کد خبر: 3

هرآنچه در مورد کروناویروس باید بدانیم.

منبع :‌شمارۀ 1234 نشریه پزشکی امروز

کرونا| کروناویروس| درمان‌کرونا| واکسن‌کرونا|

بیماری کرونا (COVID-19) بیماری عفونی است که دستگاه تنفسی را درگیر می کند. بیشتر افراد آلوده به ویروس کرونا (COVID-19) ، بیماری تنفسی خفیف تا متوسط را تجربه می کنند و بدون نیاز به درمان خاص ، بهبود می یابند.

شنبه 14 تیر 1399 ساعت 7:34
دکتر برزو سالک ، مدیرمسئول نشریه پزشکی امروز

بیماری کرونا (COVID19 ) بیماری عفونی است که دستگاه تنفسی را درگیر می کند. بیشتر افراد آلوده به ویروس کرونا (COVID19 ) ، بیماری تنفسی خفیف تا متوسط را تجربه می کنند و بدون نیاز به درمان خاص ، بهبود می یابند. افراد سالخورده و افراد دارای مشکلات پزشکی حاد مانند بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، بیماری مزمن تنفسی و سرطان به احتمال زیاد در معرض شدید این بیماری هستند. بهترین راه برای جلوگیری و کند کردن انتقال،آگاهی کامل در مورد ویروس کرونا (COVID-19) و شیوۀ شیوع آن است. با شستن دستها یا استفاده از محلول های ضدعفونی کننده بر پایه الکل به طور مکرر و لمس نکردن صورت ، خود و دیگران را از این بیماری حفظ کنید. ویروس کرونا (COVID-19)، در صورت سرفه یا عطسه ، از طریق قطرات بزاق یا ترشحات از بینی گسترش می یابد ، بنابراین مهم است که عادت‌های شیوۀ عطسه و سرفه نمودن خود را تغییر دهید. (نمونۀ بارز با سرفه کردن در یک آرنج خمیده).

 

• پیشگیری و توصیه های سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیرامون بیماری کرونا:

تاکنون،هیچ واکسن یا درمان خاصی برای کرونا (COVID-19) کشف نگردیده است. با این حال ، بسیاری از کارآزمایی بالینی در حال انجام است که درمان‌های بالقوه را ارزیابی می کند. WHO به محض در دسترس بودن یافته های بالینی ، اطلاعات جدید را در اختیار همگان می گذارد.
برای جلوگیری ازابتلا به این بیماری و کاهش روند انتقال کرونا (COVID-19) ، سازمان بهداشت جهانی موارد زیر را توصیه می نماید:


. دستان خود را با صابون و آب بشویید ، یا با محلول های ضدعفونی کننده بر پایه الکل تمیز کنید.
. حداقل 1 متر فاصله میان شما و افراد در حال سرفه و یا عطسه را ، حفظ نمایید .
. از تماس و لمس صورت پرهیز نمایید.
. هنگام سرفه یا عطسه ، دهان و بینی خود را بپوشانید.
. اگر احساس کسالت و ناخوشایندی دارید در خانه بمانید.
. از سیگار کشیدن و سایر فعالیت هایی که سبب تضعیف شش ها می شود خودداری کنید.
. با اجتناب از مسافرت غیر ضروری و دور ماندن از تجمعات افراد ، فاصله گذاری فیزیکی را تمرین کنید.

 

•  نشانه های بالینی بیماری کرونا (COVID-19) :


ویروس کرونا (COVID-19) افراد گوناگون را به روش های مختلفی تحت تأثیر قرار می دهد. COVID-19 یک بیماری تنفسی است و بیشتر افراد آلوده با نشانه های خفیف تا متوسط بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌یابند. افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند و افراد بالای 60 سال نیز در معرض شدید خطر ابتلا به این بیماری و مرگ هستند.


نشانه های شایع کرونا عبارتند از:
. تب
. خستگی
. سرفه خشک.

