محرومیت ۲۰درصدزنان باردار و شیرده مبتلا به ایدز ازدسترسی به درمان

محرومیت ۲۰درصدزنان باردار و شیرده مبتلا به ایدز ازدسترسی به درمان

دبیر سومین گردهمایی بین المللی و هفتمین سمینار ایدز با بیان اینکه ۲۰ درصد زنان باردار و شیرده مبتلا به ایدز از دسترسی به درمان محرومند، گفت: وضعیت ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه مطلوب است.

چهارشنبه 14 آذر 1397 ساعت 9:50

دکترمسعود مردانی، در سومین گردهمایی بین المللی و هفتمین سمینار سراسری ایدز به ارائه آماری در خصوص مبتلایان به ایدز پرداخت و افزود: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ موارد جدید ابتلا به ایدز ۳۶ درصد کاهش یافته است.
 
وی ادامه داد: آمار مبتلایان ایدز به ۳۸ درصد کاهش یافته و در طول این مدت با برنامه ریزی هایی که سازمان جهانی بهداشت انجام داده، بیش از ۱۴ میلیون نفر مبتلا، از مرگ نجات یافته اند.
 
مشاور عالی سازمان بهداشت جهانی در مقاومت میکروبی، با بیان اینکه روند کنترل اچ آی وی رو به بهبود است، یادآور شد: ۸۰ درصد از زنان باردار و یا شیرده که اچ آی وی مثبت بوده اند، به درمان دسترسی پیدا کرده اند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تاکنون ۳۵ میلیون نفر در دنیا در اثر ابتلا به ایدز جان خود را ازدست داده اند و در حال حاضر نیز ۳۶,۹ میلیون نفر مبتلا به ایدز در جهان وجود دارد که از این تعداد ۲۱.۷ درصد تحت درمان قرار دارند.
 
مردانی با بیان اینکه امروزه هدف از درمان، پیشگیری نیز است، گفت: در حالی که در برخی کشورها ایدز دیگر به عنوان یک مشکل اساسی مطرح نیست، آسیای میانه وضعیت مطلوبی در این خصوص ندارد.
 
وی با بیان اینکه در کشورهای اطراف، گرجستان، قزاقستان و آذربایجان در زمینه ابتلا به اچ آی وی وضع نامناسبی دارند، یادآور شد: وضعیت ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه نسبتا مطلوب است، اما در زمینه هایی از جمله آموزش مشکلاتی وجود دارد.
 
دبیر علمی هفتمین سمینار سراسری ایدز با اشاره به نقش مهم رسانه ها، دانشگاه ها، آموزش و پرورش و روحانیون در آگاهی بخشی در خصوص این بیماری، تصریح کرد: ایدز فقط مسئله وزارت بهداشت نیست.
 
مردانی با بیان اینکه الگوی ابتلا به ایدز تغییر کرده است، یادآور شد: الگوی ابتلا به ایدز از استفاده از سرنگ مشترک به سمت تماس های جنسی تغییر یافته است، همچنین تقریبا تعداد موارد جدید ابتلا به ایدز در بین زنان و مردان امسال برای نخستین بار برابر شده است.

تعداد بازدید : 1697

ثبت نظر

ارسال