دانشگاه با پرداخت گرنت‌های پژوهشی نیمه اول سال خودش را بدهکار کرد

دانشگاه با پرداخت گرنت‌های پژوهشی نیمه اول سال خودش را بدهکار کرد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه تاکنون ۸۰ درصد بودجه این دانشگاه تخصیص داده شده و اگر تا آخر سال به صد درصد نرسد، به نوعی سهم ۱۵ درصدی پژوهش حذف می‌شود، گفت: گرنت‌های پژوهشی ۶ ماهه اول سال را تمام و کمال دریافت کردیم که این برای دانشگاه با سختی همراه بود و به نوعی دانشگاه با پرداخت گرنت‌های پژوهشی خودش را بدهکار کرد.

شنبه 30 آذر 1398 ساعت 19:19

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

محمد رحیمیان به تشریح وضعیت تخصیص بودجه پژوهشی و تأمین منابع مالی این بخش در دانشگاه تهران پرداخت و توضیح داد: در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که از لحاظ بودجه در مضیقه هستیم؛ اما با این وجود پتانسیل‌هایی داریم که از آن‌ها استفاده می‌کنیم و دانشگاه موفقیت‌های خوبی هم داشته است.

وی ادامه داد: لوازم و تجهیزاتی که داریم، قدیمی است؛ اما در شرایطی که امکان به‌روز کردن آن‌ها را نداریم، می‌توانیم از آن‌ها به صورت بهینه استفاده کنیم؛ بنابراین تجهیزات ما در آزمایشگاه‌های مختلف در سال‌های گذشته به طور فعالانه مورد استفاده اساتید و دانشجویان قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران درباره تخصیص بودجه امسال گفت: تا سال گذشته در شرایط بحرانی هم صد در صد بودجه پژوهش تخصیص داده شده، اما امسال و در آستانه ماه دهم سال، ۸۰ درصد بودجه تخصیص پیدا کرده است و اگر همین‌طور پیش برویم کل بودجه تخصیص داده شده همان ۸۰ درصد است. این موضوع باعث می‌شود به پژوهش و فعالیت‌های مهم دانشگاه لطمه وارد شود.

رحیمیان با اشاره به اینکه مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور وعده تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه دانشگاه‌ها تا پایان سال را داده‌اند، ضمن ابراز امیدواری برای این موضوع، اظهار کرد: واقعیت این است که حدود ۱۵ درصد بودجه‌ دانشگاه، سهم پژوهش است و اگر چه ۸۰ درصد بودجه تخصیص داده شده، اما این مبلغ بیشتر صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و به نوعی سهم پژوهش داده نشده است.

سهم گرنت ۶ ماهه اول سال را دریافت کردیم

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نظر مثبتی که رئیس و معاون برنامه‌ریزی دانشگاه نسبت به امر پژوهش دارد، گرنت ۶ ماهه اول سال را به طور صد در صدی دریافت کردیم که البته این موضوع با سختی برای دانشگاه همراه بود و دانشگاه به گونه‌ای با پرداخت این گرنت‌ها و اختصاص سهم پژوهش در ۶ ماهه اول، خودش را بدهکار کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران افزود: بودجه ما در دانشگاه متمرکز نیست. یک ردیف اصلی به تعداد زیادی از دانشکده‌ها اختصاص دارد و چند ردیف فرعی هم به پردیس‌های فارابی در قم، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در کرج، پردیس ابوریحان، دانشکده فنی، مؤسسه ژئوفیزیک و ... اختصاص داده شده است. در ردیف اصلی در ۶ ماهه اول تمام گرنت‌ها به ما داده شده که اعلام کردیم هر کدام از اساتید در خواست دهند، برای آن‌ها پرداخت می‌کنیم. اطلاع داریم که گرنت‌های پردیس کشاورزی و فنی هم تخصیص داده شده است.

توسعه پارک‌های علم و فناوری جوانان را امیدوار می‌کند

رحیمی در پاسخ به اینکه آیا در شرایط فعلی رغبت دانشجویان به انجام پژوهش کمتر شده است یا خیر، گفت: بعضی مواقع جوی ایجاد می‌شود که دانشجویان دوست دارند به خارج از کشور بروند که این رویه نگران‌کننده است؛ بایستی این جو را به نحوی برگردانیم و جوانان را امیدوار کنیم. اگر پارک‌های علم و فناوری ما توسعه پیدا کنند و بر روی استارتاپ‌ها و مراکز تحقیقاتی در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، جوانان می‌توانند در خلال درس و بعد از فارغ‌التحصیلی واحد یا شرکتی نوپا تشکیل دهند و امید به آن‌ها برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: کشورها با نیروی انسانی توسعه پیدا می‌کنند و هرچه بتوانیم سرمایه‌های انسانی در کشور خودمان را توسعه دهیم، شاهد موفقیت بیشتر کشور خواهیم بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در پایان یادآور شد: بیش‌ترین درصد بیکاری در بخش تحصیل کرده ما است. نیروی تحصیل کرده نباید بیکار باشد، پس ما تنظیم عملمان درست نیست؛ اما در شرف موفقیت‌ها هستیم و امیدوارم بیشتر شود.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 391

ثبت نظر

ارسال