نشانه های دیگر عبارتند از:
. تنگی نفس
. دردها
. گلودرد
. و افراد معدودی نیز اسهال ، حالت تهوع یا آبریزش بینی را گزارش نموده اند.
مبتلایان به تب ، سرفه یا مشکل در تنفس باید با پزشک معالج خود تماس گرفته و پیگیر این موضوع باشند.

• ژنوم ویروس کرونا :

در یازدهم ژانویه 2020 ، کشور چین ترتیب کلی ژنوم کرونا ویروسِ اولین نمونه‌های بیماران تشخیص داده شده را به اشتراک جهان گذاشت. Sylvie van der Werf ، مدیر مرکز مرجع ملی (CNR) ویروس های تنفسی در انستیتو پاستور فرانسه توضیح داد: "توالی ژنوم پاتوژن ها برای ایجاد آزمایش‌های خاص تشخیصی و شناسایی گزینه‌های احتمالی درمانی بسیار حائز اهمیت هستند."
در تاریخ 24 ژانویه 2020 دانشمندان روند توالی ژنوم ویروسی را بر اساس نمونه‌ها راه اندازی کردند. در این حالت ، فقط سه روز طول کشید تا کل توالی ژنوم ویروس کرونا مشخص شود.
حدود بیست سکانس دیگر از ژنوم ویروس کرونا در سراسر جهان به دست آمده است ، و اگر این موارد با یکدیگر مقایسه شوند ، مشاهده می‌شود که همه این توالی ها بسیار نزدیک به یکدیگر هستند؛ در ویروس‌های مورد بررسی ، تنوع زیادی وجود ندارد ، که نشان می‌دهد ویروس کرونا برای سازگاری و گسترش نیازی به جهش ندارد.
تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنومی موجود در حال حاضر، نشان می دهد که SARS-CoV-2 نزدیکترین ارتباط را با Coronavirus دارد که حامل هر دوی این ویروس ها خفاش SARS است ، و به خاطر همین علت خفاش به عنوان منشاء احتمالی در نظر گرفته شد. ولی مطالعه ما فرضیه ظهور یک نوترکیبی در ژنوم کروناویروس اخیر را رد می کند.

• روش های مقابله با ویروس کرونا و ضدعفونی کردن سطوح :

1. ClO2 (دی اکسید کلر):


دی اکسید کلر (ClO2) یک گاز زرد تا قرمز مایل به زرد در دمای اتاق است. دارای بوی نامطبوع ، مشابه بوی کلر و مانند بوی اسید نیتریک می‌باشد. این ماده از تحریک کننده‌های تنفسی به شمار می آید. دی اکسید کلر خالص در تاریکی پایدار و در حضور نور و روشنایی ناپایدار است. دی اکسید کلر از طریق استنشاق (هوا) در درجه اول به عنوان تحریک کننده دستگاه تنفسی و سپس به عنوان تحریک کننده چشم عمل می‌کند. در هوا ، اجزای تشکیل دهنده دی اکسید کلر به راحتی و در حضور گرما و واکنش های فتوشیمیایی از هم جدا می‌شود که شامل: کُلر ، اکسیژن ،کلرید هیدروژن ، HClO3 ، HClO4، ClO ،پراکسیدکلر و تری اکسیدکلر(وابسته به دما و رطوبت) می‌باشد.
توانایی گاز دی اکسید کلر در ضد عفونی عوامل بیماری زا شناخته شده مانند میکرو ارگانیسم های آزمایشگاهی شامل اسینتوباکتربومان، اشرشیاکلی،انتروکوکوس فکالیس، مایکوباکتریوم اسمگماتیس و استافیلوکوکوس اورئوس می باشد.
در ایالات متحده آمریکا ، اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) حد میزان استاندارد مورد استفاده دی اکسید کلر برای گندزدایی و ضد عفونی افراد را 0.1 ppm تعیین کرده است و همچنین عنوان کرده که برای تاثیر گذاری بیشتر می توان 0.3 ppm (به گونه ای که بیش از 15 دقیقه طول نکشد)،را اعمال کرد. گاز دی اکسید کلر یک ماده تحریک کننده شدید تنفسی و چشمی است که می تواند در غلظت 5 ppm و بالاتر در بدن اثرات تحریک کننده‌ای ایجاد کند.
EPA (سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده) استفاده از دی اکسید کلر را به عنوان یک ضد عفونی کننده آب آشامیدنی می‌شناسد ، و این اصل در دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای ارتقاء کیفیت آب آشامیدنی گنجانده شده است.

