درمان خانگی زخم معده با تغذیه و رژیم غذایی مناسب

درمان خانگی زخم معده با تغذیه و رژیم غذایی مناسب

برخی از روش‌های درمانی طبیعی خانگی می‌توانند درد و سایر علائم مرتبط با زخم معده را تسکین دهند.

دوشنبه 13 آبان 1398 ساعت 0:20

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از خبرگذاری برنا 

 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بسیاری از قسمت‌های بدن از جمله پوشش داخلی یا استر معده ممکن است دچار زخم و جراحت شوند. برخی از روش‌های درمانی طبیعی خانگی می‌توانند درد و سایر علائم مرتبط با زخم معده را تسکین دهند.

زخم معده جراحتی است که در آستر معده یا اثنی عشر که اولین قسمت از روده کوچک است ایجاد می‌شود. زخم معده همچنین با عناوین اولسر پپتیک ، زخم گوارشییازخم اثنی عشر نیز شناخته می‌شود. زخم معده هنگامی ایجاد می‌شود که اسید معده آستر معده را تحریککرده باشد.

علل زخم معده

علل زخم معده عبارتند از:

• عفونت به دلیل باکتریهلیکوباکتر پیلوری

• استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) ، مانند ایبوپروفنیا آسپرین

برخی افراد معتقدند استرس یامصرف غذاهای تند نیز باعث ایجاد زخم می‌شوند. البته این شرایط باعث ایجاد زخم نمی‌شوند اما می‌توانند با افزایش تولید اسید معده آن را بدتر کنند.

چنددرمان خانگی برای زخم معده

کسی کهبه زخم معده مبتلا است، ممکن است در معده خود احساس سوزش داشته باشد . این احساس سوزش اغلب ممکن است:

  • چند دقیقهیا چند ساعت طول بکشد
  • پس از مصرف آنتی اسیدیا متوقف کردن مصرف مواد غذایی، تسکین پیدا کند
  • در حدود نیمه شب یا هنگام صرف غذا شروع ‌شود
  • به مدت چند هفته درد تسکین یافته و مجددا عودکند

استفاده از این داروهای خانگی علائم زخم معده را تسکینمی‌دهد:

مصرف محصولات پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها اورگانیسم‌های زنده‌ای هستند که به بازگرداندن تعادل باکتری‌های دستگاه گوارش کمک می‌کنند. آن‌ها علاوه بر کمک به بهبود سلامتیروده، می‌توانند به درمان زخم‌های گوارشینیز کمک کنند.

طبقیک مطالعه تحقیقاتی که در سال 2014  انجام شده، پروبیوتیک‌ها نمی‌توانند باکتری‌های هلیکوباکتر  پیلوری را از بین ببرند. با این حال، ممکن است میزان باکتری‌های موجود را کاهش داده ، روند بهبودی را تسریع کرده و برخی علائم را بهبود بخشند.

استفاده از محصولات پروبیوتیک در کنار سایر درمان‌ها ، ممکن است به ریشه کن کردن باکتری‌های مضر کمک کنند.

شما می‌توانید پروبیوتیک‌ها را در منابع زیرپیدا کنید:

• ماست

• غذاهای تخمیر شده

• مکمل‌های پروبیوتیکی

برخیاز غذاها نیز حاوی پروبیوتیکهستند. اما بهتر است مکمل مصرف کنید زیرامقدار پروبیوتیک در مکمل‌ها بیشتر است.

زنجفیل

بسیاری از مردم معتقدند زنجفیل تاثیر خوبی در محافظت از معده دارد. برخی افراد از آن برای درمان بیماری‌های معده و مشکلات گوارشی مانند یبوست ، نفخ و ورم استفاده می‌کنند.

یک مطالعه تحقیقاتی که در سال 2013انجام شده نشان می‌دهد که زنجفیل می‌تواند به درمان زخم معده ناشی از باکتریهلیکوباکتر پیلوری کمک کند. خوردن زنجفیل همچنین ممکن است از ایجاد زخم‌ معده ناشی از مصرف داروهای ضد‌ التهاب غیر استروئیدی جلوگیری کند.

با این حال ، بسیاری از این نتایجحاصل تحقیقاتی است که روی حیواناتانجام شده ، بنابراین مشخص نیست که تاثیرآن برای انسان هم به همین صورت باشد.

میوه‌های رنگی

بسیاری از میوه‌ها حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئید هستند که نوعی پلی فنول است. فلاونوئیدهادر رنگین شدن میوه‌ها تاثیر دارند.

