آشنایی با انواع جراحی واریس

آشنایی با انواع جراحی واریس

جراحی در قدیم تنها درمان مؤثر برای واریس بوده، اما نقش جراحی در معالجه رگ‌های واریسی با توجه به توسعه درمان‌های جدید مورد بررسی مجدد قرار گرفته است.

یکشنبه 12 آبان 1398 ساعت 21:33

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از خبرگذاری برنا 

 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، جراحی هنوز هم در درمان مدرن واریس جایگاه خود را دارد اما آسیب‌زایی و تهاجم جراحی مدرن با کمک گرفتن از برخی روش‌های جدید، بسیار کم‌تر شده است. جراحی هنوز هم بهترین گزینه برای بزرگترین رگ‌های واریسی است تا به طور کامل برداشته شوند. همچنین برای رگ‌های واریسی کوچک‌تر در الگوهای مطلوب نیز موثر است. عمل جراحی به رگ‌های عنکبوتی که در سطحی‌ترین لایه‌های پوستی یافت می‌شوند و از نظر جسمی قابل برداشتن نیستند، کمکی نمی‌کند. در این مقاله روش‌های جراحی به تفصیل شرح داده شده است. از آنجا که رگ‌های واریسی برای سلامتی فرد خطرناک هستند برای پیشگیری از درد شدید، تورم یا بروز عوارض دیگر مثل لخته‌های خون و فشار خون بالا که می‌تواند به طور غیرمستقیم منجر به بروز مشکلات قلبی شود باید سریعاً به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و وضعیت وی ارزیابی شود. 

برداشتن رگ‌های واریسی

برداشتن واریس یک عمل جراحی است که رگ‌های واریسی از ساق یا ران پا برداشته می‌شوند. رگ‌های واریسی رگ‌های متورم و پیچ خورده‌ای هستند که در زیر پوست به راحتی دیده می‌شوند. آن‌ها معمولاً رنگ قرمز یا آبی مایل به بنفش دارند. رگ‌های واریسی اغلب در پاها ظاهر می‌شوند، اما ممکن است در سایر قسمت‌های بدن نیز ایجاد شوند. در صورت داشتن علائم زیر، پزشک ممکن است توصیه کند که رگ‌های واریسی خود را با با عمل جراحی بردارید:

· درد مداوم، لرزیدن و حساسیت در پاها

· جراحت و زخم‌های پوستی

· لخته شدن خون

· خونریزی از رگ‌ها

همچنین اگر نگران زیبایی و ظاهر پاهای خود هستید، ممکن است از عمل جراحی برای برداشتن رگ‌های واریسی شما استفاده شود. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید برداشتن واریس گزینه خوبی برای شما است یا خیر.

برداشتن رگ واریسی اغلب به صورت سرپایی انجام می‌‎شود، این بدان معنی است که شما قادر خواهید بود در همان روز عمل به خانه برگردید. این روش به طور معمول بین 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد. در حین برداشتن رگ واریسی، جراح چندین برش کوچک یا را در نزدیکی بالا و پایین رگ آسیب‌دیده شما ایجاد می‌کند. یک برش در کشاله ران شما خواهد بود و برش دیگر دورتر از ران، و در ساق یا مچ پا خواهد بود. سپس پزشک یک سیم پلاستیکی نازک و انعطاف‌پذیر را از طریق برش کشاله ران به داخل رگ وارد می‌کند. سیم به رگ گره خورده و از طریق برش در قسمت پایینی پا خارج می‌شود. جراح شما برش‌ها را با بخیه می‌بندد و بانداژ و جوراب‌های فشرده‌سازی را روی پاهای شما قرار می‌دهد.

فلبکتومی

فلبکتومی یک روش کم تهاجمی است که در آن از یک اسکالپل یا سوزن کوچک برای برداشتن رگ واریسی از روی سطح پا استفاده می‌شود. این عمل در بیمارانی که کاندیدای خوبی هستند، بسیار موفق است.

فلبکتومی سرپایی

به نقل از دکتر مهدی کریمی متخصص قلب و عروق قبل از عمل، پای بیمار علامت‌گذاری می‌شود تا رگ‌هایی که باید برداشته شوند مشخص شوند. سپس، یک مایع بی‌حسی موضعی به نواحی اطراف ورید تزریق می‌شود. از آنجایی که این عمل جراحی به طور معمول تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بیماران در طول عمل هیچ دردی را احساس نمی‌کنند. پزشک برش‌های کوچکی را به اندازه نوک قلم (حدود 2-3 میلی متر) در روی پوست ایجاد می‌کند. سپس قلاب فلبکتومی را در زیر سطح پوست قرار داده تا ورید واریسی را از طریق آن برش ریز خارج کند. این روش معمولاً بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

فلبکتومی ترانس ایلومینیشن

فلبکتومی ترانس ایلومینیشن شبیه به فلبکتومی سرپایی است اما کمی تهاجمی‌تر است. این عمل به صورت سرپایی در اتاق عمل تحت بیهوشی سبکی انجام می‌شود. پس از ایجاد دو برش کوچک در نزدیکی ورید واریسی، جراح یک ایلومیناتور کانولا را که حاوی یک فیبر نوری است و باعث می‌شود رگ‌ها به راحتی قابل مشاهده باشند، از طریق برش‌ها به زیر پوست وارد می‌کند. مایعات حاوی بی‌حسی موضعی در زیر پوست تزریق می‌شود و رگ‌ها را از بافت اطراف سست می‌کند. یک ابزار برش رگ به سمت رگ هدایت می‌شود و پس از بریدن رگ‌ها بوسیله یک دستگاه ساکشن به بیرون کشیده می‌شوند. به لطف مقدار زیادی ماده بی‌حسی موضعی که در این عمل استفاده می‌شود، بیماران معمولاً بدون هیچ گونه دردی از خواب بیدار می‌شوند و تقریبا پس از ساعت قادر به بازگشت به خانه هستند. بیماران می‌توانند بلافاصله فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کنند و پس از چند روز به محل کار خود برگردند.

جراحی اندوسکوپیک رگ

جراحی اندوسکوپیک ورید پرفوراتور نام فنی برای روشی است که فقط در موارد شدید واریس انجام می‌شود، یعنی مواردی که زخم‌هایی در نتیجه وریدهای آسیب‌دیده در پا ایجاد شده‌اند. جراحی اندوسکوپیک ورید به طور موثری واریس و زخم را درمان می‌کند.

برای جراحی اندوسکوپیک ورید، پزشک شما برش کوچکی در پوست شما در نزدیکی واریس ایجاد می‌کند. سپس در انتهای یک لوله نازک یک دوربین بسیار کوچک قرار می‌دهد تا در ورید حرکت کند. برای بستن رگ از دستگاه جراحی که در انتهای دوربین قرار گرفته شده استفاده می‌شود. جراحی آندوسکوپیک ورید معمولاً فقط در موارد شدید که واریس باعث ایجاد زخم پوستی می‌شود، مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از عمل معمولاً می‌توانید طی چند هفته به فعالیت‌های عادی خود برگردید. (برگرفته از سایت زیبایی رازی)

بیشتر بخوانید:

  • تولد نوزاد پرخطر
  • انجام عمل جراحی منحصر به فرد در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان
تعداد بازدید : 462

ثبت نظر

ارسال