2. ازون (O3):


ازون (O3) یک گاز ناپایدار است که شامل سه اتم اکسیژن است. این گاز به این دلیل ناپایدار است زیرا این گاز به راحتی با تشکیل اتم‌های اکسیژن آزاد (رادیکال‌های آزاد) و سطح اکسیژن دیاتومیک (O2) کاهش می یابد.
اتم ها یا رادیکال‌های آزاد اکسیژن بسیار واکنش‌پذیر هستند و تقریباً هر چیزی (از جمله ویروس ها ، باکتری ها ، ترکیبات آلی و معدنی) را که در تماس با ازون باشند را اکسیده می کنند و این ویژگی، ازون را به یک ضدعفونی کننده و اکسیدکننده بسیار قوی تبدیل می‌کند.
طبق توصیه NIOSH ایالات متحده آمریکا (National Institute for Occupational Safety and Health) حد مجاز قرار گرفتن در معرض ازون (0.2 میلی گرم در متر مکعب )است. طبق گفته NIOSH ، سطح ازونِ 5 ppm و بالاتر برای سلامتی انسان خطرناک تلقی می شود.

3. اشعه ماورای بنفش نوع C :

اشعه UVC یک فن آوری ضدمیکروبی مطمئن و مطالعه شده است. این اشعه، DNA درون باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها تخریب می کند.از اشعه UV-C برای چندین دهه در ضد عفونی سطوح صنعتی وگندزدایی آب آشامیدنی استفاده شده است. این اشعه برای استفاده در بیمارستان‌ها بسیار مفید می‌باشد زیرا سبب از بین رفتن باکتری اسپور کلستریدیوم دیفیسیل ،که منبع اصلی عفونت‌های بیمارستانی است ، می شود.
تمامی دستگاه های ضدعفونی کننده با استفاده از لامپ های جیوه UV یا لامپ های UV زنون ، نور UV تولید می کنند. لامپ های UV جیوه در درجه اول نوری را در محدوده 254 نانومتر منتشر می کنند ، در حالی که لامپ های UV زنون ، UV تابشی را در چندین طول موج مختلف میکروب کش منتشر می‌کنند.
طول موج 262 نانومتر برای ضدعفونی و گندزدایی سطوح توسط مراکز معتبر علمی توصیه می شود. قرار گرفتن در معرض اشعهUV درفاصله 18 اینچ به مدت 15 دقیقه باعث سوختگی پوست و چشم می‌شود. تنها اشعه UV که محدودیت فاصله ای‌ندارد (محدودیت زمانی دارد) UV نوع C می‌باشد با طول موج بین 200 الی 280 نانومتر.
به تازگی سازمان بهداشت جهانی (WHO) عنوان می کند که استفاده از لامپ های UV برای ضدعفونی دست و سایر نقاط بدن به دلیل ایجاد ناراحتی‌های پوستی توصیه نمی شود.
در پایین ترین سطح اثرUV بر روی انسان،اشعه UV-C در بازه بین 100 نانومتر و 280 نانومتر قرار دارد. با توجه به طول موجی که UV-C دارد به دلیل وجود اکسیژن،بر روی انسان بی اثر و ناکارآمد می باشند. رایج ترین کاربرد لامپ های UVC به عنوان ضد عفونی کننده در کارخانه‌های بسته بندی مواد غذایی و اماکن تولیدی می‌باشد.

