاد است.

خبرگزاری دانشجویان ایران نیز درگذشت این استاد فقید را به خانواده ایشان و جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 480

ثبت نظر

ارسال