طبقیک مطالعه تحقیقاتی که در سال 2011 انجام شده ، پلی فنول می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. این ترکیب همچنین می‌توانند به بهبود طیف وسیعی از مشکلات دیگرگوارشی ، از جمله اسپاسم و اسهال کمک نماید.

فلاونوئیدها از استر معده در برابر ایجاد زخم محافظت می‌کنند. آنها با افزایش مخاط معده مانع از رشد باکتری‌های هلیکوباکتر پیلوریشده و به این شکل از ایجاد زخم معده جلوگیری می‌کنند. فلاونوئیدهاخواص آنتی‌اکسیدانینیز دارند.

میوه‌های زیر حاوی فلاونوئید هستند:

•سیب

•بلوبری (ذغال اخته)

•گیلاس

• لیمو و پرتقال

•آجیل

موزسبز یا موز پلنتین

موز پلنتین یا موز سبز از انواع گیاه موز است. تحقیقات انجام شده در سال 2011 نشان می‌دهند که موز پلنتین نارس ممکن است تأثیر مثبتیدر درمان زخم معده داشته باشد.

موز پلنتین نارس حاوی فلاونوئیدی به نام لوکوسیانیدیناست. لوکوسیانیدین باعث افزایش میزان مخاط معده می‌شود. این میوه همچنین ممکن است اسیدیته معده را کاهش داده و به این شکلمی‌تواند به جلوگیری و تسکین علائم زخم کمک کند.

عسل

عسل یک شیرین کننده محبوب و طبیعی است که در سراسر دنیا استفاده می‌شود. افرادی که مرتبا عسل مصرف می‌کنند می‌توانند از مزایایکه عسل برای سلامتیدارد برخوردار شوند.

طبق یک مطالعه تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شده است عسل مانوکا دارای اثرات ضد میکروبیبرای مقابله با باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. این نشان می‌دهد که عسل می‌تواند برای درمان زخم معده مفید باشد. مردم برای تسریع در روند بهبود دیگر زخم‌ها از جمله زخم‌های پوستیو سوختگینیز از عسل استفاده می‌کنند. (برگرفته از سایت کلینیک زیبایی رازی)

زردچوبه

زردچوبهیک ادویه زرد رنگ محبوب است که اغلب در هند و سایر مناطق جنوب آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثل فلفل‌های چیلی، زردچوبه نیز حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. محققان شروع به مطالعه درباره مزایایی که ممکن است کورکومینبرای سلامتی داشته باشد کرده‌اند.

طبق یک مطالعه تحقیقاتی که در سال 2013 انجام شده است کورکومین دارایاثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است به جلوگیری از زخم معده کمک کند. با این حال ، مطالعات انسانی محدودیدر این خصوص انجام شده است.

برای بررسی اینکهمیزان تاثیر زردچوبه در معالجه زخم معده، همچنان باید تحقیقات بیشتری انجام شود. با این حال نتایج اولیه مثبت به نظر می‌رسند. دانشمندان امیدوارند که زردچوبه بتواند به تسکین علائم زخم معده و معالجه دیگر زخم‌ها کمک کند.

بابونه

برخی افراد برای درمان اضطراب خفیف، اسپاسم روده و التهاب از گل بابونه و چای بابونه استفاده می‌کنند.

یک مطالعه تحقیقاتی که در سال 2012 منتشر شده ، گزارش داده است که عصاره بابونه نیز ممکن است دارایخواص ضد زخم معده داشته باشد. برخی محققان فکر می کنند که بابونه می‌تواند زخم معده را مهار کرده و زمان بهبود آنرا کاهش دهد.

با این حال ، بیشتر ایننتایجحاصل مطالعاتی است که روی حیواناتانجامشده و محققان نمی‌دانند آیا بابونه اثرات مشابهی برای انسان‌ها نیزداردیا خیر.

سیر

سیر در بسیاری از نقاط جهان به دلیلطعمی که برای غذا ایجاد می‌کند محبوبیت زیادی دارد. سیرخواص ضد میکروبی و ضد باکتریاییدارد که باعث می‌شود در مبارزه با عفونت‌ها مفیدباشد.

به نقل از متخصصین کلینیک پوست و مو رازی برخی از مطالعات حاکی از اثربخشی سیر در معالجه زخم‌ها می‌باشند. به عنوان مثال ، یک مطالعه تحقیقاتی که در 2016 روی حیوانات انجام شده  نشان داده است که سیر می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت زخم‌ها کمک کرده و روند بهبودیآن‌ها را سرعت ببخشد.

