علت ناخن جویدن در کودکان چیست؟/ بررسی عادات غلط کودکان و شیوه رفتار با آن‌ها

علت ناخن جویدن در کودکان چیست؟/ بررسی عادات غلط کودکان و شیوه رفتار با آن‌ها

ابهری گفت: ناخن جویدن یک اختلال محسوب می‌شود و از بین بردن آن در دوران کودکی آسان‌تر است؛ این مساله می‌تواند تا بزرگسالی ادامه داشته باشد و بعدها به صورت یک عادت درآید.

یکشنبه 12 آبان 1398 ساعت 19:20

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از خبرگذاری برنا 

 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجید ابهری، روانشناس و رفتارشناس اجتماعی، با بیان اینکه گاهی کودکان ناخن جویدن را از والدین یاد می‌گیرند یا به علت اضطراب و استرس به این عمل روی می‌آورند، گفت: ناخن جویدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل کاهش اعتماد به نفس شود؛ به این صورت که کودکانی که ناخن می‌جوند بیشتر نزد همسالان خود دستان‌شان را مخفی می‌کنند و این موضوع باعث خجالت آنها می‌شود.

او ادامه داد: ناخن جویدن یک اختلال محسوب می‌شود و از بین بردن آن در دوران کودکی آسان‌تر است؛ این مساله می‌تواند تا بزرگسالی ادامه داشته باشد و بعدها به صورت یک عادت درآید.

این روانپزشک بهترین شیوه رفع ناخن جویدن را پیدا کردن منبع استرس در کودک دانست و با رفع آن مساله، ناخن جویدن به راحتی می تواند کنار گذاشته شود.

این رفتارشناس توصیه کرد: بهتر است برای پیشگیری از این عمل، ناخن‌های کودکان کوتاه شود و والدین سوهان بزنند تا حتی نتواند تکه‌های کوچک ناخن را به دندان بگیرد.

او افزود: والدین همچنین می توانند چسب‌های زخم رنگی به روی انگشتان کودک بزنند و باید به یاد داشته باشند تهدید، تنبیه، پاشیدن فلفل و دارو به روی انگشتان نه تنها تاثیری ندارد، بلکه می‌تواند مشکلات را تشدید کند.

به گفته ابهری منحرف کردن حواس در هنگام جویدن ناخن مهم است و والدین از کودک کارهایی بخواهند تا مجبور شود برای انجام آن کارها از انگشت های خود استفاده کند.

ابهری با بیان اینکه باید از کودک علت ناخن جویدن را جویا شد، تصریح کرد: بهتر است منتظر پاسخ کودک که چرا ناخن می‌جوند، نباشیم و او را به خاطر انجام این عمل سرزنش نکنیم؛ باید به دنبال علت بود و توجه کرد که کودک در چه مواقعی این عمل را انجام می‌دهد. مثلا موقعی که می‌خواهد در مورد مساله مهمی با شما صحبت کند یا در هنگام تماشای فیلم‌های وحشتناک این کار را انجام می‌دهد.

این آسیب‌شناس در پایان گفت: باید والدین جست و جو کنند که چه چیزی باعث شده آرامش و امنیت کودک به هم بخورد و این تلاش و کاوش برای پیدا کردن مشکل کودک و حل آن می‌تواند بزرگترین گام برای از بین بردن اختلال جویدن ناخن باشد.

بیشتر بخوانید:

  • با ترس‌کودک چه کنیم؟
  • عوامل اضطراب در کودکان
تعداد بازدید : 413

ثبت نظر

ارسال