خبرهای امیدبخش پیرامون درمان بیماری ام اس

خبرگزاری ایرنا

خبرهای امیدبخش پیرامون درمان بیماری ام اس

 یکی از مهم‌ترین گزینه‌های درمان موثر بیماری ام اس سلول بنیادی مزانشیمی می باشد

دوشنبه 17 تیر 1398 ساعت 11:41
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

همانطور که بارها اشاره شد ، همچنان راه درمان بیماری ام اس(MS) به طور قطع کشف نگردیده و پژوهشها همچنان در حال انجام است. یکی از این پژوهشها که نام پژوهشگاه رویان و دانشمندان ایرانی نیز در آن می درخشد ، در کنار هشت کشور دیگر شامل انگلیس، سوئد، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، اتریش و کانادا از سال ۲۰۱۴ میلادی با نام

 Mesems : Mesenchymal stem cell for multiple sclerosis را برای استفاده از سلول‌های بنیادی(بن یاخته ها) در درمان بیماری ام اس آغاز نموده است.

دکتر مسعود نبوی ، متخصص بیماریهای مغزواعصاب در گفتگویی که با خبرگزاری ایرنا داشت این گونه عنوان نمود : "جمع‌آوری اطلاعات و کارآزمایی بالینی این طرح به اتمام رسیده و نتایج طرح، شهریور ماه امسال در کنگره بین‌المللی استهکلم سوئد ارائه خواهد شد."
وی حضور محققان ایرانی در این طرح بین‌المللی را افتخاری بزرگ برای کشور اعلام کرد و گفت: کشورهای عضو این طرح تحقیقاتی متعهد شدند که تعدادی بیمار برای کارآزمایی بالینی معرفی کند که این کار توسط ما انجام شده و اطلاعات بالینی آنان در پایگاه طرح تحقیقاتی ثبت شد. در ادامه ایشان  یکی از مهم‌ترین گزینه‌های درمان موثر بیماری ام اس را سلول بنیادی مزانشیمی اعلام کرد و گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری ام اس در مراحل تحقیقاتی و کارآزمایی بالینی است و اگر کسی ادعا کند که با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان این بیماری را علاج کرد یا نادان است یا شارلاتان.

هر چند کارهای تحقیقاتی علمی خوب و قابل قبولی برای استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان ام اس در مراکز معتبر دنیا انجام شده، اما این فعالیت‌ها به کارها و حجم نمونه‌های بیشتری نیاز دارد تا به عنوان راهکاری برای درمان بیماری در نظر گرفته شود.
فلوشیپ ام اس، به راه‌اندازی گروه تحقیقات مغز و اعصاب از سال ۱۳۸۹ در پژوهشگاه رویان اشاره کرد و گفت: از همان سال تعدادی طرح پژوهشی در مورد دو بیماری مهم ام اس و ALS انجام شده است.

وی ادامه داد: طرح پژوهشی در مورد ام اس با حضور ۲۱ بیمار انجام شده که در قالب این طرح سلول‌های بنیادی مزانشیمی به صورت وریدی به بیماران تزریق شد، این طرح جزو اولین طرح‌های بالینی در کل دنیا در خصوص کنترل بیماری ام اس بود که به صورت کارآزمایی بالینی با دو گروه انجام شده است.
وی گفت: نتایج اولیه این طرح شامل بی‌خطر بودن سلول بنیادی و موثر بودن آن در تعدیل بیماری در کنگره اروپایی نورولوژی۲۰۱۳ ارائه شد، سلول‌های بنیادی مزانشیمی دو خاصیت تعدیل و تنظیم سیستم ایمنی بدن و ترمیم سیستم ایمنی بدن را برعهده دارند که محققان ما بیشتر بر خصوصیت اول تمرکز داشتند.

 

 درمان ام اس

 

تعداد بازدید : 1666

ثبت نظر

ارسال