تحقق سفرهای فضایی طولانی با الهام گرفتن از خرس‌ها

تحقق سفرهای فضایی طولانی با الهام گرفتن از خرس‌ها

خرس‌ها در فصول سرد سال تا چهار ماه به خواب می‌روند، بدون آنکه مشکل جسمانی برای آنها رخ دهد. حال محققان با الهام از این موضوع به دنبال تحول در پزشکی و فضانوردی هستند.

چهارشنبه 11 دی 1398 ساعت 21:43

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیو اطلس، در صورتی که راز تحلیل نرفتن عضلات بدن خرس‌ها در زمان خواب زمستانی کشف شود، تحولات گسترده‌ای در علومی همچون پزشکی و فضانوردی رخ می‌دهد و درمان بیماران و به خصوص افراد کهنسال مبتلا به این مشکل تسهیل می‌شود.

از سوی دیگر سفرهای فضایی طولانی مدت به سیاره‌های دوردست در صورتی ممکن می‌شود که امکان به خواب بردن فضانوردان برای مدت‌های متمادی بدون آسیب دیدن سلامت آنها ممکن شود و خرس‌ها در این زمینه هم می‌توانند الهام بخش باشند.

محققان آلمانی برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در حال بررسی شرایط ژنتیکی خرس‌ها هستند تا اسرار خواب زمستانی طولانی مدت آنها را دریابند.

خرس‌ها معمولاً قبل از آغاز خواب زمستانی مقدار زیادی غذا می‌خورند تا چربی مورد نیاز را در بدنشان ذخیره کنند. آنها وقتی در بهار از خواب بر می‌خیزند اگر چه بسیار لاغر شده‌اند، اما از نظر سلامت هیچ مشکلی ندارند. در مقابل انسانی که مجبور به باقی ماندن در بستر برای مدت طولانی شود با مشکلات روانی و نیز تحلیل رفتن عضلات و از دست دادن امکان قدم برداشتن و غیره مواجه می‌شود.

یکی از علل توان بالای خرس‌ها برای خوابیدن طولانی مدت، تغییرات متابولیسم بدن آنهاست که موجب کند شدن ضربان قلب، کاهش تولید ضایعات توسط بدن، بازجذب آمینواسیدهای ضروری از ادرار و غیره می‌شود و پژوهشگران امیدوارند بتوانند چنین تغییراتی را در درون بدن انسان هم ایجاد کنند.

کد خبر 4812226
تعداد بازدید : 436

ثبت نظر

ارسال