رونق زیست‌بوم فناوری‌های زیستی/حوزه دارو در مبارزه‌ای دشوار با ساختارهای وارداتچی قرار دارد

رونق زیست‌بوم فناوری‌های زیستی/حوزه دارو در مبارزه‌ای دشوار با ساختارهای وارداتچی قرار دارد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به حاصل‌خیز شدن زیست‌بوم فناوری‌های زیستی به کمک شتابدهنده‌های بخش خصوصی، گفت: شتابدهنده‌های زیست‌فناوری به یک الگوی موفق برای دیگر حوزه‌ها بدل شده و نقش‌آفرینی بیش از ۲۰ شتابدهنده زیست‌فناوری، به رونق زیست‌بوم این حوزه و تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصولاتی با ارزش افزوده بالا منجر شده است.

دوشنبه 13 آبان 1398 ساعت 18:41

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، صبح امروز و در سالن همایش‌های رازی، فعالان دانش‌بنیان تولیدکننده هفت محصول فناورانه زیست‌فناوری که به طور موفقیت آمیز از شتابدهنده پرسیس‌ژن خارج شده‌اند، در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قراردادهای خود را با سرمایه‌گذاران منعقد کردند.

الگوی موفق شتابدهنده‌ها و رونق زیست‌فناوری

سورنا ستاری در این مراسم از نقش‌آفرینی اثرمند شتابدهنده‌ها در رسیدن ایده‌ها به محصول گفت و ادامه داد: بیش از ۱۰۰ شتابدهنده در حوزه‌های گوناگون فناوری، ایده‌های نوآورانه را به محصول می‌رسانند. بیش از ۲۰ شتابدهنده فعال در حوزه زیست‌فناوری، تولید پیشرفته‌ترین داروهای زیستی و نوترکیب را به همراه داشته و زیست‌فناوری کشور را در مسیر تحول آفرینی قرار داده‌است.

ستاری، از موفقیت‌آمیز بودن پیاده‌سازی الگوی شتابدهنده‌ها در زیست‌فناوری گفت و ادامه داد: روزهای نخست مشخص نبود ایده شتابدهنده در حوزه زیست فناوری تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد؛ خوشبختانه مدل شتابدهنده در حوزه زیست‌فناوری به یک الگوی موفق در رونق ارتباط میان فناوری و صنعت بدل شد.

وی افزود: شرکت‌هایی که از شتابدهنده پرسیس ژن خارج شده و به شرکت‌های بزرگی بدل شدند، اکنون به ارزش‌های چند ده میلیاردی رسیده‌اند.

ستاری، پیشرفت چشمگیر و نمایان زیست‌فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه را الگویی مناسب از فرهنگ واقعی تولید و نشان‌دهنده ضرورت گذار از نگرش وارداتچی و کارخانه‌داری دانست و گفت: اگر نتوانیم ماشین‌سازی و طراحی کنیم و نتوانیم بهینه‌سازی خط تولید، مدیریت و نوآوری انجام دهیم، عملا از داشتن کارخانه‌هایی که صرفا به تکنسین نیاز دارد، فراتر نرفته‌ایم. صنعت زیست‌فناوری ایران اکنون علاوه بر تولید ماده اولیه، تجهیزات، ماشین‌آلات و فرآیندها را در داخل کشور طراحی و بهینه‌سازی می‌کند و این یعنی زیست‌بوم نوآوری در حوزه فناوری‌های زیستی به بلوغ رسیده است. این زیست بوم باید به همین ترتیب برای همه حوزه‌های فناوری کامل شود.

وی با بیان این‌که خوشبختانه زیست بوم زیست فناوری در کشور رونق گرفته است، گفت: این زیست بوم با نگاه صنعت‌محور شتابدهنده‌های بخش خصوصی، به یک الگوی موفق برای دیگر حوزه‌های فناوری بدل شده است. شتابدهنده‌های زیست‌فناوری، نوآوری‌ها را به محصول می‌رسانند و جوان خلاق و دانش‌آموخته، برای تبدیل ایده به محصول، راهی روشن فراروی خود می‌بیند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، ماندگاری جوانان خلاق و نخبه حوزه‌های پزشکی، داروسازی و زیست‌فناوری را از دیگر آثار ارزشمند رونق زیست‌بوم فناوری‌های زیستی دانست و گفت: میزان خروج دانش آموختگان داروسازی بسیار اندک است، چراکه شرکت‌های فعال این حوزه، با آغوش باز از استعدادهای خلاق و جوان کشور استقبال می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اهمیت حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حمایت و رونق ایده‌های نوآورانه، اظهار کرد: بخش خصوصی با شناخت صحیحی که از اهمیت اولویت‌های نوآورانه دارد، ایده‌های کارآمد و ارزش‌آفرین جوان خلاق را در مسیر تولید محصول، خلق ارزش افزوده و توسعه حمایت و هدایت می‌کند.