طبقیک مطالعه تحقیقاتی که در سال 2015  انجام شده، سیر ممکن است به جلوگیری از رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری نیز کمک کند. نتایج پژوهشی دیگری در مقیاسی کوچکترکه در سال 2015 انجام شده نشان می‌دهد که خوردن دو حبه سیرهمراه با غذا ، دو بار در روز ، می‌تواند اثرات ضد باکتریاییبرای مقابله با باکتری هلیکوباکتر پیلوریداشته باشد.

شیرین بیان

شیرین بیانیک ادویه محبوب است که بومی مناطق مدیترانه‌ای و آسیا است. مردم صدها سال است از شیرین بیان در داروهای سنتی استفاده کرده‌اند. برخی معتقدند که خوردن ریشه شیرین بیان خشک می‌تواند به درمان و جلوگیری از زخم معده کمک کند.

با این حال ، تحقیقاتبیشتر بر استفاده از مکمل شیرین بیان ، و نه ریشه شیرین بیان خشک متمرکز هستند. بنابراین ، افرادی که بخواهند از شیرین بیان برایدرمان زخم معده خود استفاده کنندمی‌توانند استفاده از مکمل شیرین بیان را امتحان کنند.

یک مطالعه تحقیقاتی که در سال 2013 انجام شده نشان داده که مصرف مکمل شیرین بیان می‌تواند به مبارزه با عفونت باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک کند. اینپژوهش نشان می‌دهد که این مکمل به جلوگیری از رشد باکتری‌ها کمک می‌کند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک روغن گیاهی محبوب است که در بسیاری از لوسیون‌های موضعی ، مواد آرایشی و مواد غذایییافت می‌شود. نتایج برخیتحقیقاتنشان دهنده  نتایج مطلوبیاست که از مصرف آلوئه ورا در بهبود زخم معده حاصل شده است.

به عنوان مثال ، پژوهشی که در سال 2011 روی موش‌ها انجام شده گزارش داده  که آلوئه ورا زخم‌ معده را به روشی مشابه داروهایمعروف ضد زخم درمان می‌کند.

داروهای  زخم معده

داروهایی که برای درمان زخم معده تجویز می‌شوند بسته به علت ایجاد زخم معده متفاوت خواهند بود. اگر مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باعث ایجاد زخم معده شود، پزشک به احتمال زیاد به افراد توصیه می‌کند مصرف آن داروها را متوقف کردهیا کاهش دهند این افراد می‌توانند برای کنترل و تسکین درد خود از داروی دیگریاستفاده کنند.

• پزشک ممکن است برای کاهش اسید معده و محافظت از پوشش معده داروهای مهارکننده پمپ پروتون (PPI) تجویز کند. این داروها نمی‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند ، اما می‌توانند به مبارزه با عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر  پیلوری کمک کنند. برخی از انواع این داروهاعبارتند از: شامل نکسیوم، لانزوپرازول و امپرازول.

• پزشک ممکن است داروهای بلوک کننده هیستامین نیز تجویز کند. این داروها مانع از تولید بیش از حد اسید معده می‌شوند. از جمله این داروها رانیتیدینو فاموتیدینهستند.

• ممکن است پزشک داروی محافظی به نام سوکرالفیترا نیز  تجویز کند. ایندارو به جلوگیری از آسیب دیدگی بیشترنواحی اطراف زخم معده کمک می‌کند.

• هنگامی که عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر  پیلوری باعث زخم معده شود، پزشک ممکن است برای درمان آنتی‌بیوتیک نیز تجویز کند. از آنجا که باکتری هلیکوباکتر پیلوریممکن است به سختی از بینبروند، بیمار باید تمام دوزهای دارو را، حتی پس از از بین رفتن علائم دقیقاطبق تجویزپزشک مصرف کند.

اغلب اوقات ، پزشک برای درمان زخم معده، چندین دارو و روش درمانی را با هم ترکیب می‌کند. درمان‌های ترکیبی به رفع درد، جلوگیری از آسیب بیشتر و درمان هرگونه عفونت کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

  • از بین بردن سریع نفخ شکم
  • 50 درصد مبتلایان به بیماری دیابت از بیماری خود بی خبرند
تعداد بازدید : 515

ثبت نظر

ارسال