پژوهشگران ایران با جیب خالی رتبه کسب می کنند/ اثرات آپارتاید علمی

پژوهشگران ایران با جیب خالی رتبه کسب می کنند/ اثرات آپارتاید علمی

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: پژوهشگران کشور با جیب خالی رتبه اول منطقه را در تولید علم و استنادات علمی کسب کرده اند.

چهارشنبه 11 دی 1398 ساعت 22:55

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر شاهین آخوندزاده امروز در مراسم معرفی برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی در وزارت بهداشت افزود: سیاستمداران تا به حال آنچنان که باید از پژوهش و محققان حمایت نکرده اند اما در مورد رتبه های پژوهشگران پُز اش را می دهند.

وی افزود: توان پژوهشگران هر ساله کاهش می یابد و با توجه به کاهش قدرت پول ملی هم پژوهشگران در مقایسه با کشورهای همسایه دست بسته تر می شوند.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره بودجه پژوهشی یادآور شد: در سال گذشته بودجه تنها ۶۵ درصد تخصیص یافت که این تخصیص نیز به دلیل نامنظم بودن و متغیر بودن کمک چندانی به بخش پژوهشی نمی کند.

وی درباره سئوال برخی از پژوهشگران در زمینه حمایت از دوره های پسادکتری در علوم پزشکی و اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه گفت: به دلیل اینکه افراد در وزارت بهداشت پس از تحصیل در دوره دکتری تخصصی (Ph.D) دارای تعهد خدمت هستند مشکل است که مستقیم به پسادکتری برود.

آخوندزاده از قول وزیر بهداشت برای رفع مشکل تعهد فارغ التحصیلان دکتری تخصصی خبر داد و گفت: ما قول اش را از وزیر بهداشت گرفته ایم که اگر جایی به فرد نیاز نداشت این تعهدات پس از ۶ ماه از میان برود و افراد در صنعت یا پسادکتری تعهدات خود را بگذرانند. در واقع تا زمانی که منع قانونی وجود دارد امکان توسعه پسادکتری در علوم پزشکی محدود است.

وی درباره اثرات آپارتاید علمی در حوزه تحقیقات پژوهشگران ایرانی گفت: متاسفانه دچار آپارتاید علمی هستیم و تا نام ایران را در میان پژوهش و مقاله می بینند برخورد می کنند. در حال حاضر بخشی از پژوهشگران ما ادیتور مجلات علمی خارجی هستند و به دلیل ایرانی بودن نمی توانند دستمزد ادیتور خود را دریافت کنند.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برخی مواقع دیده شده که بلافاصله پس از سابمیت Submit مقاله در یک مجله خارجی، تنها در عرض ۱۵ دقیقه مقاله را رد می کنند. این موضوع کاملا مشخص است که به ایرانی بودن مرتبط است نه محتوای علمی مقاله.

وی یادآور شد: با وجود همه این نامهری ها پژوهشگران ایرانی تمام تلاش خود را برای به ثمر رساندن تحقیقات خود به کار می گیرند.

آخوندزاده اضافه کرد: باید مراقب باشیم علاوه بر تحریم خارجی، نامهربانی های داخلی نیز پژوهش را آزار ندهد. بسیاری از افرادی که به عنوان برگزیده جشنواره رازی انتخاب شده اند در حوزه بالینی حتی مطب خصوصی نداشته اند و یا رشته هایی که به فناوری ختم شده با همکاری بهترین جراحان بوده است.

کد خبر 4809284
تعداد بازدید : 426

ثبت نظر

ارسال