صیانت از بازار و تولیدکننده دانش‌بنیان داخلی

ستاری بر نقش کلیدی سازمان غذا و دارو در حمایت از ایده‌های نوآورانه و ورود محصولات دارویی پیشرفته و ایران‌ساخت به بازار تأکید کرد و گفت: این سازمان جزو حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین بخش‌های کشور است و خوشبختانه از صفر تا صد محصول را بررسی و تایید و روانه بازار می‌کند. نگرش این سازمان در حمایت از تولیدات نوآورانه دارویی و غذایی، باید به دیگر سازمان‌ها نیز تسری پیدا کند. حوزه دارو در مبارزه‌ای دشوار با ساختارهای وارداتچی قرار دارد و حمایت دستگاه‌های تصمیم‌ساز و اثرگذار است که می‌تواند شرکت‌های نوآور داخلی را یاری کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور بر ضرورت صیانت از بازار و تولیدکنندگان دانش‌بنیان داخلی تأکید کرد و گفت: کشورهای پیشرفته و موفق، از بازار خود کامل و تمام قد حمایت می‌کنند. نباید درهای بازار داخلی به روی فرهنگ وارداتچی گشوده باشد تا تولیدکننده داخلی به راحتی مورد هدف قرار بگیرد. فرهنگ خام‌فروش و منبع‌محور، سال‌هاست بر مدار واردات حرکت کرده است و به تولیدکننده داخلی توجهی ندارد؛ اما این رویکرد با تحول‌آفرینی اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگ نوآورانه‌ای که به همراه خود می‌آورد، دستخوش تحول می‌شود.

سربازان پیشرو در میدان مبارزه با فرهنگ خام‌فروش و وارداتچی

ستاری، فعالان جوان و خلاق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را سربازان خط مقدم میدان مبارزه با فرهنگ خام‌فروش و وارداتچی دانست و گفت: گرچه فرهنگ وارداتچی مبتنی بر نفت‌فروشی، سال‌هاست ریشه دوانده و از حمایت و سرمایه برخوردار است، اما در این میدان مبارزه، جوانان خلاق و کارآفرین، از سلاح قدرتمند نوآوری و انگیزه برخوردارند. همه بخش‌های کشور از جامعه و مسئولان تا فعالان زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی باید اراده‌مند، یکدل و یک صدا در این میدان گام بردارند تا پیروزی حاصل شود. هیچ قدرتی نمی‌تواند در مقابل یک جوان که اراده، اعتماد به نفس و خودباوری دارد، سد راه شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از آمادگی کامل برای حمایت از شتابدهنده‌ها و ایجاد زمینه حضور بخش خصوصی در این حوزه گفت و ابراز امیدواری کرد: سرمایه‌گذاران کشور به این باور برسند که سرمایه گذاری روی جوانان خلاق و کارآفرین کشور، سرمایه‌گذاری صرفا روی یک ایده نیست، بلکه یک فرهنگ و اقتصاد جدید می‌آفریند. فرهنگ و تفکری که فرهنگ پول محوری و واردات و تکیه بر خام فروشی را به کناری می‌زند و با استفاده از ابزار کارآمد نوآوری، کشور را به پیشرفت می‌رساند.

وی مهم‌ترین مزیت کشور را برخورداری از سرمایه انسانی جوان و خلاق دانست و گفت: اگر بنا بود با صرف هزینه‌های کلان و خام فروشی، پیشرفت و فناوری حاصل شود، بسیاری از کشورهای برخوردار از منابع غنی نفتی اکنون می‌توانستند در این راه موفق باشند، اما پیشرفت فناورانه نیازمند سرمایه‌ای ارزنده‌تر یعنی نوآوری‌های نهفته در باور و اندیشه جوانان است. خوشبختانه ایران کشوری غنی از معادن ارزشمند نوآوری جوان‌هاست و باید به کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی، کشف و بالنده شود.