• نگاه مولکولی به ویروس کرونا و مکانیسم اثر آن:

کرونا ویروس ها،ویروس‌هایی با RNA تک رشته‌ای و انولوپ دار (پوشش دار) هستند ، به این معنی که ژنوم آنها شامل یک رشته RNA است (به جای DNA) و اینکه هر ذره ویروسی در یک پوشش پروتئینی پیچیده می‌شود و در داخل پوشش قرار می‌گیرد.
تمامی ویروس ها اساساً همین کار را انجام می‌دهند: به یک سلول هجوم می برند تا از اجزا و اندامک داخل نسخه های زیادی از خود درست کنند،سپس سلول‌های دیگر را به همین ترتیب آلوده می نمایند. اما تکثیر RNA اغلب فاقد مکانیسم‌های تصحیح خطا است که سلول ها هنگام کپی کردن DNA از آن استفاده می کنند ، بنابراین ویروس های RNA دار هنگام تکثیر اشتباه دارند.
کرونا ویروس ها طولانی ترین ژنوم ویروس RNA را تشکیل می دهند و هرچه یک ماده پاتوژن هر چه بیشتر کپی کند ، فرصت بیشتری برای اشتباه وجود دارد. نکته مهم این است که این ویروس ها خیلی سریع جهش می یابند. برخی از این جهش ها ممکن است خصوصیات جدیدی از جمله توانایی آلوده شدن به انواع جدید سلول یا حتی گونه های جدید را به وجود آورد.
یک ذره کروناویروس از چهار پروتئین ساختاری تشکیل شده است: نوکلئوکپسید ، انولوپ (پوشش) ، غشاء و اسپایک (برجستگی روی سطح ویروس). نوکلئوکپسید هسته ژنتیکی را تشکیل می‌دهد،که در یک فضای توپ مانند انولوپ و پروتئین های غشایی محصور می‌شود. پروتئین اسپایک برجستگی‌هایی به شکل گرز را تشکیل می دهد. این برآمدگی‌ها به گیرنده‌های موجود در سلول‌های میزبان متصل می شوند. هنگامی که ویروس به سلول میزبان متصل می‌شود،آنها شروع به شکل گیری در کنار یکدیگر می کنند و سایر پروتئین های ویروسی ممکن است به گیرنده های دیگر متصل شوند.

ارتباط ویتامین D و بیماری کرونا


* تجاربی که جهان در برابر بیماری های اپیدمی ویروسی دیگر از این خانواده کسب نمود :

1. سارس (SARS) :

کروناویروسی که سبب SARS می‌شود ، SARS-CoV نام دارد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)،اولین مورد SARS در نوامبر 2002 در استان گوانگدونگ چین رخ داد. تحقیقات، خفاش‌های نعل اسبی را به عنوان منشاء طبیعی SARS-CoV شناسایی کردند. حیوانات فروخته شده در بازارهای چین نیز احتمالاً در انتقال ویروس از حیوانات به انسان نقش داشتند.
در ابتدا در 10 فوریه سال 2003 بیش از 100 کشته بر اثر یک بیماری عفونی جدید به سازمان بهداشت جهانی اطلاع داده شد. روز بعد ، وزارت بهداشت چین گزارش رسمی از 300 مورد و پنج مورد را به علت سندرم حاد تنفسی منتشر کرد. از آن زمان تاکنون هیچ موردی از SARS گزارش نشده است.


.اطلاعات مختصری در مورد سارس:

- پاتوژن: SARS-CoV
- تعداد کل موارد ابتلا: 8،439 نفر که بیش از 21 درصد از این موارد در کارمندان مراقبت‌های بهداشتی مشاهده شده است.
- تعداد موارد ابتلا در ایالات متحده: 73 نفر
- تعداد کل درگذشتگان: 812 نفر
- نرخ مرگ و میر مورد: 9.6 درصد
- نحوه انتقال و سرایت بیماری سارس: قطرات رها شده در محیط توسط سرفه ، عطسه ، صحبت کردن یا نفس کشیدن
- متوسط دوره کُمون یا نهفتگی بیماری سارس: 5 روز
- نشانه های اصلی بیماری سارس: سرفه (ابتدا خشک) ، تب و اسهال در هفته اول یا دوم بیماری یا هر دو علائم
- گروه های در معرض خطر بیماری سارس: افرادی که شرایط پزشکی حادی دارند
- درمان سارس : بدون درمان خاص
- واکسن سارس : بدون واکسن

