شماره ۱۱۱۴

ماده ای مهم در جلوگیری از بروز زوال عقل

Ref: Frontiers in Aging Neurosciene Journal July 2015

ماده ای مهم در جلوگیری از بروز زوال عقل

مصرف‌ اسید‌چرب امگا3 موجود در ماهی، موجب افزایش انعطاف‌پذیری شناختی در بزرگسالان توسط قدرت بخشیدن به کورتکس سینگوله‌ی قدامی می‌شود.

پنجشنبه 14 مهر 1395
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

یک ارزیابی گسترده در افراد مسن که در‌معرض زوال عقل قراردارند مشخص نمود افرادی‌که اسیدهای‌چرب امگا3 بیشتری مصرف می‌کنند، نتایج آزمون انعطاف‌پذیری شناختی (Cognitive Flexibility) بهتری را نسبت به همسالان خود دارا بوده و از کورتکس سینگوله‌ی قدامی (Anterior cingulate cortex) بزرگتری برخوردار هستند.امگا3 ماده ای مهم در جلوگیری از بروز زوال عقل شناخته شده است.

 

امگا 3 ماده ای مهم در جلوگیری از بروز زوال عقل:

 

[منطقه‌ای از مغز که عامل انعطاف‌پذیری شناختی است].تحلیل‌های تأیید نشده پیشنهاد ‌می‌نمایند که مصرف‌ اسید‌چرب امگا3 موجود در ماهی، موجب افزایش انعطاف‌پذیری شناختی در بزرگسالان توسط قدرت بخشیدن به کورتکس سینگوله‌ی قدامی می‌شود.

پیوند حیاتی میان کمبودهای تغذیه‌ای و بروز اختلال شناختی و اختلالات دژنراتیو و تحلیل برندۀ عصبی مانند بیماری آلزایمر وجود دارد و تغذیه‌ی مطلوب به حفظ عملکرد شناخت (Cognitive function) کمک‌کرده و موجب کُندشدن پیشرفت پیری و کــاهش بـروز بیمـاری‌هـای نـاتــوان‌کننــــده در جـمــعیت سالخورده‌ی سالم می‌شود. «عملکرد اجرایی» (Executive Function) فرآیندهایی مانند برنامه‌ریزی، استدلال، توجه، حل‌مسأله و کنترل رفتارها نسبت به دیگر عملکردهای شناختی در دوران پیری، تمایل به کاهش زودتری دارند.

مقاله مرتبط: تشخیص و درمان زوال عقل

مصرف اسیدهای چرب امگا‌3 به نفع بهبود انعطاف‌پذیری شناختی می‌باشد و  با اندازه‌ی منطقه‌‌ی خاصی در مغز به‌نام کورتکس سینگوله‌ی قدامی مرتبط است که البته بررسی‌های کمی این ارتباط را به‌طورحتمی تأیید نموده‌اند.

دریک بررسی که روی ۴۰ فرد سالخورده‌ی سالم از لحاظ شناختی بین سنین ۶۵ تا ۷۵‌سال متمرکز شده بود؛ این افراد حامل واریانت ژن (e4 APOE) بودند که این ژن در عنوان عامل افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر دیررس کمک می‌کند.

محققان انعطاف‌پذیری شناختی شرکت‌کنندگان را مورد آزمایش قرار‌دادند، میزان اسیدهای چرب EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) و DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک) را در خون اندازه‌گیری نمودند و با استفاده از MRI از مغز آن ها تصویربرداری کردند که تحلیل آماری، ارتباط بین این عوامل را آشکار ساخت.

هدف از این بررسی تأیید ارتباط بین اسیدهای چرب امگا‌3 بالاتر با انعطاف‌پذیری شناختی و حجم بیشتر رژیم‌غذایی ناحیه‌ی کورتکس سینگوله‌ی‌قدامی بود و درنهایت بیانگر این بود که حجم بالاتر در کورتکس سینگوله‌ی‌قدامی، یک میانجی بین اسیدهای چرب امگا3 و انعطاف‌پذیری شناختی است.

 

تعداد بازدید : 1807

ثبت نظر

ارسال