تولید غذا و داورهای زیستی دام و انسان اولویت حمایتی معاونت علمی و فناوری است

در بخش دیگری از این مراسم، مصطفی  قانعی دبیر ستاد زیست فناوری با بیان این‌که یک تحول جدی و گام بزرگ در حوزه دارویی ایران رخ داده است، اظهار کرد: یکی از انتقادها این بود که فناوری دانشگاهی‌ها کاربردی نیست، اما اکنون فناوری‌ها چندین گام جلوتر قرار دارند و نیازهای صنعت کشور را تأمین می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که برای حمایت از تولیدات دانش‌بنیان این حوزه باید چند گام مهم و اثرمند از جمله حذف فرآیندهای پیچیده تأیید و ورود داروهای مورد تأیید به فهرست وزارت بهداشت صورت بگیرد، افزود: کاری که شرکت‌های دانش‌بنیان در تولیدات حوزه زیست فناوری صورت دادند، بسیار برجسته بوده و نیازمند حمایت از سوی نهادهای تصمیم ساز این حوزه است. سهم حمایت‌ها نسبت به همتی که فعالان این حوزه کردند بسیار ناچیز بود و تلاش این شتابدهنده و شرکت‌های دانش‌بنیان بود که مدل تازه شتابدهنده در حوزه زیست‌فناوری را جا انداخت و در تولید پیشرفته‌ترین فرآورده‌های دارویی اثرگذار شد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهور با اشاره به گام‌های اثرمند و جدی فعالان دانش‌بنیان کشور در تولید داروهای پیشرفته و نوترکیب گفت: حضور شتابدهنده‌ها فرآیند رسیدن ایده به محصول را در حوزه زیست‌فناوری تسریع بخشید و به مدلی موفق بدل شد. این مدل باید به عنوان یک الگو بازتاب داده شود تا نشان دهد ایران علیرغم شرایط پیچیده تحریم‌ها و محدودیت‌ها، چگونه به موفقیت در تولید این فرآورده‌ها دست یافته است.

قانعی با بیان این‌که ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، به عرصه حمایت از تأمین نیاز کشور به دارو و غذای دام، طیور و آبزیان و نیز تولید تعدادی از واکسن‌ها وارد شده است، اظهار کرد: کار بسیار بزرگی که در حوزه داروهای انسانی صورت گرفته، در عرصه دام، طیور و آبزیان نیز دنبال خواهد شد. در حوزه دام، طیور و آبزیان ظرفیت بالقوه و توانایی‌های خوبی داریم که اقتصاد بزرگ نهفته در این بخش را که سرنوشت ساز هم هست، به دست بیاوریم و ضمن کاهش وابستگی‌ها، ارزش و اشتغال‌آفرینی کنیم.

انعقاد قرارداد ۷ محصول فناوری حوزه فناوری‌های زیستی

در این مراسم، ۷ محصول فناور خارج شده از پرسیس‌ژن در حوزه‌ آنتی‌بادی‌های منوکلونال، واکسن‌های طیور محصولات مشتق از پلاسما، فرآورده‌های پروبیوتیک به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و صنعت رسید. 

در مجموع ۱۳ فناوری پیشرفته دارویی ارائه شد که از این میان، تعداد هفت فناوری در حضور معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری به قرارداد با سرمایه‌گذار رسید.

شتابدهنده پرسیس ژن از ایده‌های نوآورانه در حوزه فناوری‌های زیستی حمایت و این ایده‌ها را برای تبدیل شدن به محصول و ورود به بازار فناوری حمایت می‌کند. این شتابدهنده که سه سال از عمر آن می‌گذرد تا کنون ۱۹ طرح را مورد حمایت شتابدهی قرار داده که چهار مورد منجر به ورود به بازار شد و دو مورد نیز به مطالعه بالینی رسیده است.

۱۳ شعبه از شتابدهنده پرسیس‌ژن در نقاط مختلف کشور، تجهیز و فراهم شده است که ضمن ایجاد اشتغال برای بیش از ۴۷۰ نفر شامل ۱۱۰ متخصص دکتری، ۴۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را به واسطه تولیدات دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های زیستی به همراه داشته است.

فاکتور رشد فیبروبلاستی، پروژه ضد هاری، سرم ضد هپاتیت ب، محصول روگام، دهانشویه پروبیوتیک، کیت الایزا، واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از محصولات فناورانه‌ای بود که در این مراسم به قرارداد با سرمایه‌گذار رسید.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 280

ثبت نظر

ارسال