2.مرس (MERS): 

بیماری مرس در نتیجه عفونت با کرونا ویروس MERS-CoV رخ می‌دهد. در تاریخ 20 سپتامبر 2012 ، Program for Monitoring Emerging Diseases گزارش داد که کرونا ویروس جدید از نمونه‌های خلط سینه مرد 60 ساله از عربستان سعودی (که 3 ماه پیش درگذشته بود) ، دیده شده است.
طی یک ماه آینده ، تعداد موارد تایید شده MERS، به 5 مورد فوتی و 9 مورد ابتلا ، افزایش یافت. اولین مورد ابتلا ثبت شده در ماه آوریل 2012 می‌باشد. در سراسر جهان ، 27 کشور جهان از سال 2012 موارد بیماری MERS را گزارش کرده‌اند ، اما حدود 80 درصد موارد در عربستان سعودی گزارش شد.
MERS-CoV یک ویروس زونوتیک است به این معنی که در بیشتر موارد عفونت از حیوانات به انسان منتقل می شود. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ، تماس مستقیم یا غیرمستقیم با شتر ، شایع ترین مسیر عفونت زایی این ویروس است. ویروس MERS-CoV شباهت‌هایی با کرونا ویروس‌های اروپایی دارد.


اطلاعاتی مختصر در رابطه با مرس:

- پاتوژن: MERS-CoV
- تعداد کل موارد ابتلا: 2،519 نفر
- تعداد موارد ابتلا در ایالات متحده آمریکا: 2 نفر
- تعداد کل درگذشتگان: 866 نفر
- نرخ مرگ و میر مورد: 34.3 درصد
- نحوه انتقال و سرایت این بیماری: قطرات تنفسی از شخص به فرد دیگر ، نامشخص از شترها به انسان
- علائم اصلی بیماری مرس: تب ، سرفه ، تنگی نفس
- گروه های در معرض خطر بیماری مرس: مردان بالای 60 سال ، به ویژه افرادی که دارای شرایط ویژه پزشکی مانند دیابت ، فشار خون بالا و نارسایی کلیه هستند
- درمان بیماری مرس: بدون درمان خاص
- واکسن بیماری مرس: بدون واکسن

• نگاهی به درمان بیماری کرونا :


تولید واکسن اغلب 8 الی 18 ماه به طول می انجامد (بسته به سختی مراحل تولید و توزیع واکسن ، این فرآیند می تواند تا 10 الی 15 سال طول بکشد).
Seth Berkley ، مدیر عامل مشارکت بهداشت جهانی GAVI (اتحادیه جهانی واکسن‌ها و محصولات ایمنی بدن) می گوید: "برای ابولا ، ما این کار را در 5 سال انجام دادیم. ما بر اساس شواهد می دانیم که می توانیم تولید واکسن کرونا را تسریع دهیم."
اولین بار آزمایش‌های انسانی با یک واکسن تجربی COVID-19 در تاریخ 16 مارس 2020 ، در مؤسسه تحقیقاتی Kaiser Permanente واشنگتن بر روی داوطلبی به نام Jennifer Haller ، ساکن سیاتل ، انجام شد.
واکسن کرونا، آزمایشی،که به طور رسمی mRNA-1273 نامگذاری شده،توسط موسسه ملی بهداشت و شرکت بیوتکنولوژی مستقر در ایالت ماساچوست ساخته شده است. هیچ خطری برای آلوده شدن داوطلب ها وجود ندارد زیرا این تزریق‌ها خود حاوی کرونا ویروس نیستند.
سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌دهد که بیش از 40 واکسن تاکنون برای درمان بیماری کرونا خود را معرفی کرده اند. طبق گزارش‌ها ، تقریباً صد مورد در حال توسعه هستند ، اگرچه فقط تعداد معدودی از این آزمایشات بالینی و واکسن ها تحت آزمایش و بررسی قرار می گیرند.

