ممنوعیت فلورایدتراپی دانش آموزان بدون رضایت والدین

ممنوعیت فلورایدتراپی دانش آموزان بدون رضایت والدین

رئیس گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: رضایت نامه والدین برای اجرای طرح وارنیش فلورایدتراپی دانش آموزان الزامی است.

یکشنبه 12 آبان 1398 ساعت 19:45

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از خبرگذاری برنا 

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رحمانعلی طاهری، با اشاره به اینکه «وارنیش فلوراید تراپی» عبارت است از رساندن موضعی  فلوراید به دندان‌ها برای محافظت از آنها، اظهار کرد: سالیان درازی است که در علم دندان‌پزشکی تاثیر فلوراید به‌عنوان یک ماده پیشگیری‌کننده از پوسیدگی دندان به اثبات رسیده است.

وی افزود: شاید بزرگ‌ترین کمک به بهبود سلامت دندانی کودکان درسرتاسر دنیا، کشف و کاربرد فلوراید به‌ عنوان یک اقدام پیشگیری از پوسیدگی باشد.

طاهری با اشاره به تاثیرات استفاده موضعی فلوراید روی دندان‌ها، گفت: فلوراید مانع از دست رفتن مواد معدنی سطح دندان می‌شود و اگر شروع پوسیدگی در نقاطی از مینای دندان وجود داشته باشد، درمان با فلوراید می تواندباعث تقویت دندانها شده و از تخریب مینای دندان پیشگیری کند.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه برنامه کشوری طرح تحول سلامت دهان و دندان مدارس ابتدایی، طی موافقتنامه‌ای بین وزرای آموزش و پرورش و بهداشت اجرایی شده است، تاکید کرد: فعالیت‌های چشمگیری بعد از اجرایی شدن این طرح درحوزه پیشگیری و آموزش حفظ سلامت دهان ودندان برای دانش‌آموزان در مدارس مختلف انجام شد به شکلی که در مجموع می‌توان گفت ۸۰درصد دانش‌آموزان ابتدایی  حداقل دو بار درسال تحت پوشش طرح «وارنیش فلوراید تراپی» قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه برنامه سلامت دهان و دندان دانش‌آموزی درراستای طرح تحول سلامت دهان و دندان در سه بخش آموزش، پیشگیری و درمان، از ابتدای سال ۹۴ آغاز شده است، گفت: این طرح، تقریبا ۶۱۳۴۶ مدرسه از مدارس مقطع ابتدایی شهری و روستایی کشور را با جمعیتی حدود ۷ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش خود قرار داده است.

طاهری در ادامه از اجرای دو مرحله ای، طرح وارنیش فلوراید تراپی در مدارس تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: رضایت نامه والدین برای اجرای طرح وارنیش فلورایدتراپی الزامی است و مراقبین سلامت بدون رضایت نامه و اجازه والدین به هیچ عنوان اجازه ندارند برای دانش آموز وارنیش فلورایدتراپی را انجام دهند.

طاهری یادآور شد: بر اساس این طرح مراقبان سلامت پایگاه‌های سلامت وخانه های بهداشت تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت به مدارس مراجعه می‌کنند و وارنیش را به صورت رایگان برای تمام دانش‌آموزانی که رضایت‌نامه از والدین داشته باشند، انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین یافته ها تاثیرگذاری این ماده از ۳۵ تا ۷۰ درصد برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به اثبات رسیده است، خاطرنشان کرد: طبق آخرین یافته های بالینی ثابت شده، اجرای متوالی این طرح ، در دو نوبت در سال و به طور متوسط هر ۶ ماه یک بار برای دانش‌آموزان موثر است.

طاهری توصیه کرد: برای افرادی که ریسک بالایی در برابر پوسیدگی دارند نیز باید هر سه ماه یکبار فلورایدتراپی انجام شود.

وی گفت: در تمام سنین می توان از اثرات پیشگیرانه وارنیش فلوراید تراپی در راستای پیشگیری از پوسیدگی بهره برد ولی بهترین زمان برای انجام و استفاده از این ماده، سنین  زیر ۱۴ سال و تا زمانی که رشد دندان ها تکمیل نشده است.

طاهری با اشاره به مراقبت‌های پیش از وارنیش فلوراید تراپی گفت: برای این که زمان بیشتری وارنیش روی دندان‌ها باقی بماند، فرد پس از وارنیش فلوراید یک ساعت نباید غذا بخورد،‌ بنابراین لازم است پیش از اجرای طرح تغذیه مناسبی داشته باشد تا این امر محقق شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ دانش‌آموزان باید قبل از وارنیش فلوراید تراپی مسواک بزنند و مسواک و خمیردندان همراه داشته باشند و توصیه می‌شود تا ۲۴ ساعت پس از وارنیش از مسواک و نخ دندان استفاده نکنند تا ماده وارنیش روی دندان باقی بماند.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادآور شد:‌ دانش‌آموزانی که مشکل پوسیدگی دندان داشته باشند، پس از وارنیش از سوی مراقبان سلامت و بهورزان به مراکز مشخص شده ارجاع داده می‌شوند و با استفاده ازتعرفه گروه هدف از خدمات دندانپزشکی دانشگاه  بهره‌مند می‌شوند.

طاهری ضمن انتقاد از اظهارنظرهای بی اساس مخالفان اجرای طرح رایگان وارنیش فلوراید تراپی در مدارس، گفت: این باور که موادی که در این طرح استفاده می شود به دلیل رایگان بودن موادی ارزان و بی کیفیت است، باوری غلط و بی پایه و اساس است.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اعلام کرد: دانشگاه های علوم پزشکی بهترین مواد را با بالاترین کیفیت برای این طرح تامین می کنند.

وی توضیح داد: ماده ای که دانشگاه برای دانش آموزان انتخاب کرده است از بالاترین کیفیت و کمترین حالت تهوع برای کودکان و دانش آموزان انتخاب شده است.

طاهری با بیان اینکه بر اساس تحقیقات هر کودک ۱۲ ساله ایرانی به طور متوسط  بین سه الی پنج دندان پوسیده دارد، گفت: به همین دلیل روش‌های پیشگیری ساده و کم‌هزینه را استفاده می‌کنیم تا دندان‌های آنها در دوره کودکی و بزرگسالی سالم بماند.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از کاهش قابل توجه عدد شاخص های DMFT  سلامت دهان و دندان دانش آموزان در سطح کشور از ۲.۹ به ۱.۸۳ خبر داد و گفت: این عدد نشان از این دارد که این ماده تاثیر مثبت خود را به جای گذاشته است.

وی تصریح کرد: سیستم دندانی تمایل به حرکت رو به جلو دارد و اگر دندان‌های شیری به دلیل عفونت یا درد از حفره دهانی خارج شود، فضایی که به رویش دندان‌های دایمی اختصاص دارد، با حرکت دندان‌های مجاور تنگ می شود و سبب کجی و نامنظمی دندان ها می شود و زمینه پوسیدگی در کودکان را فراهم می کند.

طاهری، اهمیت دندان‌های شیری و ترمیم آن را برای پیشگیری از مشکلات دندان‌های دایمی و حفظ زیبایی ضروری دانست.

بیشتر بخوانید:

  • آغاز طرح‌های غربالگری بینایی و شنوایی در شادگان
  • پیام وزیر آموزش‌وپرورش به مناسبت هفته تربیت‌بدنی و ورزش
تعداد بازدید : 411

ثبت نظر

ارسال