از ۳ پروتکل آنتی بیوتیکی در نیروهای مسلح رونمایی شد

از ۳ پروتکل آنتی بیوتیکی در نیروهای مسلح رونمایی شد

مدیرعامل سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح با اشاره به برنامه‌های نیروهای مسلح در خصوص مدیریت و کنترل مصرف آنتی بیوتیک‌ها در مراکز درمانی تابعه گفت: امروز از سه پروتکل «کنترل عفونت بیمارستانی»، «دیس گذاری آنتی بیوگرام» و «پروفیلاکسی بخش‌های جراحی» رونمایی و مقرر شد که از اول مهر ماه همه مراکز نیروهای مسلح این سه پروتکل را اجرا کنند

دوشنبه 25 شهریور 1398 ساعت 19:20

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، امیر نوروزی مدیرعامل سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح ظهر دوشنبه در نشستی خبری که به مناسبت برگزاری همایش مرجعیت آنتی‌بیوتیک نیروهای مسلح در دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار شد، اظهار کرد: براساس گزارش‌های دریافتی به سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح در بهمن ماه سال گذشته، نوعی مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها گزارش شد بحث رسیدگی به موضوع مقاومت درمانی دربرابر آنتی بیوتیک ها مورد بررسی قرار گرفت و بر همین اساس دبیر خانه مرجعیت آنتی بیوتیکی نیروهای مسلح ایجاد شد.

وی افزود: بر این اساس قرار شد مصرف آنتی‌بیوتیک را در بیمارانی که به بیمارستان های نیروهای مسلح مراجعه می‌کنند، مدیریت کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح گفت: در همایشی که باعنوان مرجعیت آنتی‌بیوتیک نیروهای مسلح امروز برگزار شد، از سه پروتکل «کنترل عفونت بیمارستانی»، «دیس گذاری آنتی بیوگرام» و «پروفیلاکسی بخش‌های جراحی» رونمایی و مقرر شد که از اول مهر ماه همه مراکز نیروهای مسلح این سه پروتکل را اجرا کنند و ما به عنوان سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح هزینه های آن‌را پرداخت کنیم.

نوروزی خاطر نشان کرد: در سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح تصمیصی اتخاذ شده تا آموزش تجویز و مصرف منطقی دارو و همچنین دارو درمانی به عنوان واحدهای اجباری در دو دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه الله گنجانده شد.

وی در ادامه درباره برنامه های نیروهای مسلح در خصوص کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در مراکز درمانی تابعه اظهار کرد: در سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح قرار شده تا اگر در آینده نیاز به آنتی بیوتیک احساس شد، بعد از تائید اساتید مراکز عفونی، این دارو به بیماران ارائه شود.

مدیرعامل سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح با اشاره به صرفه جویی‌های ارزی و ریالی که در نتیجه پروتکل های آنتی بیوتیکی در سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح حاصل می‌شود، گفت: یکی از اهداف اصلی ما در سازمان، تحت پوشش قرار دادن خدمات مورد نیاز بیمه شدگان است و ما خدمات خود را به هیچ عنوان متکی به هزینه ها نمیکنم. در عین حال در تلاش هستیم مصرف دارو ها را منطقی کنیم. نسل های ۳ و ۴ آنتی بیوتیک ها عمدتا خارجی هستند، اگر بتوانیم در مصرف این دارو ها منطقی رفتار کنیم، قاعدتا می‌توانیم در مصرف هزینه ها صرفه جویی کنیم. میزان تولید انتی بیوتیک ها در سطح جهان در حال کاهش است؛ پس باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی روش مصرف را اصلاح و تجویز این دارو را کاهش و منطقی کنیم.

نورورزی همچنین اظهار کرد: سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح به‌عنوان یکی از سازمان‌های تابعه وزارت دفاع به نیروهای مسلح خدمت رسانی میکند و ما متولی اقتصاد سلامت نیروهای مسلح هستیم. از اهداف مورد تأکید ما، توسعه خدمات برای ارائه به بیمه شدگان تحت پوشش است.

بر اساس این گزارش، رضا مساعد دبیر کمیته علمی همایش مرجعیت آنتی‌بیوتیک نیروهای مسلح در ادامه این نشست خبری درباره ضرورت برگزاری همایش گفت: دارو یک کالای استراتژیک است که برنامه ریزی درباره مصرف آن همواره حائز اهمیت بوده است؛ آنتی بیوتیک ها در میان داروهای مختلف دارای ویژگی های هستند که با وجود مورد نیاز بودن، همواره بر لزوم کاهش مصرف آنها تاکید می‌شود؛ ما در این راستا در سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح اقداماتی انجام داده‌ایم.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 376

ثبت نظر

ارسال