چاقی کودکان و خطر بیماری ام اس

Jama Neurology

چاقی کودکان و خطر بیماری ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. در بیماری ام اس ، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند.

شنبه 29 تیر 1398 ساعت 13:41
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

چاقی از جمله عوامل بروز التهاب در بدن است که سبب تغییر میزان ویتامین D  در بدن و ترکیب باکتری‌های روده می گردد . این مکانیزم در بیماری ام اس نیز دستخوش تغییر می گردد و از این رو پژوهشگران چاقی را یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری ام اس می دانند.

محققان در دانشگاه گوتینگن در آلمان دریافتند که احتمال ابتلا به بیماری ام اس در کودکان چاق دو برابر سایر کودکان می باشد و همچنین این گروه واکنش ضعیف‌تری را نسبت به درمان بیماری ام اس نشان می‌دهند.

بررسی ارتباط چاقی و بیماری ام اس در کودکان:

طی این پژوهش که با بررسی سوابق ۴۵۳ کودک مبتلا به ام اس در یک مرکز پزشکی انجام گرفت، محققان به مقایسۀ سوابق این گروه با ۱۵ هزار کودک دیگر پرداختند و دریافتند احتمال ابتلای کودکان چاق به ام اس دو برابر سایرگروه ها است. همچنین کودکانی که دارای اضافه‌وزن هستند ۳۷ درصد بیش از کودکان دارای وزن متعادل در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. علاوه بر این واکنش کودکان چاق به درمان ضعیف‌تر از کودکان دارای وزن متعادل است و به همین علت احتمال نیاز آن‌ها به یک دروه درمانی اضافی بیش از سایرین است.
این پژوهش از بزرگترین بررسی های صورت پذیرفته پیرامون ارتباط میان چاقی و بیماری ام اس به شمار می آید، اما با این وجود پاسخ قطعی پیرامون ارتباط چاقی و افزایش خطر ابتلا به بیماری ام اس ارائه نمی‌کند. به اعتقاد محققان عامل اصلی ابتلای کودکان به بیماری ام اس عوامل ژنتیکی و محیطی است و چاقی نیز می‌تواند یکی از این عوامل باشد.
مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می‌دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. در بیماری ام اس ، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب به وجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد.
ام اس پیشرونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده اشکال مختلف این بیماری هستند و در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

بررسی ارتباط چاقی و بیماری ام اس در کودکان

 

تعداد بازدید : 1989

ثبت نظر

ارسال