درمان بیماری ام اس باکمک باکتریهای روده

درمان بیماری ام اس باکمک باکتریهای روده

باکتری که Prevotella histicola نام دارد قادر است که بیماری های خود ایمنی را سرکوب نماید.

سه شنبه 1 مرداد 1398 ساعت 10:23

استفاده از باکتری‌های بدن در درمان بسیاری از بیماری های گوارشی و رفع عفونتها امروزه به راه حلی جدید برای محققان بدل گشته است. در درمان اسهال و از میان برداشتن باکتریهای مضری که ممکن است زمینه ساز بروز عفونت گردد.

تا به امروز محققان بر این باور بودند که پروبیوتیک‌ها بر بیماری‌های خارج از دستگاه گوارش تاثیر ندارند؛ از این رو محققان با آزمایش سه گونه باکتری بر روی موشهای مبتلا به بیماری ام اس،  مشاهده نمودند که یک گونه از این باکتریها قادر است که بیماری های خود ایمنی را سرکوب نماید.

باکتری مذکور که Prevotella histicola نام دارد ، در روده انسان کشت می گردد. این باکتری پس از تزریق به موش مبتلا به بیماری ام اس سبب کاهش عملکرد سلولهایی گردید که موجب بروز عفونت شده بودند. این میکروب در عین حال، سبب تقویت گروهی از سلول‌ها مانند سلول‌های T و سلول‌های دندریتیک ( Dendritic cells ) گردید از عوامل مهم مبارزه با بیماری ام اس هستند.  

میکروبیومها دریچه ای تازه به سوی مطالعات روی بیماری ام اس گشوده اند و محققان معتقدند که عدم حضور این میکروب در بیماران مبتلا به بیمار ام اس  و همچنین وجود آن در روده، هنگام درمان بیماران با داروهای بهبوددهنده این بیماری را نشان می‌دهد.

محققان گام را فراتر نهاده و معتقدند که این روش میتواند تاثیرات مشابهی روی بیماری‌های دیگر سیستم عصبی و بیماری‌های خودایمنی داشته باشد.

محققان امیدوارند که با ادامۀ این روند و پیشرفت در مسیر درمانی و استفاده از میکروبهای موجود در بدن انسان ، در درمان بیماری های خارج از روده گامی مهم بردارند.

 

تعداد بازدید : 1884

ثبت نظر

ارسال