بیمارستان معتمدی گرمسار درنوبت رفع مشکلات/ روایت تکراری اعتبارات

بیمارستان معتمدی گرمسار درنوبت رفع مشکلات/ روایت تکراری اعتبارات

گرمسار - بهداشت و درمان گرمسار به‌ویژه بیمارستان معتمدی به سبب کمبود تجهیزات و امکانات زیرساختی با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند که تعدد آن‌ها صدای مردم را هم درآورده است.

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 0:24

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها –سمیه اصغری: بیمارستان معتمدی گرمسار با ظرفیت ۱۶۴ تختخواب در دومین روز از دهه فجر سال ۹۴ به‌صورت رسمی افتتاح شد و این مجموعه در زمینی به مساحت شش هکتار و با زیربنای ۱۲ هزار و ۳۹۰ مترمربع ساخته و بخش‌های مختلفی شامل درمانی، بستری، مراقبت‌های ویژه، اتاق عمل و … دارد.

امروز، چهار سال از افتتاح این بیمارستان می‌گذرد اما خدمات درمانی در این مجموعه هنوز تکمیل‌نشده که این امر به نارضایتی عموم شهروندان از خدمات شبکه بهداشت و درمان در بیمارستان معتمدی گرمسار منجر شده است.

بخش تزریقات در بیمارستان معتمدی راه‌اندازی نشده است

قادری یک شهروند گرمساری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در این بیمارستان خدمات به‌صورت کافی ارائه نمی‌شود، اظهار داشت: بخش تزریقات در بیمارستان معتمدی گرمسار راه‌اندازی نشده است.

وی بابیان اینکه از ابتدای تأسیس و افتتاح این بیمارستان خدمات درمانی به‌صورت نامنظم ارائه می‌شود، افزود: با راه‌اندازی درمانگاه و کلینیک تخصصی برای دریافت خدمات درمانی سرپایی بیماران سردرگم هستند که به درمانگاه مراجعه کنند یا بیمارستان معتمدی؟

این شهروند گرمساری با تأکید بر لزوم تکمیل خدمات درمانی در بیمارستان بیان کرد: بسیاری از خدمات زیرساختی لازم در این مرکز درمانی فراهم نشده است که این در شرایط بحرانی و اورژانسی برای یک بیمار می‌تواند خطرناک باشد.

آمبولانس برای انتقال بیمار به خارج از شهر وجود ندارد

شاه‌حسینی از دیگر شهروند گرمساری است که در گفتگو با خبرنگار مهر، به کمبود آمبولانس برای انتقال بیمار به خارج از شهر اشاره کرد و گفت: بسیاری از امکانات اساسی و حساس مانند آمبولانس این شهرستان با کمبود مواجه است که حتی در برخی موارد شاهد فوت بیمار اورژانسی بودیم.

وی افزود: کمبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی مردم را ناگزیر به انتقال بیمار به بیمارستان‌های مجهز در تهران و یا مرکز استان می‌کند اما درعین‌حال کمبود آمبولانس برای انتقال بیمار اورژانسی نیز به معضل تبدیل‌شده است.

این شهروند گرمساری از عدم ارائه خدمات سی‌تی‌اسکن در بیمارستان معتمدی خبر داد و گفت: دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان خراب است و برای این موضوع ناگزیر به سمنان سفر کردیم.

فقدان داروخانه در بیمارستان معتمدی

حیدری همراه یکی از بیماران بستری در بیمارستان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه بیمارش به مدت سه روز در این بیمارستان بستری است، اظهار داشت: ساده‌ترین خدمات ازجمله سروم و تجهیزات بهداشتی برای بیماران بستری مانند لگن برای ادای حاجت بیماران مسن با کمبود مواجه است.

وی تصریح کرد: برای خرید سروم بیمارستان را ترک کردم و به مرکز شهر مراجعه کردم، این در حالی است که وجود یک داروخانه مجهز در محل بیمارستان به‌شدت لازم است و از مسئولان خواستار رفع این مشکلات هستیم.

کمبود منابع مالی و امکانات مهم‌ترین چالش بیمارستان

رئیس بیمارستان معتمدی گرمسار در گفتگو با خبرنگار مهر، کمبود منابع مالی و امکانات بیمارستانی به‌روز را مهم‌ترین چالش حوزه بهداشت و درمان در این شهرستان دانست و اظهار داشت: برخی مسائل و کاستی‌های موجود در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ریشه در مشکلات اقتصادی کشور در شرایط تحریم دارد.