• واکسن های RNA راه حلی امیدوارکننده برای درمان بیماری کرونا :


به نظر می رسد یک راه امیدوار کننده برای مبارزه با بیماری کرونا این باشد که واکسن همراه با بخشی از ژنوم (RNA) ویروس کرونا به کار گرفته شود.
Marie-Paule Kieny،مدیرتحقیقات سازمان بهداشت عمومی فرانسه INSERM،توضیح می دهد:"مولکول RNA تمام اطلاعات ژنتیکی کرونا ویروس را در خود جای داده است. RNA می تواند در مقیاس وسیع در آزمایشگاه سنتز شود. به همین دلیل می توان از آن برای تولید واکسن در آزمایش های بالینی مورد استفاده قرار داد. واکسن های دیگر مبتنی بر DNA ویروسی یا ویروس های دیگر ضعیف شده است که سبب ایجاد بیماری نمی شوند نیز می توانیم به کار گیریم."

• درمان های بحث برانگیز اما نه از نوع واکسن:


در حالی که جهان به دنبال تولید واکسن ویافتن راه حلی برای درمان قطعی بیماری کرونا می باشد ، محققان و پزشکان در سراسر دنیا از آزمایش‌های ترکیبی ضدونقیض و داروهای موجود برای درمان افراد آلوده به بیماری کرونا را آغاز کرده‌اند ، اما تاکنون درمانی قطعی برای بیماری کرونا ثبت نشده است.
به طور مثال؛ Didier Raoult ، رئیس بخش بیماریهای عفونی این موسسه معتقد است که یک داروی ارزان قیمت و راحت تولیدِ مالاریا می تواند بیماری کرونا را درمان کند که این نظریه اخیرا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رد شد.

 

• اثراتی که ویروس کرونا بر جهان گذاشت:


بیماری کرونا روز به روز با سرعت زیادی به صورت همه گیر گسترش می‌یابد و سراسر جهان را احاطه می‌کند. با این حال ، بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که این بیماری سوی امیدوارکننده ای نیز دارد؛ که انتشار ویروس سبب کاهش آلودگی هوا و آب شده است و احتمالاً این اتفاق جان بسیاری از جانداران در حیات وحش را نجات داده است.
با این وجود ، این بیماری همه گیر که جان بسیاری از مردم را در سراسر جهان می‌گیرد و ضربه مهلکی به اقتصاد کشورها می زند ، مطمئناً نباید به عنوان اتفاقی با تغییرات مثبت دیده شود. اول از همه ، مشخص نیست این میزان کاهش آسیب به محیط زیست تا چه مدت ادامه خواهد داشت. هنگامی که سرانجام اپیدمی فروکش کرد ، انتشار و سطح کربن و سایر آلاینده ها دوباره به حالت پیش از کرونا باز می گردد ، به نظر می رسد تغییراتی که امروز می‌بینیم ، تأثیر ماندگاری بر روی محیط زیست نخواهد داشت.
اقدامات عمومی برای کاهش انتقال بیماری کرونا از فردی به فرد دیگر برای کنترل شیوع فعلی مورد نیاز است. خدمات عمومی انجام گرفته در جوامع پس از کرونا بایستی به گونه‌ای باشد که در مواد ضد عفونی کننده برای ضدعفونی کردن دست‌ها به صورت روزمره ،کمبودی حس نشود. تغییرات اپیدمیولوژیک در عفونت های کروناویروس باید با در نظر گرفتن مسیرهای احتمالی انتقال بین افرادوحیوانات ناقل در نظر گرفته شود.درواقع هنوز تردیدهایی در مورد انتقال ویروس کرونا باقی مانده است که باید به آن‌ها توجه شود.

دکتر برزو سالک ، مدیرمسئول نشریه پزشکی امروز
پژوهشگر و مدیرعالی و اجرایی پروژه‌های دانش بنیان در حوزه ویروس‌شناسی
با همکاری آقای امید آهنگریان
 
جهت مطالعه مقالات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه فرمایید.
تعداد بازدید : 2066

ثبت نظر

ارسال