99-222

ارزش تصویر برداری پزشکی در تشخیص و ارزیابی کووید-19

منبع :‌شمارۀ 1239 نشریه پزشکی امروز

ارزش تصویر برداری پزشکی در تشخیص و ارزیابی  کووید-19

جایگاه تصویر برداری پزشکی در تشخیص درگیری ریوی بیماران کرونایی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است .انجام سی‌تی‌اسکن ریه بدون تزریق کنتراست روش پیشنهادی در تشخیص و همچنین ارزیابی بیمار حین درمان خواهد بود .

چهارشنبه 24 شهریور 1400 ساعت 14:13
دکتر حمیدرضا ادراکی ، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران

جایگاه تصویر برداری پزشکی در تشخیص درگیری ریوی بیماران کرونایی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است .انجام سی‌تی‌اسکن ریه بدون تزریق کنتراست روش پیشنهادی در تشخیص و همچنین ارزیابی بیمار حین درمان خواهد بود . در برخی مرجع‌های انجام HRCT ، یعنی سی‌تی‌اسکن با نفوذ بیشتر و مقاطع ظریف‌تر توصیه گردیده است ، ولی در هر حال در شرایط پاندمی و اپیدمی و بالا بودن میزان اکسپوز اشعه X، این روش قابل بحث خواهد بود .

▪ ارزش تصویر برداری پزشکی در تشخیص و ارزیابی کووید-19 :

شایع ترین و نخستین نشانه در کووید - 19، کدورت خرده‌های شیشه (Ground glass opacity) در لب‌های تحتانی و به‌ویژه سگمان‌های خلفی و لترال ریتین در مجاورت دیواره قفسه صدری و یا پرده پلورخواهد بود که اغلب 5 روز پس از آغاز بیماری حادث می‌گردد و از آنجایی که جرم حجمی ویروس بالا بوده وبه نواحی پایین‌تر نفوذ می‌کند و همچنین در سگمان‌های خلفی و لترال و لب‌های تحتانی ریتین قابل رویت خواهد بود و آغاز به تغییرات التهابی و عفونی می‌کند.

پس از این علامت بسیار مهم ، دیگر نشانه‌ها به ترتیب اهمیت عبارتند از :

کدورت(haziness) ، تراکم نسجی (consolidation)،باند فیبروتیک و ضخامت عروقی (crazy paving) و ریشه ریشه شدن جدارۀ ضایعه می‌باشد .

در سی‌تی‌اسکن بیماران کرونایی، در اغلب مواقع پلورال افیوژن و یا بزرگی غدد لنفاوی نادر است ، کدورت فعال لوبار گسترده به تغییرات برونکوپنومونی و انترستیشیال منجر خواهد شد که به اصطلاح و در نهایت، به آن white lung گفته می‌شود .

سی تی اسکن ریه ساده ( و نه HRCT ) میزان اشعه و زمان کوتاه‌تری تا HRCT دارد .در برخی مراکز از روش های سه‌بعدی (3D) نیز استفاده می‌شود که ارزش بیشتری نسبت به روش دوبعدی ( 2D) ندارد .

بیمار در حین انجام سی‌تی‌اسکن نفس عمیق کشیده ( دم عمیق) و نگه می‌دارد تا آزمایش به پایان برسد و سپس کات‌های ظریف آگزیال ( عرضی ) انجام خواهد شد. رادیوگرافی ساده ریه (حتی دیجیتال ) ارزشی در تشخیص درگیری ریه با کووید -19 را ندارد.

 

▪دکتر حمیدرضا ادراکی
فلوشیپ رادیولوژی, متخصص رادیولوژی
مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران

 

 

 

 

تعداد بازدید : 865

ثبت نظر

ارسال