توسعه خوابگاه های دختران در دانشگاه علوم پزشکی تهران

توسعه خوابگاه های دختران در دانشگاه علوم پزشکی تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از توسعه خوابگاه های دختران در این دانشگاه خبر داد و گفت: درصورت تأمین نیازهای اولیه برای دانشجویان می‌توانیم سرمایه اجتماعی به دست آوریم.

یکشنبه 10 شهریور 1398 ساعت 17:0

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست شورای تخصصی فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره دانشگاه عاری از دخانیات، آموزش مسئولان و رابطان فرهنگی، همچنین برنامه‌های دهه امر به‌ معروف و نهی از منکر برگزار شد.

دکتر عبدالرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به بررسی سه دستور جلسه گفت: در زمینه آموزش مسئولان و رابطان فرهنگی، انتظار داریم هریک از واحدها نیروهای برجسته خود را به‌عنوان رابط فرهنگی معرفی کنند تا با شرکت در دوره‌های توانمندسازی فعالیت‌های اجتماعی، مهارت‌های لازم را کسب کنند.

وی به موضوع دانشگاه عاری از دخانیات اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های دنیا به سمت دانشگاه عاری از دخانیات رفته‌اند و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در این عرصه پیشگام بوده‌اند چرا که عوارض سیگار و دخانیات را بر سلامت به‌خوبی می‌دانند. ما هم در دانشگاه علوم پزشکی تهران این بحث را شروع و جلساتی را در شورای شهر به این منظور برگزار کرده‌ایم.

رستمیان با اشاره به استقبال واحدهای مختلف دانشگاه در تحقق ساختمان عاری از دخانیات گفت:  تعدادی از دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها و خوابگاه‌ها اعلام آمادگی کردند که ساختمان‌های خود را عاری از دخانیات کنند.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد دانشگاه عاری از دخانیات گفت: باید امکانات مناسبی را در ساختمان‌ها، بخصوص خوابگاه‌ها فراهم کنیم تا بتوانیم شاهد محیط‌های عاری از دخانیات باشیم. در این مدت که حدود دو ماه از اجرای این برنامه می‌گذرد؛ رشد خوبی داشتیم و شماری از فضاها فیزیکی عاری از دخانیات شده‌اند.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خواستار مشارکت گروه‌های علمی و تحقیقاتی با سیستم اجرایی دانشگاه شد و گفت: آمار مشخصی در زمینه میزان مصرف دخانیات در دانشگاه وجود ندارد و انتظار داریم همکاران فوق تخصص ریه و مرکز ملی مطالعات اعتیاد به ما کمک کنند تا با تهیه آمار و اطلاعات دقیق بتوانیم نقطه‌ضعف‌ها و قوت‌های برنامه را شناسایی کنیم.

وی افزود: حوزه بهداشت و درمان در خط مقدم سلامت مردم کار می‌کنند و گروه‌های علمی و تحقیقاتی با مستندات علمی خود باید از این حوزه پشتیبانی کنند؛ تا برنامه‌ها در جهت درست اجراشده و کارها اثربخش باشند.

در ادامه دکتر درگاهی جانشین مسئول مرکز بسیج جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بیان نتایج مطالعه انتخاب مؤلفه‌های فرهنگ‌سازمانی براساس الگوی ایرانی اسلامی در دانشگاه پرداخت و گفت: با همکاری نهادهای مختلف، بیش از ۹۰۰ شاخص فرهنگی تعریف شد که پس از بررسی، از بین آنها ۴۳ مؤلفه فرهنگی استخراج و به‌صورت پرسشنامه در اختیار بیش از هزار نفر از اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه قرار گرفت.

درگاهی با اشاره به مشارکت ۷۰ درصدی کارکنان، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان در تکمیل این پرسشنامه گفت: در بین ۴۳ مؤلفه فرهنگی بالاترین امتیاز به مؤلفه اخلاق و تعهد حرفه‌ای تعلق گرفت که نشان‌دهنده اهمیت  این موضوع برای همه گروه‌ها در دانشگاه است. به‌زودی نتایج این مطالعه در قالب مقاله منتشر می‌شود.

وی از طراحی دوره آموزشی توانمندسازی  فرهنگی  خبر داد و گفت: در این مطالعه، برگزاری دوره‌های توانمندسازی مورد توجه کارکنان قرارگرفته بود. براین اساس به سفارش معاونت فرهنگی، دوره آموزشی توانمندسازی مسئولان و رابطان فرهنگی در قالب ۶۰ ساعت در دستور کار قرار دارد که شامل موضوعات اجتماعی، فرهنگی و روانشناسی می‌شود.

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت و در زمینه ترویج مسائل فرهنگی در خوابگاه‌ها و ایجاد محیط عاری از دخانیات گفت: زندگی دانشجویی در خوابگاه‌های دانشگاه واقعاً دشوار است و من بارها این مسئله را در جلسات متعدد بیان کرده‌ام.

کریمی با اشاره به امکانات محدود خوابگاه‌ها گفت: خوابگاه‌های دانشگاه در شأن دانشجویان این دانشگاه نیست و متأسفانه ردیف بودجه‌ای هم برای آن وجود ندارد. درحالی‌که پیش از ترویج مباحث فرهنگی، باید وسایل و امکانات مناسب برای زندگی دانشجویان فراهم شود.