مجید چگینی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت بیان کرد: اجرای این طرح هزینه سنگینی را بر دوش دولت قرار داده که متأسفانه پیش‌بینی‌های دولت برای تأمین منابع مالی برای اجرای کامل این طرح محقق نشده است.

وی بابیان اینکه برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات موجود در ارائه خدمات درمانی به شهروندان گرمساری در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: شهرستان گرمسار به‌شدت با کمبود پزشک و به‌ویژه پزشکان متخصص و پرستار مواجه است.

بی‌مهری وزارت بهداشت به شهرستان گرمسار

رئیس بیمارستان معتمدی گرمسار با اشاره به اینکه نزدیکی این شهرستان به پایتخت منجر به بی‌مهری وزارت بهداشت به این منطقه شده است، تصریح کرد: تأمین امکانات و تجهیزات بیمارستانی به‌روز و جذب نیروهای پزشکی متخصص از اولویت‌های مهم شبکه بهداشت و درمان در این منطقه است.

چگینی بابیان اینکه درمجموع ۳۸۰ نفر پزشک، پزشک متخصص و پرستار در بیمارستان معتمدی و کلینیک تخصصی این شهرستان در حال فعالیت هستند، افزود: از مردم خواستاریم با درک و تعامل دوطرفه با پرسنل بیمارستان نسبت به رفع مشکلات این مجموعه مسئولان را همراهی کنند.

رئیس بیمارستان معتمدی گرمسار گفت: در شرایط بحرانی این کمبود به‌شدت احساس می‌شود و باید تمهیدات لازم برای خریداری آمبولانس در این منطقه اندیشیده شود.

نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم

چگینی بابیان اینکه برای احداث داروخانه در محل بیمارستان معتمدی نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم، افزود: مشکلی برای تأمین داروهای بیماران بستری وجود ندارد و تنها بیماران سرپایی برای خریداری دارو باید به مرکز شهر مراجعه کنند.

وی بابیان اینکه ارائه خدمات درمانی به بیماران سرپایی در بیمارستان معتمدی کار اشتباهی است، تصریح کرد: علی‌رغم مشکلات موجود پزشک عمومی در بیمارستان معتمدی برای ارائه خدمات به بیماران سرپایی مستقرشده است و این امر مشکلات بیمارستان را دوچندان کرده است.

رئیس بیمارستان معتمدی گرمسار در ادامه توضیح داد: ارائه خدمات درمانی به‌صورت سرپایی در درمانگاه امام خمینی (ره) در مرکز شهر برقرار است و عموم مردم می‌توانند با مراجعه به این درمانگاه خدمات درمانی به‌ویژه تزریقات و دارو دریافت کنند.

اقدامی برای رفع مشکلات بیمارستان معتمدی انجام‌نشده است

با توجه به نزدیکی گرمسار به پایتخت انتظار می‌رود مسئولان مرتبط با این امر در شهرستان، استان و وزارت بهداشت و درمان نسبت به رفع مشکلات و گسترش خدمات بهداشتی و درمانی آن اهتمام بیشتری بورزند.

گسترش و تقویت خدمات درمانی می‌تواند در شرایط بحرانی کمک شایانی به کلان‌شهر تهران کند و همچنین بستر لازم برای عدم مراجعه مردم از شهرهای اطراف به بیمارستان‌های پایتخت را فراهم می‌کند.

پیش‌ازاین در تاریخ ۲۰ خرداد نیز خبرگزاری مهر گزارشی از وضعیت بیمارستان معتمدی و شبکه بهداشت و درمان گرمسار منتشر کرد اما تاکنون اقدام مؤثری برای رفع این مشکلات انجام‌نشده است.

باید دید امروز مسئولان علوم پزشکی سمنان چه نگاه ویژه‌ای به بیمارستان معتمدی گرمسار خواهند داشت بیمارستانی که به‌نوعی مرکزیت دارد و میزبان بیماران زیادی از مناطق ایوان کی و آرادان است.

کد خبر 4809328
تعداد بازدید : 487

ثبت نظر

ارسال