وی بر ایجاد دانشگاه عاری از دخانیات تأکید کرد و گفت:  ابتدایی‌ترین کار برای جلوگیری از شیوع مصرف سیگار در بین دانشجویان و ترویج مباحث فرهنگی، ایجاد سالن ورزشی و سالن مطالعه است که دانشجویان بتوانند در هر ساعت از شبانه‌روز به آن مراجعه کنند. بنابراین ابتدا باید امکانات اولیه را برای دانشجویان فراهم و سپس خوابگاه عاری از دخانیات را معرفی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دانشجو مهم‌ترین رکن دانشگاه است، افزود: همان‌طور که بیمار مهم‌ترین رکن بیمارستان است؛ دانشجو هم اساس دانشگاه را تشکیل می‌دهد و بدون حضور دانشجو هیچ‌یک از ما بهانه‌ای برای کار کردن نخواهیم داشت. با این رویکرد، ببینیم چقدر برای تأمین نیازهای اولیه زندگی و اوقات فراغت این دانشجویان تلاش کرده‌ایم؟

کریمی با اشاره به ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه و شمار دانشجویانی که در آن اسکان دارند گفت: دانشگاه دارای ظرفیت حدود هزار اتاق خوابگاهی است که ۵۰۰ اتاق آن به دختران و ۵۰۰ اتاق دیگر به پسران تعلق دارد. این درحالی است که حدود ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه زندگی می‌کنند. با توجه به اینکه ۶۰ درصد دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند، حدود ۲ هزار دانشجوی دختر و حدود هزار و ۵۰۰ دانشجوی پسر در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند.

وی افزود: با توجه به فضا و شمار محدود اتاق‌ها، به نسبت تعداد دانشجویان، هر اتاق به‌طور متوسط ۴ تخت دارد که اغلب دوطبقه هستند. حال در نظر بگیرید دانشجوی دختری که از بعدازظهر به این خوابگاه می‌آید، برای انجام کارهای روزمره باید روزی چند بار از طبقات تخت خود بالا و پایین برود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید براینکه انتظارمان از دانشجویان باید متناسب با امکاناتی  باشد که در اختیارشان می‌گذاریم افزود: ابتدا باید برای دانشجوی که با رتبه بالا وارد دانشگاه تهران شده یک اتاق، یک‌تخت، یک کمد لباس و یک میز و صندلی فراهم کنیم و بعد انتظاراتمان را با آنان درمیان بگذاریم.

کریمی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه در این زمینه گفت: بازسازی سالن مطالعه، ساخت سالن ورزشی و یک آشپزخانه صنعتی در دستور کار قرارگرفته است. ساختمان جدید خوابگاهی که با کمک خیرین درحال ساخت بود تا یکی دو ماه آینده آماده می‌شود. پس از تکمیل این ساختمان، در نظر داریم دو ساختمان خوابگاهی که حدود ۴۰ تا ۵۰ دانشجو در آن زندگی می‌کنند را خالی و به‌جای آن ساختمانی با ظرفیت ۳۰۰ دانشجو بسازیم.

وی افزود: همچنین خوابگاه دخترانه دیگری درحال ساخت است که چهار طبقه آن احداث‌ شده است. این از جمله اقداماتی است که در این مدت کوتاه می‌توانیم انجام دهیم.

کریمی یادآور شد: درصورت انجام این اقدامات و تأمین نیازهای اولیه برای دانشجویان می‌توانیم سرمایه اجتماعی به دست آوریم که انتظارات خود را با آن درمیان بگذاریم.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد خوابگاه متأهلین گفت: ۱۲ درصد دانشجویان متأهل، وارد این دانشگاه می‌شوند و ۱۰ درصد از دانشجویان نیز در طول دوران دانشجویی خود ازدواج می‌کنند که مجموع آن‌ها حدود ۲ تا ۳ هزار نفر می‌شود. این درحالی است ظرفیت خوابگاه متأهلی امکان اسکان ۶۰ دانشجو را دارد. با این شرایط چطور می‌توان دانشجویان را به ازدواج ترغیب کرد؟ لذا پیش از تشویق دانشجویان به ازدواج، ابتدا باید محل اسکان آن‌ها را فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از احداث خوابگاه متأهلین خبر داد و گفت: قطعه زمینی در بلوار فردوس وجود دارد که امیدواریم با کمک خیرین آن را به خوابگاه متأهلین تبدیل کنیم.

وی از نهادهای فرهنگی دانشگاه قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با کمک و همراهی یکدیگر بتوانیم چالش‌های پیش روی برنامه‌های فرهنگی را برطرف کنیم و زمینه گسترش برنامه‌های فرهنگی را در دانشگاه فراهم آوریم.

کریمی با ابراز امیدواری از اینکه به‌زودی شرایط خوبی برای ترغیب دانشجویان به مباحث فرهنگی و تشویق به ازدواج دانشجویی فراهم می‌شود افزود: امیدواریم با حمایت خیرین و کمک مسئولان مختلف و روحیه همکاری که در دانشگاه وجود دارد برنامه‌های کوتاه‌مدت دانشگاه در ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه دانشجویی فرهنگی به نتیجه برسد و در ماه‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در این زمینه باشیم.

کد خبر 4708170
تعداد بازدید : 800

ثبت نظر

ارسال